Världsrekord i reservdelspriser

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Fick för mig att fixa primärvariatorn på en gammskoter som står här, en EXT 550 Special -92. Och helvete vilka priser alltså:

Repsatsen utan vikter (pinnar, muttrar, shimsbrickor): 780 kr
Rullsatsen: 3173 kr (!)

Tydligen äckligt höjda reservdelspriser inför den här säsongen också, fortsätter det så här så har ingen människa råd att äga en Arctic. Jag kan aldrig tänka mig att de andra märkena är så här dyra?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Köpte en avgaspacking Yamaha OEM till en SRX 700 för 395 kr. Finns inte pirat, så de har ju monopol på skiten så man blir tvungen juh.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Rotax insuggummin är de ju också bra priser på, går väl på över 1500kr styck om ja minns rätt... Dessutom sägs kvaliten varamotsatsen till priset...

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
en cylinder till polaris ves 700 går lös på 8500 kr :stupid: finns fan inte begagnat heller :(

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Fick för mig att fixa primärvariatorn på en gammskoter som står här, en EXT 550 Special -92. Och helvete vilka priser alltså:

Repsatsen utan vikter (pinnar, muttrar, shimsbrickor): 780 kr
Rullsatsen: 3173 kr (!)

Tydligen äckligt höjda reservdelspriser inför den här säsongen också, fortsätter det så här så har ingen människa råd att äga en Arctic. Jag kan aldrig tänka mig att de andra märkena är så här dyra?
Kolla upp bengans priser.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
ronniesmailorder i USA... är mitt tips. Variatorskrivan i Sverige skulle kosta 4500kr till min RX'1a i USA kosta den 1500kr... notan slutade på ca 6000 kr för min del men jag köpte lite mer också :) Priset för samma prylar i Sverige hade landat på strax över 10 000kr.

Nu börjar ju dollarn bli prisvärd igen också.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Då förstår du att jag blev lej när variatorkorset sprack fyra mil efter en totalrenovering av variatorn..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Tips handla i USA nu innan säsongen börjar så spelar ju inte leveranstiden någon roll. För nu kan man ju lätt vänta 2 veckor på delarna, värre på vintern dock :)

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
ronniesmailorder i USA... är mitt tips. Variatorskrivan i Sverige skulle kosta 4500kr till min RX'1a i USA kosta den 1500kr... notan slutade på ca 6000 kr för min del men jag köpte lite mer också :) Priset för samma prylar i Sverige hade landat på strax över 10 000kr.

Nu börjar ju dollarn bli prisvärd igen också.
Ronnies är nog bra men han säljer inte Arcticgrejer.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
säger som dom flesta andra... köp från staterna. om inte handlarna i sverige kan hålla konkurenskraftiga priser så finns det andra som vill sälja.

www.countrycat.net har bra priser på arcticdelar. går att få delar på 3-6 dagar från staterna om man tar ups. ett billigare allternativ är usps som tar 10-14 dagar.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Och du får allt packat snyggt i småpåsar, alltid original. Dessutom i din brevlåda eller till ICA. Spar tid och mil med bilen.
Hur många gånger har du fått vända hem för att slitdelar inte finns hos åf ?

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Och du får allt packat snyggt i småpåsar, alltid original. Dessutom i din brevlåda eller till ICA. Spar tid och mil med bilen.
Hur många gånger har du fått vända hem för att slitdelar inte finns hos åf ?
Jo jag har handlat både av Alpha Sports, Countrycat och The Outdoor Shop flera gånger. Det var inte poängen med inlägget, poängen var att visa hur sinnessjukt dyra prylar det är. Och långtifrån alla skoterägare har kunnandet att beställa prylar från USA.
Det kan t.ex. vara så enkelt som att du lämnar in skotern hos handlaren för att "fixa variatorn, den rasslar och lever om".
En vecka senare har du räkningen, då ser du att delarna kostade 4000 kr.

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
fick hem avgaspackningar&en bult till övre a-armen +2st bussningar vid fjärdringen&belägg.......2400kr till min gamla zr700

Fyfan

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
jag köpte för 5 år sedan en kedja till en JAG 4000 lång.. då kostade den typ 600-700 kr hade jag för mig..

Senast redigerad av en moderator:

Jansson_

Välkänd medlem
11 jul 2007
110
0
6
Sörmjöle :)
Köpte en avgaspacking Yamaha OEM till en SRX 700 för 395 kr. Finns inte pirat, så de har ju monopol på skiten så man blir tvungen juh.

är det den mellan pipa och avgasstuss på motorn så finns dom på laitis kommer inte ihåg exakt pris men under hundringen iaf.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Finns det ingen samlingstråd på bra sidor att beställa delar från USA? I sverige går det ju inte handla, fantasipriser på allt. Inte ens dom som importerar delar från USA och sen säljer här tar humana priser.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Finns det ingen samlingstråd på bra sidor att beställa delar från USA? I sverige går det ju inte handla, fantasipriser på allt. Inte ens dom som importerar delar från USA och sen säljer här tar humana priser.
http://www.alpha-sports.com/
http://www.countrycat.net/pages/parts/viewbybrand/default.aspx
http://www.theoutdoorshopinc.com/

Alpha och The Outdoor Shop har ofantligt bra kundtjänst, mycket flexibla med frakter och sånt. Tror du klarar dig långt med dessa, de håller låga priser allihop. Det finns förstås fler men billigare blir det inte ändå.

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
http://www.alpha-sports.com/
http://www.countrycat.net/pages/parts/viewbybrand/default.aspx
http://www.theoutdoorshopinc.com/

Alpha och The Outdoor Shop har ofantligt bra kundtjänst, mycket flexibla med frakter och sånt. Tror du klarar dig långt med dessa, de håller låga priser allihop. Det finns förstås fler men billigare blir det t finte ändå.
Det är klart att det är billigare ifrån USA. Generalagentens samt ÅF:s påslag försvinner. Det borde bli totalt 30-40%, kanske mer oxå. Man får inte glömma bort att betala frakt och tull. Alla paket kollas i princip eftersom fraktbolagen och tullen jobbar tillsammans numer. Har beställt en del tidigare men, har slutat när några paket försvann och beloppet säljaren angav vår för lågt. :bawling: Lite trist att betala 3000 SEK för ingenting.

Min uppfattning är att men inte blir så nöjd som man var vid första anblicken. Men visst tusan är det för höga priser ändå. Dock skall man inte skylla det på ÅF.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har aldrig påstått att det inte blir billigare att beställa från Usa. Det jag sade var att det antagligen inte blir billigare att rota fram andra återförsäljare än de tre jag listade.