Under vattnet?

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Hej,

Jag undrar, som rubriken lyder om man på något sätt kan märka/tro att nskoter legat under vatten?

Ska verkligen en verktygsväska och muttrar/skruvar vara rostigt på en 09?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Om den är fraktad mycket på saltvägar är det mycket möjligt eller om den är körd på havet.
 

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Verktygsväskan är hyfsat gömd under dynan så då kan man väl utesluta saltvägar. Finns det något annat man kan kolla efter för att misstänka detta?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vissa tillverkare har ju även skojat til det med behandlade väskor som håller inne fukten nästan lika bra som den stänger den ute. Typ Yamaha Venture TF (eller vad dom hette-den förlängda Phazern) som farsan hade -91 eller om det var -92 hade det. Mindre bra. Dessutom instängda i en plastburk för att vara helt säker på resultat.
Körning på släp efter saltade vägar som Boost skriver känns ju också fullt logiskt-och jag vet inte om jag skulle vara så jättesugen på en sån heller...Fast då borde det kunna synas på resten av skotern också-all metall brukar ju ta duktigt med stryk av salt.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Verktygsväskan är hyfsat gömd under dynan så då kan man väl utesluta saltvägar. Finns det något annat man kan kolla efter för att misstänka detta?
Missade det inlägget.
Det brukar vara skitsvårt att få dynorna att torka efter bad.
Nu har inte jag så stor erfarenhet i ämnet, men av vad jag hört är mer eller mindre det enda sättet att ta bort dynan innan man sänker? Dvs, har man väl vattenfyllt den så måste man sprätta bort dynöverdraget för att ha ngn chans att torka skumgummit...
Hur är passformen på överdraget? Om du sticker in handen i facket till verktygen, går det att krama på skumgummit, och i säna fall-är det blött?
 

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Tack för svar. Kam krama på skumgummit och det kommer inget vatten men det känns fuktigt? Kanske beror på att det är kallt ute också?

Det är inga andra synliga delar som är rostig vad jag kan se mer än några få brickor och "stag" under boggien. Är riktigt fundersam över det här med Verktygsväskan, allt är verkligen sönderrostat.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Tack för svar. Kam krama på skumgummit och det kommer inget vatten men det känns fuktigt? Kanske beror på att det är kallt ute också?

Det är inga andra synliga delar som är rostig vad jag kan se mer än några få brickor och "stag" under boggien. Är riktigt fundersam över det här med Verktygsväskan, allt är verkligen sönderrostat.
Är tillbehören rostiga finns det säkert annat som är det med = Jag skulle aldrig överväga ett köp av en sån maskin.
 

Nybörjaren

Medlem
11 okt 2007
42
0
6
Det jobbiga är att jag köpte maskinen redan ifjol men kollade aldrig Verktygsväskan. Börjar få lite ont i magen just nu.

Nå tips på vad göra? Kan man lämna in maskin på service och dom se om något är på tok eller är det nått jag kan göra själv (är ej någon van skruvare)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ta det lungt nu-om sadeln känns fuktig om du kramar på den är inget onormalt i sig, det är fortfarande inte speciellt torr luft ute så det är inte orimligt alls att skumgummit är lite fuktigt.
Om skotern har badat brukar det vara riktigt blött om man klämmer-inte lite fuktigt...

Tar det igen:
En dyna som varit vattenfylld brukar vara såpass svårtorkad att man får ta loss den från skotern, ta bort överdraget och sedan ställa skumgummit framför en fläkt i minst, MINST en vecka. Och den kan likt förbaskad vara blöt om man klämmer ihop den tillräckligt.

Att några stag i boggien är lite rostiga behöver inte betyda mycket-det kan lika gärna vara ett resultat av att skotern förvarats i ett garage som bara varit uppvärmt till frostfritt-då smälter snön, men torkar aldrig, utan miljön blir otroligt fuktig.

Kolla kontakterna i motorutrymmet och bakom instrumenteringen-är dom ärjiga? Gummitätningar runt kontakter brukar klara av att täta mot fukt, men inte bad...Jordpunkter på motor/chassie-ser det fräsht ut?
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Asså du behöver nog inte oroa dig för mkt, de är ju it säkert att den har legat i vattnet, Men jag vet inte hur du skulle kunna märka det, sand osv brukar ju finnas om den är sänkt, men de beror ju också på var den har varit..
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Mina verktyg ser då helt förjävliga ut dom. Dom har legat bak i dynan på firecaten i den där svettiga tygpåsen sen ny. Om skotern förvarats i varmgarage så blir det ju fukt bak i dynan oxå. Så verkar det vara på min iaf. Den förvarades i ett pannrum (Iaf när jag hämtade den) Inga täcken på sänkning, men verktygen ser ut som dom földe med titanic ner... Kolla ist om det blir imma innanför lyktglaset och inne i mätaren. Är nog svårare att få bort den fukten, iaf i mätaren.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skulle sluta skriva massa skit i alla trådar om jag var du eMe181. Jag tycker alla ska vara välkomna här på forumet, oavsett kunskaps nivå, men har man inget att tillföra tråden, så ska man f*n inte skriva något.

Edit: Knepigt att det eMe181s: inlägg inte längre har orden "får upp K.U.K.E.N i omklädningsrummet"... helt plötsligt
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Chilla

Nybörjaren: Allt rostar. Så även verktygen. Verktygen brukar tillverkarna köpa från nåt u-land tillverkat av den som lämnade in den billigaste offerten och sedan monterar de verktygen i en tygpåse där fukten hålls inne, den påsen placerar de på nåt fuktigt instängt ställe på skotern.

Mina fakkin bahcoverktyg som jag skruvat med max 50 ggr har börjat rosta nu efter ett år. Och jag har då inte kört på vatten med dem i alla fall.

Vad gäller dynan så är det MYCKET kondens mellan bandtunnel och dyna. Alla grejer jag lämnar i förvaringsfacket brukar bli genomblöta i alla fall.
 
E

eMe181

Jag skulle sluta skriva massa skit i alla trådar om jag var du eMe181. Jag tycker alla ska vara välkomna här på forumet, oavsett kunskaps nivå, men har man inget att tillföra tråden, så ska man f*n inte skriva något.

Edit: Knepigt att det eMe181s: inlägg inte längre har orden "får upp K.U.K.E.N i omklädningsrummet"... helt plötsligt
facerape........ Men om skotern typ stått ute så kan de ha börjat rosta oxå? =D