Tvåtaktspipor

Lindstrom1

Prospect sledder
22 sept 2011
3
0
0
Nu är de så att vi har tänkt göra pipor till skotern, eller egentligen hela avgassystemet. Vi har inte så mycket kunskap om just hur man ska gå till väga så vi räknar med att det kommer att kräva en hel del studerande, läsande och beräkningar, kalkyler och framför allt tålamod att prova sig fram.

Det är egentligen ett projektarbete från skolan och då måste vi föra en ”dagbok” om vad vi gör och då tänkte vi att det kunne vara en bra ide att skriva den här. Dels för att visa vad vi håller på med och dels kanske vi får några välbehövliga tips och idéer.

Hela idén är att vi ska blåsa upp piporna med hjälp av hydroformning. Det innebär att man kläcker ihop två tunna plåtar med en anslutning som man sen pumpar upp med hjälp av vattentryck så att pipan får sin form, som ska likna en ful ”bullig böna”. Vi har gjort ett försök på själva idén med att hydroforma för jag var lite skeptisk över det först. Men det funkade förvånansvärt bra och vi tror att det skulle kunna fungera att använda sig av den tekniken.
Men märker vi att det inte funka så bra så har vi tänkt som alternativ att klippa ut flera ”tårtbitar” som man sedan valsar runda så de blir olika stora konor som man sedan svetsar ihop för att få sin form.

För att kunna beräkna hur pipan ska se ut så finns det en hel vetenskap med faktorer som inverkar och påverkar pipans form. Vi har hittat formler och annat för att kunna räkna ut hur pipan ska se ut men jag skulle tycka det var mycket roligare om man kunde ta hjälp av något slag av beräkningsprogram på datorn.

Tanken med piporna är att först och främst göra motorn mer effektiv och få en effekt ökning och en annan karaktär på motorn som man kan ändra med hjälp av utformningen på piporna. Vi är ganska så säker på att det inte kommer bli den bästa pipan som finns på marknaden men förhoppningsvis så blir det lite bättre. Men det är inte vårt största mål att få så mycket hk som möjligt utan det är att få kunskap och bli mer insatt och bli mer fördjupad i tvåtaktarens teknik och även kunskap om plåt bearbetning mm mm.

Hittills så har vi inte hunnit så långt i vårat projekt, men vi har som sagt provat själva hydroformingingen med hyfsat resultat. Då tog vi 1mm plåt bitar som vi klippte till i en pullmax så den blev som en miniatyr pipa. Plåtarna som vi klippte gassvetsade vi sen ihop runt om. Sen pressade vi upp ”pipan” med vattentryck. Det märktes fort att då dom ställen vi inte hade varit så noga med att få svetsen jämn och fin så blev det små veck i plåten. Vi kommer göra mer tester framöver, nu har vi även beställt tunnare plåt då vi tror att det kommer bli lättare att bearbeta.

Så ni som har hållit på laborera med pipor är väldigt välkomna att skriva era tankar här. Vi är öppna för alla kommentarer, idéer och förslag.

/ Viktor och Per från industri programmet i Lycksele[FONT=&quot]
[/FONT]
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kul projekt arbete ! jag har aldrig byggt ngn skoter pipa helt å hållet men vet att det är svårare än man kan tro , men med ett bra program och givetvis en bromsbänk att se resultatet på kan det nog bli rikigt bra efter några försök
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Intressant projekt! Kommer helt klart följas :) Asker är ju helt klart killen ni ska vända er till ang piporna om ni behöver hjälp :D
 

Tekniknörden1

Semi PRO sledder
7 mar 2011
39
1
0
Tungt ämne!

Att använda en programvara för beräkningen av pipan. Är som som som att räkna algebra på graf räknare, utan vetskapen om vad man räknar.

Börja med att skaffa lite grundläggande kunskap, i bok form. Som exempel Gordon Jennings 2-stroke tuners handbook

Sen finns det lite andra teorier, under Mick Doohans dominans dagar i GP. Sysslade honda med vatten injektion i avgassystemet för att ändra vågländen av avgaspulsen. Finns mer att läs om det här, länk.

Eran ide om hydroformning är inte dum. Men att svetsa ihop plåtarna, kommer nog alltid se ut som om en dagis unge hade gjort de.
Pröva med metal epoxi, eller någon annan form av kal ihop fogning.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Angående hydroformningen...
Att svetsa ihop blir inte snyggt, längs svetsen går det nog aldrig att få det bra.

Kollade på Mythbusters på Discovery för ett tag sen och såg ett smart sätt.
Ta två grova plåtar som du skär ut formen på pipan i, mitt i plåten. Runt konturen du skurit ut borras en massa hål så att man kan bulta ihop plåtarna. Lägg i två bitar tunnplåt mellan de tjockare plåtarna och dra ihop.
Led in vatten på något vis mellan tunnplåtarna och blås upp...

Här finns ett klipp på tuben, 6 minuter in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=IRKyqBBAVxg

Tror dock ändå att det slutar med att man valsar konor och svetsar ihop. Känns som man får bäst kontroll på formen då.
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Det knepigaste med hydrofoming om man kör det mellan presstycken är att hur man än gör så blir pipan ganska oval. Det gör att det blir ruskigt knepigt att på förhand veta välvningen och därmed volmen. Sen ska man ha ruskigt mjuk plåt för att få bästa resultat.
Ska nog själv försöka mig på att hydroforma två pipor till en gammal skrotax 377 som ska vråltrimmas (spelar alltså inte så stor roll om det går åt helvete) :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det knepigaste med hydrofoming om man kör det mellan presstycken är att hur man än gör så blir pipan ganska oval. Det gör att det blir ruskigt knepigt att på förhand veta välvningen och därmed volmen. Sen ska man ha ruskigt mjuk plåt för att få bästa resultat.
Ska nog själv försöka mig på att hydroforma två pipor till en gammal skrotax 377 som ska vråltrimmas (spelar alltså inte så stor roll om det går åt helvete) :)
Ja det är nog som du säger...
Undar hur det skulle bli om man först gjorde ämnen mellan presstycken och sedan svetsade ihop dom för att blåsa ut dom så ddom blir runda...

Tror nog att det slutar med att man valsar plåtremsor och svetsar ihop. Man får som tidigare sagt bäst kontroll på formen då...
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Mjo, ger ju som sagt en helt annan kontroll men är definitivt mycket mer arbete. Undrar hur gamla tvåbitars pipor gjordes innan de stansades och pressades till rätt form som de gör idag? Är nog möjligt att det använts hydroforming på fabrikerna med, kan tänka mig att det blir riktigt snyggt och stadigt om man har en riktig form för en pipa och blåser upp den inuti formen. Lite för komplicerat för oss hemmafixare kanske :)
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
Per här, projektet står stilla i väntan på material för att lärarna inte duger till att hålla tider, men det blev beställt igår så vi hoppas på att börja vecka 45
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.085
113
Stora Blåsjön
Ska man göra en prototyppipa är det rulla plåt som gäller, går snabbast och man får bäst kontroll på måtten.

Har byggt ca 9 pipor med rulla plåt metoden. Sen har jag modifierat flera pipor.
Har byggt 2st pipor med uträknande mått och dom funkade väl sådär...
Resten är mer eller mindre kopior på befintliga trimpipor för att passa chassiet.

Det enkla är att bygga själva pipan, det svåra är att få till något som funkar bättre än original pipan, och det är där ni ska lägga tiden... dock kostar det då det är dyno eller annan effekt mätning som gäller...
 

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Ang beräkningar och program. Det finns alltså inga program som kan rita en pipa åt en. Det programmen kan hjälpa till med är b.l.a att beräkna den avstämda längden baserat på önskat varvtal, avgasduration samt temp. Ett program kan sedan fungera som ett rit-verktyg där vinklar, diametrar och längder på pipans alla delar bestäms ut i från egen kunskap.
Hittar ni ett program som spottar fram en färdig ritning efter att ha angett några värden så är pipan med största sannolikhet inte särskilt användbar i praktiken.

Som tidigare nämnts handlar det om att få en förståelse för hur pipans olika delar och dess layout påverkar motorns beteende och det kräver att man helt enkelt testar sig fram.

Det bästa sättet att lära sig anser jag är att skaffa sig en billig moppe som man kan laborera med. Det är lätthanterligt och betydligt billigare än att smälta kolvar på stora skotermotorer.

/Berglund