Turbo

Mr Nytro

Medlem
10 jun 2009
16
0
1
Norrbotten
Sitter i skrivande stund och väntar på att min Nytro XTX-09 ska få en turbo monterad. Valde steg 3 (270 hk). Är det någon som har erfarenhet av turbo på en Nytro? Hur är den att hantera med turbo? Går det åt massor med variatorremmar? Hur stor skillnad blir bensinförbrukningen jämfört med original?

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Kan bara kommentera i det fall som jag hunnit köra, en gammal org rem som jag hade small efter 2.7mil med turbo (240hk), satt dit en ny rem och skotern blev ett monster...sitter just nu med en VECKAS tränings verk i axlar bara för att man måste hålla i sig!!
Mig veterligt så är variator bestyckning A och O, Bestycka den så nära som möjligt efter din körning. God ventilation hjälper för övrigt bra men NTC Data i Arvidsjaur har juh fått deras monster kittad nytro turbo att funka utan extra modifikation på kåpor och diverse.
Har för övrigt 6mil på orginal yamaha rem med en nytro turbo och änn inga "synbara" slitage på remmen efter 6mil (lek körnig / full gas . broms , full gas, brom osv).
Mig veterligt så är det mer krångel med 270kittet. (Kräver mer exakt variator bestyckning för att få saker och ting att "klaffa").

Om Ishtar lr någon som har erfarenhet av nytro turbo 240-270hk kunde kommentera, skulle det nog hjälpa något! :)

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Kör XTX 270 hp med Mcx vikter och 8 kugg och 51 mm Challenger extrem. Körde 300 turbo mil ifjol och sköt 3 remmar...En av remmarna blev inte inkörd så den höll bara 2 mil....Så jag är mer än nöjd med remslitaget.....Viktigt att man kör in remmarna lugnt 3-5 mil.....Ägna en dag nu på försäsongen (ändå så lite snö) med att köra in minst två remmar... Så att när du sitter i drivan och har skjutit remmen inte sätter på en färsk rem....Även viktigt att man kör lugnt i början på första turen för dagen när maskinen är kall....

J

Jona$

Ntc har fina justeringar där dom påstår sig ha eliminerat remslitaget totalt med sit v-kitt.
Och ang vikterna som är domsamma som följer med till apex bara ett extra borrat hål så rek jag starkt heavy hitters eller supertip istället, då den flacka banan och den höga vikten på mcx vikterna tar ned dom.

Visst dom fungerar men är lite som att ha en srx och vikta på den så det blir en sxr.