Tungdragen motor / Fel???

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Har en gammal Rotax 440 motorn från en Ski-Doo Tnt -75:a. Som jag har monterat in i ett Artic Cat Jag chassi. Allting färdigt men den går knappt att dra, den verkar gå tungt som bara den. Utan tändstift är den lättdragen? Den har legat ett tag, men jag får som känslan att luften i motorn inte kan ta vägen någonstans, chippar ibland från avgassystemet. Vad tror ni att det är för fel och hur fixar man det eller kollar om det ev.är det felet. Tacksam för ala förslag och ideer. Mvh//Wire72

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Tycker du inte att det verkar som att luften far ur motorn så får du väl helt sonika ta bort pipan och "grenröret" och kolla om det är någon svala som byggt sitt bo där!

Sen, kanske lite dum fråga men, remmen ligger inte på på drivaxel?

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Blir att ta lös cylindrar m.m. För att undersöka vars felet kan vara, Fårju se hur kolvar och lopp ser ur. Har aldrig varit med om detta problem på en skoter.

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Tändstiften är rätt. Hade isär cylindrar m.m. Allt sågokej men rengjorde alltbara för sakens skull, Monterade tillbaka allt och då gick det att dra den runt motorn med tändstift och allt. hittade allt så inget att anmärka på. Hel mysko. Fattar inget alls. men nu ska den provstartas i ikväll. Återkommer med mer info..

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
wire72 skrev:
Den har legat ett tag, men jag får som känslan att luften i motorn inte kan ta vägen någonstans, chippar ibland från avgassystemet.
Själv idén med motorn är ju att luften inte ska ha nånstans att ta vägen...
Om den bara stått ett tag så blev det kanske hällt olja i cylindrarna när den ställdes undan, olja som blivit kladdig och tjock och tätar alldeles för bra?
Kan det vara förklaringen?

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Kan mycket vällegat gammal olja eller något i kanalerna på cylindrarna. Inget som märktes vid renblåsning eller rengöringen, Men ibland behöver det vara så lite som behövs för att det ska *****s, Motorn har ändå stått still ett eller flera år. Den startades idag, lite el m.m. som ska kopplas in nu bara.

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Hej jag har haft en skidoo everest 440 77 så det är nog samma motor...
motorn blev stumm emellanåt när man drog i snöret... men inte när man snurrade på motorn =(
tog av cyllarna å hittade inget fel.. allt gick lätt.. satte tebax allt å var fortfarande stum ibland... blev ju vansinnig.. då tog ja å rev alltihopa inne på köksbordet...
när ja klöv vevpartiet så var vevaxeln helt av!!! på variator sidan ´bakom första ramlagret... det är mina erfarenheter av den motorn

wire72

Aktiv medlem
13 feb 2005
68
0
6
Norrbotten
Lite uppdatering. skotern går fint. Inga problem med att dra igång den eller så.. Men någon här som vet vad kablarna från motorn (tnt440) Ska gå till Tex. gul till -----