Utväxlingar, fundering

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har nu inför motorbytet upptäckt att Prowlern med 61hk har i princip samma utväxling som ZL600:an både i kedjehuset och samma storlek på drivhjulen. Vart sitter skillnaden som ger den extra farten? Har svårt att tänka mig att det är helt samma bara..
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Det är fortfarande samma variatorer och inställningarna där bestämmer ju bara hur fort de växlar ut?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Variatorer kan göra stor skillnad i acc och hastighet även, tex tyngre vikter i primären ger sämmre acc och högre toppfart.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de stämmer inte riktigt, motorn ska varva där den har max effekt , då kommer den att båda acca bäst och ha den högsta toppfarten , andledningen till att ZL:en går betydligt fortare är för att den varvar mer (minst 700 varv till) , med samma utväxling har den en teorretisk toppfart som är nästan 15 km/h högre tack vare motorvarvet ...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har svårt att förstå vart de 45 hästarna ger så pass mycket mer toppfart bara :eek: Allra mest nu när det skall monteras en sådan motor i prowlern vill jag ju inte gå miste om något.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
båda maskinerna verkar ha 20/39 i utväxling , teoretisk fart blir då med max utväxlade variatorer 148 km/h för prowlern vid 7500 och 163,5 km/h för zL vid 8300 varv