Tungstartad Phazer 2 -91

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Min mamma har en Phazer 2 -91 som hon haft sedan den var ny. Den har alltid varit så tung att dra igång , håller ma inte emot med en fot i fothålet när den stått ute under natten så föjer den med bakåt när man drar i snöret.Den blir lite lättare att dra igång när den är varm men är trög då oxå. Annars så går motorn som en klocka,ren o fin gång och riktigt rapp. Men nu börjar jag vara less på att byta avdragna startsnören och morsan orkar inte starta den själv längre. Nån som råkat ut för nåt liknande eller har några tips i allmänhet?

darkien

Aktiv medlem
16 feb 2007
56
0
1
luleå
går magnapullen lätt då du har den lös? motorn i sej är är ju rätt tungdragen men som skogshuggarn sa byt till bättre olja (billig olja=sirap vid kall bättre olja=samma oljekonsistens kallt som varmt) samt kolla o ev pilla isär hela magnapullen i delar OBS ta de försiktigt så inte fjädern sprättar o blir en boll... o rengör allt o nytt fett på gliddelarna så lär den nog bli lättare o dra igång

"många bäckar små blir fort en å"...

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har rengjort och smort magnapullen,bytt statsnöre.Skotern har gått sista åren på Shells delsyntetiska olja utan några förbättringar.Provade själv att starta den på morgonen då det var -14 grader här.Motorn går så trögt att jag inte fick igång den.Man får helt enkelt upp nog med snurr för att den ska starta.Har den stått i varmgarage så gårdet bättre. Men morsan har inte tillgång till det hemma hos sig.