Tungstyrd HCR -11

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Har en liten fundering, som jag vill kolla med er?
Har en HCR -11 med SLP PP-skidor och en 2” styrhöjare, med 1,5” framflyttat styre för bättre körställning (satt på när jag köpte den). Hade tidigare en AC CF med dessa skidor monterade under flera år och den funkade kanon. Har även kollat skidjusteringen och den är OK.
Nu till min fråga, jag upplever att skotern är tungstyrd på led. CF:n med samma skidor upplevdes inte alls på så samma sätt. Ingen fara i lössnö, utan bara på leden. Är det styrhöjaren med, den framflyttade positionen, som spökar (momentet i styrstången)?
Någon som har några erfarenheter? Vill bara kolla innan jag börjar montera av grejorna, eller köper gymkortJ.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Vad man kan göra är att flytta främre boggieinfästningen till nedre hålet. Om man tittar på insidan i tunneln så ser man en platta med tre hål, varav två är ej genomborrade. Borra ur det lägre hålet och flytta boggien till det hålet. Kolla även att balata remmarna är i längsta läget. Spänn främre boggifjädern fyra-fem varv.
Släpp lite på fjädrarna på framvagnen.
Om den fortfarande är tungstyrd så rekommenderar jag att byta ut skidorna, powderpro är en alldeles för aggressiv skida till m-serien. Kör standard eller www.modsskis.com. Bästa skidan till m-serien.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Tack för snabbt svar! Oj det var många förändringar på en å samma gång...
Det konstiga är ju att den inte alls kändes lika med CF:n trots samma skidor. Trodde därför att det var den framflyttade styrhöjaren som spökade, eftersom det är en sådan stor skillnad!

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Vad man kan göra är att flytta främre boggieinfästningen till nedre hålet. Om man tittar på insidan i tunneln så ser man en platta med tre hål, varav två är ej genomborrade. Borra ur det lägre hålet och flytta boggien till det hålet. Kolla även att balata remmarna är i längsta läget. Spänn främre boggifjädern fyra-fem varv.
Släpp lite på fjädrarna på framvagnen.
Om den fortfarande är tungstyrd så rekommenderar jag att byta ut skidorna, powderpro är en alldeles för aggressiv skida till m-serien. Kör standard eller www.modsskis.com. Bästa skidan till m-serien.

Kör själv med SLP PP på min M-serie och förstår inte vad folk menar med allt negativt som skrivs om dessa skidor.
Man köper väl inte en mountainmaskin för att piska led?
Dom håller ju inte ens för det...

För övrigt tycker jag rent spontant att de flesta av ovan gjorda modifieringar knappast kan hjälpa att få skotern mer lättstyrd, utan gör den svårare att styra på hårt underlag då tex skidtrycket minskar...
Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh Erland

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Vad du däremot kan göra är att testa att montera skidan i de olika hålen på plattan som medföljer, hålen längst bak borde vara bäst för hårt underlag men då får du en hävarmseffekt i lössnö istället :)

Det skiljer inte så mycket mellan de olika lägena men det kan göra stor skillnad, jag kör med skidan så långt bak som möjligt men det är ju en smaksak.
Min platta har tre lägen men ibland är det bara två.

Mvh Erland

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
SLP PP funkar bra till äldre M serien men till nyare så är den för aggressiv, pga andra styrspindlar med mer styrutslag. Även geometrin i boggin är gjord så att den trycker mer på skidorna.
Jag har själv gjort dessa ändringar som jag skrev om på min och den är mycket mer lättstyrd, både i löst och på led. Utan att styra sämre för det.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Det är individuellt. Tyckte själv powderpro funkade superbra på min förra crossfire och på min sambos crossfire men inte på min m8

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Att slacka balatremmarna allt som går borde ju trots allt orsaka mindre skidtryck, dvs sämre styrning men givetvis så är det ju inte lika "tungstyrt"?

Om det nu är som du menar att det är större styrutslag på de "nyare" M8: orna så kan ju även det vara anledningen till att ni upplever styrningen tyngre.
Om man flyttar skidorna mer med mindre styrrörelse så är det ju självklart att det blir tyngre.
Precis som att man med en mindre ratt på en bil utan servo får kämpa mer än med en stor.

Vet ju inte vilken årsmodell du haft men fram till 07 är det samma spindel på M och crossfire.
08 till 10 är det samma på crossfire och M fast en annan än tidigare, crossfire 11 är samma som dessa med.
11 års M ser ut att vara lika men i en annan färg.
Så jag tvivlar på att det är annan spindel såvida du inte menar en M800 eller att Crossfiren var av 07 eller tidigare men då borde du ha skrivit det istället.

Mvh Erland

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Med en nyare m-serie så menar jag en 2009 och nyare som är identiska i boggigeometrin, 2008 är jag osäker på. När det gäller framvagn så är spindlarna omgjorda från 2008 för att ge mer styrutslag vilket självklart gör den mer tungstyrd. Samtidigt så är främre boggifjädern väldigt mjuk, säkert för att få en väldigt mjuk attackvinkel som får den att kliva upp på snön. Om jag inte minns fel så var balatan i längsta läget från fabrik. Men om man tänker sig skotern som en linje med tre punkter så blir en nyare M8 lite som ett V fast upp och ner, dvs tryck längst fram och tryck längst bak. Genom att flytta ner främre bogginfästningen så blir det mer en rak linje som avlastar skidtrycket. Den som vill kan ju alltid prova, går ju att sätta tillbaka om man inte blir nöjd. Min crossfire var 2008 med samma styrutslag som M8 -11, den var lättstyrd trots powderpro och min sambos var 2007 med mindre styrutslag än M8 -11, den kändes som att köra med servo trots powderpro

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Någon som testat borra om främre infästningen och vet hur skotern beter sig? Jag kör med 7" powderhound och är jäkligt tungstyrd i låg/krypfart. Lite jobbig när man smyger i tätskogen å inte riktigt orkar svänga.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Kan kolla hur min boggie och framvagn är inställd när jag kommer hem.
Kör med slp pp och den är varken orolig i hög eller låg fart, supergrepp hela tiden utan att den kastar:)

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Till att börja med så har jag en m8 inte en hcr men dom är ju i princip likadana, förutom spårvidden.
Jag har flyttat ner mitt fäste och spänt främre boggifjädern ca 6-7varv
Den blir mer villig att dra upp framändan, på ett kontrollerat sätt.
Min är lättstyrd i alla fören, det var den INTE tidigare.
Fast jag kör med modsskis den är konstruerad på ett sånt sätt att den ska vara lättsvängd utan att för den skull styra sämre.
Som jag skrev tidigare.
Minska fjädertrycket på framändan, ett par varv.
Flytta ner främre fästet, spänn fjädern några varv
Är väl bara att prova, tar en halvtimme att göra

Någon som testat borra om främre infästningen och vet hur skotern beter sig? Jag kör med 7" powderhound och är jäkligt tungstyrd i låg/krypfart. Lite jobbig när man smyger i tätskogen å inte riktigt orkar svänga.

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Då blir de att testa att flytta ner boggien och se. Vill bara inte att den ska bli som en gammal ockelbo efter leden (Åker raktfram överallt).