vändaxel för 2 inge hjul summit 800 xrs 07

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
Tjääänre!
Hade nå små planer på att försöka bygga om vändaxeln på summiten för att få bort de yttre vändhjulen, och undrar om de är nån som har provat de?
och isf har nån ritning eller nån bra beskrivning på hur man ska bygga axeln?
spydiga och "vet bättre" folk behöver inte svara, jag vet att de sliter slidsen mer ju mindre antal hjul du har! men de är så gudomligt snyggt så den smällen tar jag :bigsmile:

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Hur många vändhjul har du nu?
Enklast är om du skaffar ett alu rör med samma diameter som distanserna som sitter mellan vändhjulen då slipper du kapa sönder dom rören som sitter där om du vill återställa till orginal .
Röret du ska börja med ska vara lika långt som axeln är med alla hjulen på .
Sen kapar du bara bort material som motsvarar hjulens tjocklek där du vill sätta vändhjulen och så kapar du bort den delen som motsvarar den plastbiten där yttre vändhjulet vilar imot .återmonterar därefter bitarna som är kvar :)

Och har du redan 4 vändhjul så kapa bara till 2distanser som du sätter där dom yttre vändhjulen satt och skruva tillbaka bulten och brickan som höll fast dessa

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
tänkte mest hur jag skulle få måttet rätt så dom ligger där dom ska så de inte tar i kuggarna i mattan men kom ju på att de sitter ett på insidan redan, är ju bara att kolla avståndet där och göra lika på andra sidan... lite trött i skallen såhär en måndag!