Vänligen hjälp en nybörjare inför säsongen

Daimen

Ny medlem
5 dec 2010
4
0
1
Hej,

Ända sedan jag var liten och mina föräldrar hyrde/lånade skoter på sportloven har jag sagt att den dagen jag flyttar ut på landet så ska jag skaffa en. Hus köptes förra sommaren och en Lynx 600 Sport Touring -04 som gått 250 mil införskaffades några månader senare. Jag tycker att det är grymt kul att köra men kan tyvärr alldeles för lite när det gäller skruvandet.

Hur som har jag iaf tänkt att sköta säsongservicen själv (om det inte blir alltför invecklat) och därav mina frågor.

Är det någon som har koll på hur många smörjnipplar jag ska hitta (vill ju inte missa någon och heller inte leta ihjäl mig för att utesluta att jag inte missat någon)?

När det gäller kedjehusoljan har jag för mig att ägarhandboken säger syntetisk olja medan en återförsäljare sa att det ska vara mineralolja - snacka om att bli kluven. Jag köpte mineraloljan BRP XPS men tvekar nu lite inför bytet..Vad ska det vara och spelar det någon roll?

Är det något annat som jag absolut måste se över innan säsongen?

Om det är av betydelse så var skotern i samband med köpet in på 300-mila service hos auktoriserad verkstad och efter det har jag kört ca 20 mil.

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Vetinte just på din modell, men jag TROR du har smörjnippel vid främre delen av trailingarmen, i boggien har du också flera stycken, i princip i varje större "stag" eller hur jag ska beskriva, du hittar då du kollar! Smörj med vanligt fett bara. Vad för Brp XPS olja köpte du ? 2 takts olja? Du ska ha Växellådsolja/kedjehusolja i kedjehuset! sen är det bara gasa, och då du ställer bort den inför sommarn kan du hälla i extra olja i tanken och köra, även hälla i en liten skvätt i cyllarna om du vill, det skadar inte, men den blir lite svårare att starta sen då den ska igång, de skadar inte att du startar upp den någon gång under sommarn, och palla upp bakdelen på skotern så att mattan är i luften, då slipper du få en söndertorkad matta :) annars är det väl inget mer, lycka till =)

Du kan även kolla insugsgummina så dom inte är spruckna, är onödigt att få haveri pga det

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Tack för svaren. Oljan jag köpt är en mineralbaserad kedjehusolja http://www.kalixmaskiner.se/shop/produkt-203/brp-kedjehusolja-mineral.aspx

När jag ställde bort den i våras hällde jag i BRP bränsle stabilizator i tanken. Bakdelen pallade jag upp med en lyft så att mattan hänger i luften. Fettet jag skaffat är Polaris smörjfett.

Läste någonstans att kedjan bör ev spännas och likaså mattan?
Kedjan spänner du för hand, använd absolut inga verktyg. Dra ut "sprinten" och dra åt bulten/sträckaren med fingrarna tills du inte orkar mer, vrid tillbaka tills sprinten passar.