turbo eller kompressor f7

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
hej!

sitter å planerar ett turbo bygge på min f7a!
men hittar inte så mycke info..

hur brukar folka lösa de med soppan? är de bonndocker som gäller?
eller funkar de med en progresiv btr? tänkte inte ladda så mycke.. inte i början iaf. ca 0.3 kanske..

sen kommer vi till oljan? har läst runt lite! men vad är de bästa att göra?
köpa el pump eller bygg någon variant som sitter istället för olje pumpen å blanda oljan i tanken? eller smörjer den några lager direkt? så jag inte kan ta bort den?

alla tips mottages

mvh johan
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag har en pump som drar ca 6 amp? så frågan är om de funkar..
6A på 12V = 72W.
Statorn levererar 190W på aux. connectors. (lighting coil), så det ska ju fungera.
Att tänka på är att färdljuset är åtminstone 100W.

Men du oroar dig över oljepump, när du har några större steg att ta före det?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det du kan göra är att borra om in i vevhuset och dra en om en slang för att smörja de lager i motorn som kräver det.
Och sedan använda originaloljepumpsutgång för att smörja turbo.

Luddigt förklarat.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det du kan göra är att borra om in i vevhuset och dra en om en slang för att smörja de lager i motorn som kräver det.
Och sedan använda originaloljepumpsutgång för att smörja turbo.

Luddigt förklarat.
Orkar den pumpen med erforderligt tryck?

Behöver inte borra någonting, den nippeln sitter sitter redan där - för att smörja det sk "worm gear", alltså vatten-/oljepumpsaxeln.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej , separatpumpen har för lite flöde (och kanske även tryck?) för att ens smörja en rulllagrad turbo , vilken turbo ska du ha `?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Orkar den pumpen med erforderligt tryck?

Behöver inte borra någonting, den nippeln sitter sitter redan där - för att smörja det sk "worm gear", alltså vatten-/oljepumpsaxeln.
Menade att originalpumpen ska bytas ut mot en annan pump, men drivas av samma axel som originalpumpen.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
M8T

Kanske syns dåligt på bilden.
Men jag tog bort injektionpumpen, ersatte den med en kraftigare pumo, typ muller-pump. Den pumpar olja till en liten regulator som reglerar trycket till 3bar.

För att smörja motorn så har jag olja i tanken.
För att smörja vattenpumpsaxel så monterade jag en liten behållare ovanför/bakom pipan (syns på bilden) en slang till en vanlig soppakran, sen ner till nippeln som sitter under blocket.

Öppnar kranen lite då å då, så det rinner ner lite olja.

Du kan också borra in ett litet hål i blocket, montera en nippel där och dra en slang till den befintliga nippeln, trycket i vevhuset trycker då en liten olje/bensin mängd till axeln/drevet.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
större steg? är väl alltid bra att tänka igenom allt innan man börjar så man vet vad de handlar om.har redan byggt några turbokonverterade bilar så lite kan jag väl iaf..
då har jag de mesta grejerna för att börja:)
okej men då borde de funka med min pump!

tänkte på en sak med soppan..
eftersom dom verkar gå så fett från början så om man byter till progressiv btr å höjer grund trycket.. tror ni att de går att ladda ja säg ca 0,2-0,3 eller nått?
nån som har provat?