Jaha, då har man labbat lite med dämparna. Lite grundinfo först. Skotern är alltså en förlängs Nytro RTX SE -09. Det sitter en 44mm backcountrymatta på den och det är yamahas mtx skidor. Framvagnen är hyffsat fräsch men det finns lite glapp i plastbussningarna för styrstången och en del glapp nere vid skidan. I övrigt stum.
Innan jag började justera så hade jag ca 100 psi i framdämparna (fox float x) och compressionsratten var fullt utskruvad (18 click) = min. Rebound var utskruvad 9 click. Främre boggiedämparen har jag inte kollat inställningarna på men fjädern var spänd så att den var ca 1 cm under mitten av justeringsområdet. Balataremmen var på längsta läget = original. Bakdämparen har jag inte kollat inställningarna på heller ännu men fjädrarna var på H läget.
Jag hittade ett forum i usa där någon som verkade kunna det här med skotrar hade testat en hel del och resultatet blev för framdämparna att sänka trycket till 50 psi och ställa comp på 4 click från max samt rebound på 1 click från max. Boggien hade de inte rört. Så jag testade detta...visst... den gick köra, på led men den var ju lägre än en srx från 70-talet. Ja just ja, helgen innan hade jag ökat på förspänningen på boggiedämparen ca 1,5-2 cm så nu är den ca 1 cm över mitten av justerområdet.
Jag kan inte påstå att jag upplevde den så mycket lättare att svänga med. Däremot kände jag inte igen uppträdandet överhuvudtaget på den så jag pumpade upp trycket till 70 psi, comp=12 click, rebound =5 click. Då blev den riktigt okörbar...ingenting stämde så jag ändrade comp till 15 click samt släppte ner bakfjädrarna till M-läget (dessa hade jag glömt bort).
Nu går den köra men det är inte komfortabelt. Om man ligger snabbt på över tvättbräde-leder så jobbar den bra men det finns en hel del att önska.
Jag har dock upptäckt en del saker under de senaste dagarna. Bakdämparen verkar vara slut. Den funkar som en cykelpump typ. Den har blivit sämre i djupsnö än vad jag är van. Det lär bero på en kombination av den kassa bakdämparen, hårdare spänd fjäder i främre boggiedämparen och att snön har väldigt skum konsistens just nu.
Den är fortfarande extremt tungstyrd.
Jag tror inte jag orkar labba så mycket till den här säsongen då det max är 3 helger kvar att köra typ. Så i sommar åker alla dämparna på renovering och sen får man labba lite nästa år i stället. Jag hittade en spricka i ena nedre länkarmen också så det kan hända att jag moddar dem till lite smalare och mer framflyttad spindel. Med lite tur så blir det tillräckligt bra.