tumgas artic zr600-98

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Är det någon som vet hur de här med artics tumgas som gör att den dör om man håller på ett visst sätt när man kör ? berätta gärna vad ni vet om hur man kan koppla ur osv.
//jesse
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
"henkew@howstuffworks.com" ==> min nästa mailadress? :)

Det är så här att det sitter två kontakter i gashandteget (förutom nödstoppen), en sitter just under där wiren går in i delen som sitter runt styret (vi kallar den kontakt 1) och en sitter vid bulten där gashandtaget ledas (kontakt 2). (Nån som fortfarande hänger med...? :rolleyes: )

När du inte gasar trycks 1:an in av gashandtaget och motorn tuffar på, så fort du trycker in gashandtaget släpps den kontakten ut vilket gör att motorn dödas. Men när du trycker in gashandtaget rörs även dess fästbult lite i sidled så att 2:an trycks in. Den kopplar då bort 1:an så att motorn fungerar ändå...

Du kan testa om det fungerar genom att hålla fast bulten när du gasar, om den inte aktiverar "sin" kontakt så dödas motorn så fort gashandtaget går ifrån kontakt 1.


För att koppla bort alltihop behöver man bara dra isär dom kablar som går upp till gashandtaget, det sitter en kontakt nånstans mellan styret och tanken som man kommer åt om man tar bort plasten som sitter runt styret.
Det här stämmer dock inte på alla modeller, en del fungerar tvärt om så att man istället för att koppla isär kablarna måste koppla ihop dom två som kommer underifrån, man sätter alltså bara en kabelstump mellan dom...
Jag vet inte om det bara är dom äldre EFI-modeller som ska kortslutas eller om det är fler också, men det är bara att testa om skotern startar när du dragit isär kablarna, gör det inte det (om den startade innan...) så ska du koppla ihop istället...


Det är faktiskt riktigt klurigt gjort, nästan lika klurigt som att förklara hur det fungerar... :p
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Tumgas..

Min bror hade en 98a zl 500 som höll på att dumma sig pga den där brytaren eller vad man nu kan kalla den, på den kopplade man bara loss kontakterna som går till förgasarna så var problemet löst. Det är säkert nått liknande på din skoter oxå det är ju samma årsmodell.
 
E

Ej medlem/Inloggad

elom

mm men jag har ju inte förgasare....varför har man gjort på detta sätt ?
//jesse
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
TIMJ skrev:
Min bror hade en 98a zl 500 som höll på att dumma sig pga den där brytaren eller vad man nu kan kalla den, på den kopplade man bara loss kontakterna som går till förgasarna så var problemet löst. Det är säkert nått liknande på din skoter oxå det är ju samma årsmodell.
Hmm, till förgasarna?
Vad jag vet så är det bara brytarna i gasgandtaget som sköter "antigashängsfunktionen"...
Yamaha har väl något system som känner av trottlarnas position så dom har nog kontakter på förgasarna.

Som jag redan skrivit så är det här ett säkerhetssystem som slår av motorn om gasen av någon anledning hakar upp sig.
Det fungarar så att om du släpper gasen men den inte går tillbaka till grundläget så gör kontakterna att tändningen bryts, snabbt förklarat...
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Jag kom på det i efterhand att din har EFI, då är det kanske lite knepigare att koppla ur men det finns säkert nån som har gjort det o kan hjälpa dig. På förgasar modellen satt det kontakter på förgasarna som det bara var o dra isär, tror det var nått system som stängde av tändningen om man kör omkull. Problemet med den var att den höll på o bryta tändningen även då man körde normalt.