Turbo / kompressor

ChristerBysse

Medlem
13 jan 2014
36
0
1
Valbo
Hej ! ny här på forumet . Har funderingar om min nytro , kompressormontering i tankarna .
Jag undrar hur den blir i bränsleförbrukning under touringkörning ? några erfarenhetar om förändringar där . Dom flesta rekomenderar turbo -varför ?.Jag kör medsta tiden och fiskar / åker på tur men vill ha lite mer pulver när det blir mycket snö eller någon 800e-tec ska köra om .

Tacksam för svar
 
Last edited:

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Bränsleförbrukning beror helt på hur du gasar (vilket du kanske själv klurat ut?) min 270hk drar ca 3L milen blandad körning led/puder/klättring osv, men överlag ganska hård körning med rätt mkt fullgasrepor.
Dom flesta rekomenderar nog turbo pga många olika andledningar, tex MCXpress! dom har underbar service och är skitbra att ha o göra med. Sen finns de ju en hel del som kör turbo, så de finns många o fråga efter hjälp osv. du får reservdelar (om du nu behöver det) mkt snabbare av tex MCXpress än från MPI skulle jag gissa.
 

ChristerBysse

Medlem
13 jan 2014
36
0
1
Valbo
En av mina funderingar är just hur den går när man inte gasar utan åker med pulkan/ kälken och ska på tur . Det blir ofta en tio femton mil åkning i lugnt tempo så att säga . Jag har sneglat åt turbo men priset på kompressorsatsen gjör den så atraktiv då det är halva priset i stort sett . Nackdelar och fördelar ? . ärturbon lättare att åka med utan ladd på lätt belastning mm .
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag kan då puttra på led med min utan att ha nå laddtryck om jag vill, utan problem. dvs org effekt.

Får du kompressorsatsen för 15k? :O då är de nog bara att handla.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
är det med montering också så är de nog inget att fundera på tror jag?
 
J

Jona$

precis, sen ger inte kompressorkitten lika mycket effekt som turbo.
 

ChristerBysse

Medlem
13 jan 2014
36
0
1
Valbo
Inte med montering men det klarar jag själv hoppas jag ! . Är mest orolig att lugnkörningsegenskaperna blir bortblåsta med kompressorn men det är väl bara att prova .jag kör mycket med packkälke och fiskar i fjällen . Hoppades att någon som kört både turbo och kompressor kunde säga skillnaderna .
 
J

Jona$

Precis, finns kit med uppåt 350hk, men saken är som sakt att turbo är mer beprövat och felfritt, kompressor ger upp lite som ser man i trådar i staterna.
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Åkte Nytro med MPI's kompressorkit i 2 år och jag var helnöjd! Inga problem att dra pulka och "fisåka" om du vill det. Det handlar mest om variatorbestykning. Som jag ser det så finns det bara två nackdelar med kompressor och det är soppaförbrukning (låg kring 2,5l/mil som lägst så Trailtank är ett måste) samt vikten. I och med att kompressorn sitter monterad i fronten så lägger man ännu mer vikt på skidorna på en redan framtung skoter. Inga problem när man kör för man har effekten för att kompensera det, men köra fast eller lasta/lossa blev rätt drygt med 8-9kg till i fronten.

Får du lös ett 220hk kit förunder 20kkr så är det inget att fundera på! MPI's är Yamaha's leverantör av turbo och kompressorkit i USA och deras kvalite är riktigt bra!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Som Phyxius så kör även jag kompressor på min nytro och jag kan inte säga att min förbrukning vid ledkörning inte var mycket högre än standard, jag körde en långsväng från Matfors till Hassela t.o.r ca 18mil och landade då på 1,5liter milen. Men vid körning i ospårad terräng så är det inget problem att få den att dra 2-4 liter milen.

En turbo har många fördelar gentemot en kompressor rent tekniskt MEN det finns en stor fördel med kitten från MPI och det är att skotern ser ut och låter helt original. Jag brukar bli stoppad av polisen minst ett par ggr varje vinter för kontroll och blåsning då är det skönt att det inte sticker ut snorklar och annat som drar till sig uppmärksamhet.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ja i Myre och på macken i Vattjom.
När det är skotervisning på Myre får man nästan räkna med att bli stoppad och kollad, men har även fått blåsa någon annan gång när jag tankat där.
 

ChristerBysse

Medlem
13 jan 2014
36
0
1
Valbo
Tack för svar ! vikten är ett problem ! i fram så att säga . Jag har tagit bort en ca tolv kg redan men det i bak !! med boggie och dämpare . Turbon lägger vikten på mattan så den känns bättre på leden (lättare i styret ) om jag förstår rätt . Framflytt av spindlar mm ska till med . Jag ska väga fram resp bak före och efter modifieringar för att få lite svar på hur mycket det påverkar . Jag har även sett en ny typ av tunnelkylare som ersätter den övre främre helt och där borde det försvinna ett par tre kg frmifrån med . Frågan är hur mycket tid och pengar som ska läggas då jag inte är någon extremåkare alls !!!