[Frågan längst ner under sträcket.]
Så här ligger det till.
Växellåda i Grizzlyn har fungerat till och från senaste veckan efter vi hade bytt oljan. För det var lika bra det för när jag var på prao i haparanda och dom hade en verkstad och när man hade skotern dit.
Då vi bytte oljan var det just och pass 1dl olja i lådan, och massor av vatten och skräp som verkade som metalspån och trä. Vi körde upp den på ett släp och körde hem den. Sedan var jag på en tur samma kväll och den hade alldrig gått lika fint <3 Sen dagen efter så tankade vi upp lite mer än halv tank i den och for på en tur ut i naturen, över myren och upp efter rågången. Vad som händer då när jag åker före med Grizzlyn för trampa ner den jävliga snön för Farsans Formula som knappt tog sig frammåt på egen maskin. Jag var och vände på en ett litet öppet område efter rågången så krasar växellådan!!! Den skorrade och hade sig, trots allt funkade fint dagen före! :mad2: Jag växlade över till 1an för att lådan inte ska gå sönder och för att inte sjunka ner i den 60cm djupa lim-snön... Sen växlade jag över till 2an när jag kom ur hålet.
Sen så fortsatte vi uppåt rågången för allt gick bra men då fick Farsan åka före och då äre ett fett träd över rågången!!! Så det var bara vända där då och lådan började skorra igen!!! så det var ju inte bra, men satte man spaken förbi sitt läge på 2an så gick det. Vi vände farsans Formula också då och så åkte vi hem. Sen på måndag efter middag efter skolan körde jag efter vägen till min farbrors garage för inte förstöra lådan mer, jag ställde undan den. Sen på onsdag for pappa dit och körde in den i varm garaget så den fick tina upp... Sen så tog han lös locket på lådan, allt såg bra ut, kuggarna var nötta men inte var det nåt farligt.
Sedan så gjorde han allt rent och putsade och drog ut den därifrån så farbror fick in sin Opel dit in. Sedan på torsdag satte han ihop lådan med egna gjorda bussningar och brickor av koppar, allt gick fint i garaget och sen sen så var han och testade maskinen i djupsnön, och vad händer då? SKRRRRKKRSKKHRKK!!! Det går inte växla, växeln hade hoppat ur och då tänkte han "SA###NS NU GICK DREVEN SÖNDER". Vi hämtade den med pappas Formula (pinsamt nog) idag från ängen nere vid ån som den hade stannat då. Vi hade även en Ockelbo 600-1 299 till undsättning men det värdelösa skiten orkade knappt dra sig självt!!! Så vi drog hem en skoter på totalt 400 kg igenom snö till midjan! Vi drog den till farbrors garage och där plockade vi isär lådan igen... Det drev som förs över på splines hade fastnat på krysskilen. Så vi tog bort ena skruven (en - mejsel skruv). Trodde vi, jag fick ett av mina "damp anfall" och började härja och ha mig med en plast klubba och jag bankade tydligen än vad farsan kunde!!! Jag vart förbannad på skiten, och den rörde sig för mitt bankande och hamrande. Vi slog den i drevet som bär med sig kedjan. Den var i sitt neutrala läge innan jag började banka. Det vi gjorde sen var att vi tänkte skruva lös kilen och skruven mot variatorn (en - mejsel skruv) men den var av. Det vi såg sen när vi hade pallat upp maskinen för att söka efter låsning till kedjan var en ca 1mm djup reva i axeln... Den står säkert skulden för problemet. Säkert ett järnspån från kuggarna när dom nöts ut.
_______________________________________________________________
Nu till frågan!
Kan det vara ett järn spån elr en bit från dreven som fastnat under föraren på axeln precis i glipan till kilen?
Finns det elr finns det ingen låsning på kedjan?
Och är det likadan modell på växellåda i Ski Doo Alpine II?
Och!!! Går det använda axeln från en Ockelbo 6000 årsmodell -86 till Aktiv Grizzly, tänkte för dreven var mkt fräschare från Ockelbon? Den är bara som mest 5mm kortare på variator sidan, och fläkten på Grizzlyn håller fast variatorn på en kil?? Ska det vara så? Och det verkar som att fläkten har gått sönder på nåt sätt för dom har svetsat till nästan totalt 1cm tjock plåt på fläkten där skruven går igenom...?
Vad kan stå för allt i växellådan, det vi tänker mest på är att vi var så förbaskat korkade och kollade alldrig kilen på axeln som föraren går på, och att vi alldrig spolade ur lådan på skräp!!! :bawling:
Min björn behöver hjälp så snälla hjälp mig.
För min farsa ska inte gå och skryta om att hans Formula orkar dra hem en frusen Grizzly på 400kg i 60cm snö!!! :bawling:
Tack på förhand!
Så här ligger det till.
Växellåda i Grizzlyn har fungerat till och från senaste veckan efter vi hade bytt oljan. För det var lika bra det för när jag var på prao i haparanda och dom hade en verkstad och när man hade skotern dit.
Då vi bytte oljan var det just och pass 1dl olja i lådan, och massor av vatten och skräp som verkade som metalspån och trä. Vi körde upp den på ett släp och körde hem den. Sedan var jag på en tur samma kväll och den hade alldrig gått lika fint <3 Sen dagen efter så tankade vi upp lite mer än halv tank i den och for på en tur ut i naturen, över myren och upp efter rågången. Vad som händer då när jag åker före med Grizzlyn för trampa ner den jävliga snön för Farsans Formula som knappt tog sig frammåt på egen maskin. Jag var och vände på en ett litet öppet område efter rågången så krasar växellådan!!! Den skorrade och hade sig, trots allt funkade fint dagen före! :mad2: Jag växlade över till 1an för att lådan inte ska gå sönder och för att inte sjunka ner i den 60cm djupa lim-snön... Sen växlade jag över till 2an när jag kom ur hålet.
Sen så fortsatte vi uppåt rågången för allt gick bra men då fick Farsan åka före och då äre ett fett träd över rågången!!! Så det var bara vända där då och lådan började skorra igen!!! så det var ju inte bra, men satte man spaken förbi sitt läge på 2an så gick det. Vi vände farsans Formula också då och så åkte vi hem. Sen på måndag efter middag efter skolan körde jag efter vägen till min farbrors garage för inte förstöra lådan mer, jag ställde undan den. Sen på onsdag for pappa dit och körde in den i varm garaget så den fick tina upp... Sen så tog han lös locket på lådan, allt såg bra ut, kuggarna var nötta men inte var det nåt farligt.
Sedan så gjorde han allt rent och putsade och drog ut den därifrån så farbror fick in sin Opel dit in. Sedan på torsdag satte han ihop lådan med egna gjorda bussningar och brickor av koppar, allt gick fint i garaget och sen sen så var han och testade maskinen i djupsnön, och vad händer då? SKRRRRKKRSKKHRKK!!! Det går inte växla, växeln hade hoppat ur och då tänkte han "SA###NS NU GICK DREVEN SÖNDER". Vi hämtade den med pappas Formula (pinsamt nog) idag från ängen nere vid ån som den hade stannat då. Vi hade även en Ockelbo 600-1 299 till undsättning men det värdelösa skiten orkade knappt dra sig självt!!! Så vi drog hem en skoter på totalt 400 kg igenom snö till midjan! Vi drog den till farbrors garage och där plockade vi isär lådan igen... Det drev som förs över på splines hade fastnat på krysskilen. Så vi tog bort ena skruven (en - mejsel skruv). Trodde vi, jag fick ett av mina "damp anfall" och började härja och ha mig med en plast klubba och jag bankade tydligen än vad farsan kunde!!! Jag vart förbannad på skiten, och den rörde sig för mitt bankande och hamrande. Vi slog den i drevet som bär med sig kedjan. Den var i sitt neutrala läge innan jag började banka. Det vi gjorde sen var att vi tänkte skruva lös kilen och skruven mot variatorn (en - mejsel skruv) men den var av. Det vi såg sen när vi hade pallat upp maskinen för att söka efter låsning till kedjan var en ca 1mm djup reva i axeln... Den står säkert skulden för problemet. Säkert ett järnspån från kuggarna när dom nöts ut.
_______________________________________________________________
Nu till frågan!
Kan det vara ett järn spån elr en bit från dreven som fastnat under föraren på axeln precis i glipan till kilen?
Finns det elr finns det ingen låsning på kedjan?
Och är det likadan modell på växellåda i Ski Doo Alpine II?
Och!!! Går det använda axeln från en Ockelbo 6000 årsmodell -86 till Aktiv Grizzly, tänkte för dreven var mkt fräschare från Ockelbon? Den är bara som mest 5mm kortare på variator sidan, och fläkten på Grizzlyn håller fast variatorn på en kil?? Ska det vara så? Och det verkar som att fläkten har gått sönder på nåt sätt för dom har svetsat till nästan totalt 1cm tjock plåt på fläkten där skruven går igenom...?
Vad kan stå för allt i växellådan, det vi tänker mest på är att vi var så förbaskat korkade och kollade alldrig kilen på axeln som föraren går på, och att vi alldrig spolade ur lådan på skräp!!! :bawling:
Min björn behöver hjälp så snälla hjälp mig.
För min farsa ska inte gå och skryta om att hans Formula orkar dra hem en frusen Grizzly på 400kg i 60cm snö!!! :bawling:
Tack på förhand!