Värdering Rullande Chassi Pro Rmk 2011

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tjena

Har fått 3 alternativ på min skurna Polaris från försäkringsbolaget

Ett av dom innefattar att jag behåller skotern (mot lägre kontantersättning naturligtvis)

Motorn har skurit ordentligt så nya cylindrar kolvar vevhus etc behövs.

Så frågan är vad kan ett rullade chassi vara värt?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Då en ny motor kostar strax över 70k + montering och en pro rmk 2011 kostar ca 85-90.
Så runt 15000 är väll rimligt att betala för en utan motor av försäkringsbolaget.
(Vill du ha lite mer betalt om du tänkte sälja det så skicka ett PM :) )

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
alla firmor som handlar av försäkringsbolag köper loss dom för oftas 20% av inbytesbeloppet.
värderar dom nått till 100k och löser det för 100k betalar du minst 20k.
om det inte blir auktion, men då gäller 20% som startbud iaf

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
alla firmor som handlar av försäkringsbolag köper loss dom för oftas 20% av inbytesbeloppet.
värderar dom nått till 100k och löser det för 100k betalar du minst 20k.
om det inte blir auktion, men då gäller 20% som startbud iaf
Max 10% är de på bilar OM dom är väldigt lite krockade så bildemonteringen kan sälja mycket från den, vanligtvis runt 6-7% har jag för mig de va. Det gäller iaf på bilar, inte hundra på att de gäller skotrar men tror inte de är nån större summa försäkringsbolaget får för dom när skrot köper upp dom.

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Nu fattade jag frågan som att det var hur mycket man borde få "köpa" chassiet av från försäkringsbolaget.
Ska det sedan säljas till mig så betalar jag minst det dubbla... :)
okej, men då är jag med :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Grejen är att jag har som sagt fått 1 bud där dom löser in skotern rakt av

Och ett annat bud där jag får behålla skotern

Därför jag vill ha lite åsikter om värdet så man vet om det är värt att behålla skotern, har inte tänkt laga den själv utan i så fall sälja chassit

A

AssaultRMK

Säljer du skotern helt komplett med trasig motor tror jag att du enkelt får 35tkr på blocket. Kan tänka mig att det finns en handfull köpare som tex skulle kunna tänka sig att plantera i en trippel i den eller liknande.

Du har inte funderat på att sälja den i delar då? Finns ju möjlighet att du kanske får ut yttligare en liten slant till då också, om du tycker det är värt väntan och arbetet med att plocka ner den i delar.
Grejer som dämpare, a-armar, matta, boggi, plast, elkomponenter och skidor är ju sånt som säljer bra och snabbt.
Första tjing på mattan isf. ;)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Kommer inte orka sälja den i delar, känns smidigare att bli av med hela på en gång

Må vara att man kan klämma ur lite mer pengar om man säljer i delar men...ääh...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Jag tror inte att du får mer I delar. .....faaast det är klart, någon ägare till en ProRMK MY -13 betalar kanske bra för kedjehus och drivaxel =)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
med lite snabb matte så nog tror jag han kan kränga den i delar för en 50 000 om han säljer den till priser som faktiskt säljer... utan större problem.