tungdragen i startsnöre

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
hej,är ny på forumet och tänkte börja med ett par frågor.
köpte en formula 500 (ski-doo) av 98 års-mod. går kanonbra,men problemet är att den dels bara har snapsfunktion och ingen choke.
sen att den är så tungdragen i startsnöret.
den startar alltid på 2-3 ryck,men man måste kasta sig på snapspumpen direkt när den tänder igång så att man håller tomgången tills motorn vill gå själv.
och eftersom det är så tungdraget måste man dra med bägge händerna,
är ingen klenis så det beror inte på det,utan även grannar och bekanta tycker som jag att den är grymt jobbig att dra igång.

finns det någon här som är bekant med problemets art,så kom gärna med tips om vad man kan göra för komma till tals att det är tungdraget.
hörde av någon som trodde att det kunde vara vxl-husoljan,så den har jag provat med en annan sort.men samma ändå.
kan tillägga att jag startat ett par gånger i sommras,men lika tungt då.


mvh stormbringer.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Att den är tungdragen skulle jag tro beror dels på att den är slidmatad och att det är en billig olja i den.
Så börja först med att byta injektionsoljan i oljetanken och kör ett tag (tar ju ett tag för den gamla oljan att försvinna helt).
Det du beskriver med primern låter rätt normalt tycker jag, det är ju nackdelen mot choke att det man inte kan halvchoka motorn utan man får hela tiden vara med och prima tills motorn börja bli lite varm och vill gå själv. Detta kan nog också bli bättre med en bra olja då motorn går lättare när den är kall.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
hej, ja nu blandar jag soppan själv,så oljetanken är inte med i bilden.
kör på motulolja delsynt. 2% blandning.
har förstått att rätt många andra skotermodeller har tungdraget oxå,så det kanske är för vissa modeller ett normalt företende?
hursom så får man nog kanske byta förgasarna till ett par med choke kanske,för det har hänt att man snapsar så att stiften blir sura i onödan medans man väntar på att motorn ska hitta sig själv,så att säga.
jag har en lynx oxå,men den har jag aldrig ens kännt att va i närheten av så tungdraget.
iofs så är det elstart på den,men brukade dra i startsnöret för att motionera bitarna så att säga.
mvh stormbringer.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Kan vara en ide att byta till en riktig helsyntet olja då. Är det någon smörjning till mittendelen av motorblocket till vattenpump och slidskiveaxeln nu när oljebehållaren är bortkopplad?
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
hm... hänger inte riktigt med nu,är det inte bara en oljebehållare för 2-t blandning? kan inte se att det går till nå annat.
är lite novis på det här med snöskoter,min första egna som jag köpte förra året.
sen i mars nu så köpte jag en lynx för att kunna åka 2 på,och den blandar man oxå i dunk och häller i tanken.
sen sa dom där jag handlar olja att på äldre skotrar ska man inte hälla i helsyntet,varför vet jag inte,jag frågade men kom inte ihåg vad svaret blev.
vet att man inte ska köra på samma 2-t olja som till min cross och endurohoj,eftersom den oljan inte är anpassad för så många minusgrader.
däremot så använder jag motul i endurohojen på vintern när det blir isåka.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Som Asker säger om du blandar i tanken hur smörjs mittersta vevlagren ovh slidmatning/vattenpump?. Normalt så smörjs de genom en slang från oljebehållaren. Om du har tagit bort tanken eller att den är tom och enbart blandar i olja i bensinen så skulle då jag inte åka en meter innan det är fixat. Om man blandar själv brukar man sätta en liten behållare som ser till att det alltid är olja runt dessa delar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Ang oljan till "äldre" maskiner så räknars rotax 500an som en mordern motor, så den kan du gott och väl köra på helsyntet.
Tyvärr alt för många som kopplar bort oljesmörjningen för att det är "häftigt" eller "säkrare", dock är det inte alla som har koll på vilka lager som inte får smörjning när detta görs...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Om du har oljetanken kvar så ser du en slang från övre delen av tanken som går till ett rör i blocket mellan cylindrarna. slangen är ca 1cm grov, när oljetanken fylls så rinner det ner olja till utrymmet som finns i blocket. den oljan smörjer alla rörliga delar i mitten på blocket. den olja du blandar i bensinen nu eller som normalt går vi oljepumpen smörjer yttre vevlagren,vevstakslager, kolvbultar, raveventiler och skapar en oljefilm i cylindern. Den olja förbränns . Men Rotax måste smörjas via den grova slangen också. nu kan det ju finnas en del olja kvar där men du måste ha en behållare som ser till att fylla på olja även där.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
okay, men han jag köpte ski-doon av hade skippat oljetanken dom senaste tre åren,och han som sålde lynxen hade själv köpt den med frånkopplad tank förra året.
så då frågar man sig varför man gjort så,om det nu är skadligt?
jag är som sagt väldigt grön när det gäller det här med snömoppar,så all viktig info som kan ges tas självklart emot med tacksamhet.

mvh stormbringer.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
har kollat lite mer på det här med oljesmörjning.
går en slang in i motorn (ganska grov) som det sitter en plugg i, ska man fylla i olja där och hur mycket då?
hällde i så att slangen blev full och slangen längd är ca:15 cm.
sen försvann oljan efter 20 sekunder men vet inte om man törs hälla i mer än så.
någon som vet? under förgasarna sticker det ut något som ser ut som en arm,där det troligen ska sitta en vire,kan det vara oljepumpen det,där bakom?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Det är oljepumpen där nere.
Den grova slangen ska alltid vara full med olja. den sitter ju normalt i oljetanken och matas med olja hela tiden.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
okidoki, men hur ofta får man fylla på? ja menar,oljetanken har varit urkopplad länge o förra vintern så åkte jag 40 mil, att förra ägaren kopplade ur för att blanda soppa själv är en sak,men kan man inte koppla in från tanken igen då och fylla olja,så att va-pumpen åtminstånde får smörjning eller går inte det?
är som sagt helt ny på det här med skoter så det kanske blir lite dumma frågor.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Normalt så ska ju oljan inte försvinna. Så fyll på tills det blir olja kvar i slangen sen är det väl bara attt testa att fylla på igen efter du har kört ett tag. Skulle det läcka någonstans så droppar det ju på backen eller så börjar skotern att ryka onormalt mycket.
 

stormbringer

Medlem
6 dec 2012
36
0
1
hudiksvall
ahh.. då fyller jag upp i slangen och håller koll på förbrukningen,så får jag se vart efter jag kör,
tack för svaren,återkommer säkert med fler frågor.
mvh stormbringer.