växellådor|Ski Doo Alpine II/Aktiv Grizzly XP

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
[Frågan längst ner under sträcket.]

Så här ligger det till.
Växellåda i Grizzlyn har fungerat till och från senaste veckan efter vi hade bytt oljan. För det var lika bra det för när jag var på prao i haparanda och dom hade en verkstad och när man hade skotern dit.
Då vi bytte oljan var det just och pass 1dl olja i lådan, och massor av vatten och skräp som verkade som metalspån och trä. Vi körde upp den på ett släp och körde hem den. Sedan var jag på en tur samma kväll och den hade alldrig gått lika fint <3 ;) Sen dagen efter så tankade vi upp lite mer än halv tank i den och for på en tur ut i naturen, över myren och upp efter rågången. Vad som händer då när jag åker före med Grizzlyn för trampa ner den jävliga snön för Farsans Formula som knappt tog sig frammåt på egen maskin. Jag var och vände på en ett litet öppet område efter rågången så krasar växellådan!!! Den skorrade och hade sig, trots allt funkade fint dagen före! :mad2: Jag växlade över till 1an för att lådan inte ska gå sönder och för att inte sjunka ner i den 60cm djupa lim-snön... Sen växlade jag över till 2an när jag kom ur hålet.

Sen så fortsatte vi uppåt rågången för allt gick bra men då fick Farsan åka före och då äre ett fett träd över rågången!!! Så det var bara vända där då och lådan började skorra igen!!! så det var ju inte bra, men satte man spaken förbi sitt läge på 2an så gick det. Vi vände farsans Formula också då och så åkte vi hem. Sen på måndag efter middag efter skolan körde jag efter vägen till min farbrors garage för inte förstöra lådan mer, jag ställde undan den. Sen på onsdag for pappa dit och körde in den i varm garaget så den fick tina upp... Sen så tog han lös locket på lådan, allt såg bra ut, kuggarna var nötta men inte var det nåt farligt. ;)
Sedan så gjorde han allt rent och putsade och drog ut den därifrån så farbror fick in sin Opel dit in. Sedan på torsdag satte han ihop lådan med egna gjorda bussningar och brickor av koppar, allt gick fint i garaget och sen sen så var han och testade maskinen i djupsnön, och vad händer då? SKRRRRKKRSKKHRKK!!! Det går inte växla, växeln hade hoppat ur och då tänkte han "SA###NS NU GICK DREVEN SÖNDER". Vi hämtade den med pappas Formula (pinsamt nog) idag från ängen nere vid ån som den hade stannat då. Vi hade även en Ockelbo 600-1 299 till undsättning men det värdelösa skiten orkade knappt dra sig självt!!! Så vi drog hem en skoter på totalt 400 kg igenom snö till midjan! Vi drog den till farbrors garage och där plockade vi isär lådan igen... Det drev som förs över på splines hade fastnat på krysskilen. Så vi tog bort ena skruven (en - mejsel skruv). Trodde vi, jag fick ett av mina "damp anfall" och började härja och ha mig med en plast klubba och jag bankade tydligen än vad farsan kunde!!! Jag vart förbannad på skiten, och den rörde sig för mitt bankande och hamrande. Vi slog den i drevet som bär med sig kedjan. Den var i sitt neutrala läge innan jag började banka. Det vi gjorde sen var att vi tänkte skruva lös kilen och skruven mot variatorn (en - mejsel skruv) men den var av. Det vi såg sen när vi hade pallat upp maskinen för att söka efter låsning till kedjan var en ca 1mm djup reva i axeln... Den står säkert skulden för problemet. Säkert ett järnspån från kuggarna när dom nöts ut.

_______________________________________________________________
Nu till frågan!
Kan det vara ett järn spån elr en bit från dreven som fastnat under föraren på axeln precis i glipan till kilen?
Finns det elr finns det ingen låsning på kedjan?
Och är det likadan modell på växellåda i Ski Doo Alpine II?
Och!!! Går det använda axeln från en Ockelbo 6000 årsmodell -86 till Aktiv Grizzly, tänkte för dreven var mkt fräschare från Ockelbon? Den är bara som mest 5mm kortare på variator sidan, och fläkten på Grizzlyn håller fast variatorn på en kil?? Ska det vara så? Och det verkar som att fläkten har gått sönder på nåt sätt för dom har svetsat till nästan totalt 1cm tjock plåt på fläkten där skruven går igenom...?

Vad kan stå för allt i växellådan, det vi tänker mest på är att vi var så förbaskat korkade och kollade alldrig kilen på axeln som föraren går på, och att vi alldrig spolade ur lådan på skräp!!! :bawling:

Min björn behöver hjälp så snälla hjälp mig.
För min farsa ska inte gå och skryta om att hans Formula orkar dra hem en frusen Grizzly på 400kg i 60cm snö!!! :bawling:

Tack på förhand!
 

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Lägg gärna upp en bild på lådan, jag har min Alpine II ståendes i garaget nu med locket av för byte av packboxar.

Jag är också nyfiken på om det är samma. Jag har fått höra att det är samma på alla 8000/Grizzly/Alpine men har idag grävt i en -83 Ockelbo 8000 och den lådan ser helt annorlunda ut, åtminstone på utsidan. Innehållet kanske matchar men det vet jag inte säkert.

Ska fixa en bild från min låda lite senare, hoppas få tag i packboxar imorgon.

Mvh Pelle
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jisses dom har ändrat på forumet... Tillbaka till tråden!

Du kan ju kolla mitt album, fixar inte lägga in i tråden... Men lådan är med i Grizzlyns album.
Och vi har fått ur axeln, och det finns ingen låsning på kedjan. Det är spännaren man först tar och släpper upp, sedan bakom finns det en "ledare" med ett drev på som man ska ta ur, tappa inte ner brickorna för då är det kört! Vi har dessutom hittat felet i det "förarende drevet" i lådan. Kuggarna var så nötta att det hade kilats under drevet sedan pressats mot axeln.
Inte bra på att förklara så se gärna hursomhelst bilderna... Tror det är liknande som i Alpine II, det kanske är till och med samma problem i din låda?

Men vi har fått ur dreven och så vidare, pressat ut dom nötta dreven och vi har grejer hemma att arbeta med, vi har växellåda från en -86 Ockelbo 6000. Grejerna har ju just blivit nötta om kanterna ;) Ska byta drevet som tar med sig kedjan, och sen föraren och kanske till och med vi modifierar locket så vi får en bussning till den som skjuter över gaffeln också.

Och jag vet själv att det är svårt som när satan slog i backen att få tag i grejerna till dom här maskinerna men grejer från Trapper och Ockelbo fungerar
bra för det är likadana grejer där fast omkastat :D
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
joh, men har även en skiss till Ockelbo 6000 och det är i stort sett liknande byggt förutom att grizzlyn är lite rejälare i gjutningarna för själva lådan :D Men vad heter tråden så jag kan börja sökandet??
 

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Njäe, inget annat än lite oljeläckage...än så länge. :)
Ettans drev och backdrevet är lite rund om kanterna men inget allvarligt. Nåt annat år kanske jag tar isär det och fixar till dreven. Men nu funkar den som sagt bra, bara det att packboxen på ingående axeln började läcka olja som drev iväg ut på sekundären och då kan ni ju säkert gissa vad som händer...

Får packboxar nästa vecka, var för sen med att rota i det nu i veckan. Får lufta Alpine 1:an så länge. :)


Kollade ditt album nu, Grizzlyns innehåll i lådan ser rätt identiskt ut med Alpinens, förutom att det är spegelvänt.
Alpinen har kedjan på vänster sida, mot variatorn och vice versa.
Varför dom gör så här mot oss är ju en gåta...hade ju varit betydligt enklare att komma överens om en design istället så man kan byta delar med varann. :argh:
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jao, det håller jag med om men delarna passar ju ifrån maskinerna, man vänder på axlarna och så, men självaste lådan går inte byta...
Och du, innan du sätter dit locket spola ur lådan för guds skull, annars händer det samma sak för dig som för mig...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Men du, har du liknande lock då? Med gjutet för bromsen?
Satt in nya bilder på lådan, med locket så man ser hur det ser ut för bromsen.
 
Last edited:

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Men du, har du liknande lock då? Med gjutet för bromsen?
Satt in nya bilder på lådan, med locket så man ser hur det ser ut för bromsen.
Hehe, just nu när jag kom in och läste det här hade jag precis tömt oljan och sköljt ur med ny frisk dito. :)

Locket ser inte samma ut, mitt har inga speciella krusiduller på sig, bara ett lock. Bromsoket sitter på en speciellt fäste som skruvas i lockskruvarna. Ska fixa bilder sen i helgen och sen helhetsbilder när jag fått packboxarna och skruvat ihop allting.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Hehe, just nu när jag kom in och läste det här hade jag precis tömt oljan och sköljt ur med ny frisk dito. :)

Locket ser inte samma ut, mitt har inga speciella krusiduller på sig, bara ett lock. Bromsoket sitter på en speciellt fäste som skruvas i lockskruvarna. Ska fixa bilder sen i helgen och sen helhetsbilder när jag fått packboxarna och skruvat ihop allting.
Vad bra! Att inte skölja ur växellådan när man byter olja är korkat :loco:
Men om du kunde fixa bilder, vore jädrans ta mig bra, så får man ju veta mer om maskinerna och vilka delar som passar vilka skotrar!?