Undvika imma på glasögonen..

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Tog en sväng med skotern igår, kör med integralhjälm, skidglasögon och balaklava men får varje gång samma jobbiga problem, man andas ut, glasögonen börjar imma lite och plötsligt har det fryst och man ser ingenting..
Någon som har någon bra lösning? Utandningsskydd, glasögon mm.

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Söker du hittar du flera trådar om ämnet, men testa stryka diskmedel på insidan utav glasögonen. På glasögonen kan du även borra små hål i överkant om det inte redan finns så det kommer in luft där, och finns det luftintag undertill på glasögonen så täpp till dom, då kommer inte luften du andas ut in i glasögonen och fryser.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tog en sväng med skotern igår, kör med integralhjälm, skidglasögon och balaklava men får varje gång samma jobbiga problem, man andas ut, glasögonen börjar imma lite och plötsligt har det fryst och man ser ingenting..
Någon som har någon bra lösning? Utandningsskydd, glasögon mm.
Visst måste du ha skrivit fel med hjälmen? För integralhjälm är väl en sån med tätt glas? Antar att du kör med crosshjälm.
I övrigt vet jag precis vad du menar, tycker själv det är ruskigt jobbigt. Man får vänja sig vid att slita av sig glasögonen direkt man kör sakta/stannar, det är då det verkligen bygger på fukt.

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
finns ju glasögon med fläckt osv, men har också hört att diskmedel ska funka fint, även se till att du har hålen uppe öppna, finns på nästan alla glasögon jag sett iaf, sen är det ju helt klart skillnad från glasögon till glasögon.. nån annan får gärna fylla på med mer lösningar, jag har samma problem, men när jag blir less imman kör jag bara utan pga att jag är för slö för att bry mig, mvh Enberg

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Visst måste du ha skrivit fel med hjälmen? För integralhjälm är väl en sån med tätt glas? Antar att du kör med crosshjälm.
.
Nja, integralhjälm är väll egentligen bara en hjälm som skyddar hakan också, glas är inget krav..
Har prövat med diskmedel men det blev bara nån sörja av det..
Ska prova att täppa igen hålen där nere och öppna upp dom på ovansidan lite bättre!

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
annars funkar de bättre med några droppar shampoo å gnid med en trasa, som nödlösning. Tror helt enkelt att de är brillorna som behövs bytas ut. Jag har säkert provat 10 olika märken på glasögon och de enda märket som jag inte fått imma/is på är Dragon modell MDX och dom har jag kört 3säsonger nu utan problem, funkar klockrent.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kört med schampo några ggr.

Smörj ett TUNNT lager, torka sen bort allting med en mjuk trasa.

Håller glaset imfritt några timmar.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
dubbelglas är ju ett måste!

jag har testat en hel del olika glasögon och jag har kommit fram till att Oakleys brillor är bäst!
just nu har jag ett par Oakley Crowbar som jag körde med förra vintern...

till i vinter har jag köpt ett till par sånna och även ett par 509 Aviators med fläkt som jag tänkte testa lite...

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Vad har du för gogglar och vad har du för glas (enkel/dubbel)? Vad har du för hjälm, eftersom det inte framgick vid ditt förra inlägg?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag köpte ett utandningsskydd som man knäpper fast i hjälmen och som styr ner utandningsluften. Blev bra mycket bättre iaf för jag tycker det var helt hopplöst innan. Det är ju jobbigt att köra skoter :p och så fort man pustade lite så blåste det rätt upp i ögonen

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Köpte linser för att bara ha när jag kör men nu har jag dom 24-7 =) Funkar garanterat bäst!