Vända dämpare uppochner?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Rotade runt lite i de lilla garaget idag (240kvm) å hittade ett par framdämpare av märket HPG som var i lagom längd att passa på yamman.

Tog lös fjädrar och kikade lite allmänt skick osv. å får se att de i ena ändan står UP så frågan är måste den sidan vara just uppåt av nån speciell anledning för jag vill ha den sidan neråt?

Aldrig tänkt på detta tidigare iallafall inte på dämpare utan "behållare" på sidan om.

Enligt märkningen så ska kolvstången vara neråt och röret/olje å gas behållaren vara uppåt. Måste ju göra om infästningen på den övre sidan å då hade de passat bättre att göra det i den ände de inte finns olja/gas.

Nån som klurat på detta tidigare om vissa dämpare är byggda för att fungera bättre när dom är vänd åt ett visst håll?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Jo att de går rent praktiskt är ju klart då jag testat tidigare men jag tror de är första gången jag lägger märke till att en dämpare är märkt vilken väg den ska sitta ,därav min fundering om de är funktionsmässigt dom ska sitta på ett visst sätt?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Du får lite lägre ofjädrad vikt om du ansluter "storändan" till chassiet och kolvstången till spindeln men i övrigt har det ingen roll