Växelhusolja???

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enligt specen på min Yamaha så skall det vara
"Gear oil API "GL-3" SAE #75 elller #80

Jag har ju ingen skoterbutik i närheten där jag bara kan gå in och köpa sån olja. Jag har försökt kolla runt i vanliga biltillbehörsaffärer men där hittar jag inget som matchar denna beteckning.

Några tips på vilken olja jag kan använda? Vill ju helt inte beställa över nätet då det blir mera i fraktkostand än vad oljan kostar :blink1:

Det jag hittat är följande
API GL-5, SAE 80W/90. Skulle det kunan funka? Har ju ingen aning om hur dessa beteckningar funkar.
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Använde Motul SAE 75W90 växellådsolja för motorcyklar i min Ski-Doo MXZ 500 -01, antar det funkade bra för något fel har inte uppenbarat sig :D Har nu Arctic Cat med Diamond Drive, så kör helt kallt på Arctics egen ACT olja i rätt portion.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Din spec är lite luddigt, skriver om den åt dig
API GL-3 75w80 Står det i handboken för yamaha
jag skulle rekomendera Redline ShockProof samma viskositet och klassning som Redline Chaincase oljan skillnaden är bara att ShockProof oljan är mer lämpad för drev osv som ligger under hårdbelastning i t.ex DogBox lådor på bilar där det är rakskuret och liknande dvs inte allt för olikt ett kedje/växelhus på en snöskoter!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar för tipsen. Blir att söka upp någon som säljer redline då. Tycks finnas på både Meca och Mekonomen så det skall ju gå att få tag på här.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Den från Biltema kan jag ju lätt få tag på. Det kanske borde funka i min skoter som inte är något ny "värstingskoter" :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Alltid kört på Ok's växellådsolja, har funkat fint.
Vet inte vad den heter nu på rak arm
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
spelar väll ingen roll om skotern är lite äldre sportskoter eller en nyare värstings dom behöver ändå en bra olja! kan säga att Redline oljan är grym!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Du kan hälla nästan vad som helst i kedjehuset, en kedjeväxel är inte raketteknologi, 2t-olja, motorolja, hypoidolja, transmissionsolja i största allmänhet eller vanlig motorolja, det spelar ingen som helst roll, (en del kör till och med med ATF olja eller vanlig hydraulolja)!!! Det som spelar roll är däremot hur ofta du byter olja. Det spelar ingen roll om du häller i olja för 1000kr litern, den blir smutsig och behöver bytas exakt lika fort som t.ex den Statoil motorolja för 18kr/L som jag brukar använda. Och det är smutsen som dödar "inälvorna" i kedjehuset inte att oljan ditt eller datt inte har tillräckligt bra smörjegenskaper.

Köp billig olja och byt ofta, (var 50-100 mil), det är mångfalt bättre än att köpa nått svindyrt skit och aldrig byta!!!! Och sträck kedjan/kolla sträckningen ofta, t.ex inför varje körhelg, så undviker du många problem.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Du kan hälla nästan vad som helst i kedjehuset, en kedjeväxel är inte raketteknologi, 2t-olja, motorolja, hypoidolja, transmissionsolja i största allmänhet eller vanlig motorolja, det spelar ingen som helst roll, (en del kör till och med med ATF olja eller vanlig hydraulolja)!!! Det som spelar roll är däremot hur ofta du byter olja. Det spelar ingen roll om du häller i olja för 1000kr litern, den blir smutsig och behöver bytas exakt lika fort som t.ex den Statoil motorolja för 18kr/L som jag brukar använda. Och det är smutsen som dödar "inälvorna" i kedjehuset inte att oljan ditt eller datt inte har tillräckligt bra smörjegenskaper.

Köp billig olja och byt ofta, (var 50-100 mil), det är mångfalt bättre än att köpa nått svindyrt skit och aldrig byta!!!! Och sträck kedjan/kolla sträckningen ofta, t.ex inför varje körhelg, så undviker du många problem.
där måste jag säga att du har både rätt och fel, visst det är svin bra byta olja ofta i kedjeväxlar, men varför man ska ha en bra olja även i en enkel kedjeväxel är för att en dyrare oftast bättre olja ger en hårdare oljefilm på delarna, vilket i sin tur motverkar järn mot järn kontakt som sparar kedja och drev bar mycket längre än om du skulle tanka i typ 2t olja eller en vanlig bilmotor olja då dessa "lägger" en tunnare oljefilm som mycket möjligt inte håller måttet för att behålla oljefilmen vid hård körning
Kör det din maskin är rekomenderad med eller bättre olja!
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag har kört med vanlig bakaxelolja, syntetiskt i en maskin, men i övrigt så fungerar vanlig motorolja lika bra (har använt 10/40).
Det som redan är påpekat är vikten av att byta oljan någongång.
Mängden är liten i ett kedjehus, och temperaturskiftningarna gör att den kommer att innehålla vatten efter ett tag.
Däremot så är dagens oljor mycket bra, och du kan lugnt köra med en motorolja, billigt och tillräckligt bra.
Det gör jag även i bilens växellåda, och det har fungerat på mina bilar sedan 1991, så jag tror att bytet är viktigast.
M.V.H
/Tobias
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tac kar för alla tips blir nog en flaska från Biltema så har man till några byten