uppkörningsramp på sleddeck, idéer?

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Skaffat mig ett sleddeck på min silverado. Sleddecket är 250x250, men eftersom jula sålde deras smidiga ramp mitt framför näsan på mig så ska jag bygga en egen. Men vetinte riktigt hur den ska se ut, vet att det finns massor av experter här på forumet. Alla tips uppskattas!

Kravet är att det ska gå att skjuta ihop eller vikas ihop så man får med den smidigt.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Håller på med precis samma sak nu för två stycken decks. Har gjort lite varianter under åren och ingen har blivit riktigt bra och tanken i år är att få till något som verkligen funkar (framförallt ihopfällt) :)

Återkommer om det blir bra och hur vi löste det :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
En jag känner tog två ramper av denna typen (fast av någon billigare variant)
http://www.24mx.se/lastramp-vikbar-i-aluminium-2-st-twenty
Satte en skiva mellan ramperna som naturligtvis var delad mitt för gångjärnen och vips hade han en hopfällbar ramp.

Hade jag gjort den hade jag nog bara satt rör mellan istället för skivorna, två st på vardera sida gångjärnet bör räcka, och tänker man till då rören sätts dit kan man få rampen justerbar i bredd. Bara klä aluramperna med plast sen och det är klart.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
En jag känner tog två ramper av denna typen (fast av någon billigare variant)
http://www.24mx.se/lastramp-vikbar-i-aluminium-2-st-twenty
Satte en skiva mellan ramperna som naturligtvis var delad mitt för gångjärnen och vips hade han en hopfällbar ramp.

Hade jag gjort den hade jag nog bara satt rör mellan istället för skivorna, två st på vardera sida gångjärnet bör räcka, och tänker man till då rören sätts dit kan man få rampen justerbar i bredd. Bara klä aluramperna med plast sen och det är klart.
Absolut. Problemet är bara att alla sådana färdiga ramper är för korta när man har deck på en RAM 2500. Rampen måste vara minst 3 meter när den är full längd. De enda som har sådana (lättvikt) är sleddecktillverkarna och priserna är rätt saftiga.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Fick en sådan där idé! Kan du/ni inte bara investera i tre stycken sånna där mc ramper? Gör någon klurig men simpel lösning med stag mellan så det sitter ihop med varandra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Härligt med alla idéer! jag har haft den tanken med 3st mc ramper men svårt att hitta dom till rätt pris. Jag var nära på att köpa julas ramp som var 2.3m lång och gick och fälla ihop till hela 69cm från 2m, men dom sålde den även fast jag bokade den. Tyvärr! Men jag har haft tanken att bygga någon fyrkantsprofil med glidskenor så man kan skjuta ihop den när det är lastat. Men har ingen aning hur jag ska lyckas få ihop det. Om det nu inte går att få in rampen under sleddecket så är det inte hela världen för man kan trixa fast den under skotrarna på nått vänster.. Klurigt som fan!!
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Jag håller på och bygger en egen av Biltemas gamla ramp som har skrotats. jag ska dock inte köra upp på mitt sleddeck utan dra upp med en vinsch som kommer sitta längst fram.
Har du möjlighet att fästa en vinsch så är det överlägset säkrast och smidigast.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
[/URL][/IMG]

Rampen blir delbar på mitten och på längden. Den är gjrod så att den ska passa i ett flak som är 150cm långt och 100cmbrett. Bilen är en Ford ranger 2012 års modell.
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Okej, vinsch hade funkat för mig också. Men man vill ändå ha den så det funkar att köra upp för om vinschen inte vill samarbeta i -20. Men kan du skicka ett pm till mig på mått och hur du gått tillväga när du byggt din? mått, material osv?
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Okej, vinsch hade funkat för mig också. Men man vill ändå ha den så det funkar att köra upp för om vinschen inte vill samarbeta i -20. Men kan du skicka ett pm till mig på mått och hur du gått tillväga när du byggt din? mått, material osv?
Jag är inte klar med den än, kan återkomma när det är helt klart.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Fast fullängds ramp som man skjuter in under sleddecket?
Så har jag tänkte bygga till min 2500 Ram med 8 fots flak.
Lär funka prima.

Pickisarna i vårt gäng har dock bara 6 fotsflaket då den ena är en 1500 och den andre en 2500 med MegaCab. Men det är lösningar på gång, postar om det blir någe bra :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk