Växellådsolja

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Har knappt någon växellådsolja på stickan utan behöver fylla på.
I serviceboken som finns på nätet så står följande:

Recommended oil:
Gear oil
GL-3

75W or 80W
Oil capacity:
0.25 L (0.22 Imp qt, 0.26 US qt)

Kan jag köpa den oljan på typ autoexperten eller måste jag ha yamaha orginal eller räcker det med GL-3 75W eller 80W? Vad skiljer 75W & 80W åt?

Är det bättre att byta ut all olja i växelhuset eller är det bara att fylla på? För jag vet inte vilken olja det är i nu.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
du kan nog köra på annan olja än yamahas orginal olja, 75w och 80w är viskositeten på oljan. man har ibland olika viskositet på tex motorolja för att oljan ska va lättare att pumpa runt när den är kall, då står det tex 10w-40
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
jo motoroljor känner jag till men inte växellådor kan man ha högre kvalite än GL3 typ 4/5? Och kan man ha75/90 eller måste det vara just 75 eller 50?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
GL-3 är en gammal utgången standard, motsvarar en halvtaskig motorolja i smörjförmåga så du kan köra på vad som helst... utom tvåtaktsolja.
75W samt 80w är viskositetsangivelser, siffran står för tjockleken och W betyer att det är en vinterklass.
Att det är en siffergrupp betyder att oljan är en "single grade" nuförtiden är nästan alla oljor "multigrade" dvs. de täcker ett bredare temperaturområde.
Siffrorna går inte att jämföra med motorolja eftersom de ligger i en annan "serie"

tex. har en 75W samma tjocklek på minimum 4,1 cSt vid 100°C dvs samma som en motorolja av rak 10w klass. En 80 W har en min tjocklek på 7,0 cSt vilket är ungefär samma som en rak 20. Altså är det i alla fall teoretiskt väldigt tunna oljor.

Altså om man tar en vanlig motorolja tex 5W-30 eller 5W-40 eller en bra ATF så är man rätt säker på att det duger.
en olja som är 5w-XX klassad funkar bra ner till ca -35 eller kallare.

GL-4 respektive GL-5 går givetvis bra även om GL-5 är överkvalificerad och stinker så den kan man undvika om man vill.

Jag rekomenderar att du byter oljan, dels så slipper du fundra på om de är blandbara och dels så får du ut smutsen med den gammla oljan.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Och om du slår det i motorn så kommer du få problem vid kallstart, då oljan kan vara för tjock vid -20 grader. Men om man t.ex har den i varmgarage hela tiden eller när man kör gräs-race på sommaren så funkar 15W-40
 

jek

Medlem
29 jan 2008
26
0
1
Sweden
Nu är problemet så att jag har råkat av en konstig anledning hällt i skoter dehär 15w-40 i oljetanken och lyckas köra en liten stund så att det kommit in i motorn och då såklart så ska jag nu tömma oljetanken och he i riktig skoterolja. Men då så undrar jag om jag bör riva ner motorn och kolla så att det inte är massor med klägg kring kolvarna? Eller kan jag bara byta oljan och köra på? Jag kände dock ingen tendens till att den ville gå sämre när jag körde den. Skotern står i varmgarage just nu. :) Skulle va tacksam om någon svarade.
 
Last edited:

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Då skulle jag bara tömma den och hälla i ny 2-taktsolja och tanka full tank. Går skotern bra, så är det nog ingen fara.