Växlar konstigt

Nero

Medlem
23 okt 2008
28
0
1
Sundsvall
Hej!
Har en Enduro 700 RER -02 gått ca 670mil
Börjat uppleva att den växlar väldigt konstigt på låga varv mellan 5-6tusen
Om man kör ca 20 - 30 km/h och håller jämn gas så tycker väl skotern att det går väldigt lätt, så då kastar den i 2 växlar högre och skiter i växeln där emellan. Om nån förstår vad jag menar..
Sen tycker den att det går för tungt helt plötsligt och slänger tillbaka växeln som var innan. Så om man kör i en backe så blir körning väldigt ryckig.

Lite svårt att förklara :bawling:
Väldigt tacksam om någon vet vad man kan göra eller ge tips vad som kan vara felet.

Tack:ciao:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sådär har min gjort sen jag köpte den vid ca 600 mil men det är inget jag har brytt mig om. Tänknte bara berätta att du inte är ensam! :)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kör du på originalrem, hur sliten är den?
Varvar den ut till max rpm?
Får den bränsle och hur ser stiften ut?
Är drivaxellager ok?
Vändhjul ok och löper lätt
Slides?

Rengör variatorskivorna, både primär och sekundär
Kolla att de löper(öppnar och stänger) lätt, smörj ev försiktigt axlarna
Gå ned ett click eller två på primären och prova
Byt/rengör stift

Finns säkert många fler tips innan verkstan, har inte koll på elsystem på dessa och vad t ex krypströmmar kan göra om jorden är dålig någonstans men man kan ju känna runt lite i kabeldragningarna också.

Nero

Medlem
23 okt 2008
28
0
1
Sundsvall
hehe ok, Nä oftast kör man ju inte så sakta.. men när man väl gör det kan det vara lite irriterande, i alla fall för mig :(

Nero

Medlem
23 okt 2008
28
0
1
Sundsvall
Kör du på originalrem, hur sliten är den?
Varvar den ut till max rpm?
Får den bränsle och hur ser stiften ut?
Är drivaxellager ok?
Vändhjul ok och löper lätt
Slides?

Rengör variatorskivorna, både primär och sekundär
Kolla att de löper(öppnar och stänger) lätt, smörj ev försiktigt axlarna
Gå ned ett click eller två på primären och prova
Byt/rengör stift

Finns säkert många fler tips innan verkstan, har inte koll på elsystem på dessa och vad t ex krypströmmar kan göra om jorden är dålig någonstans men man kan ju känna runt lite i kabeldragningarna också.
Tack för tipsen, Blir stor renovering nu när snön börjat försvinna. Så blir massa rivning till sommaren :)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Snön börjat försvinna:hmmmm2:, trist här i norr vid kusten är det ännu 50-60 cm och norr om Polcirkeln metern och mer så det blir säkert säsong till 1:a majhelgen i skogslänen och till fjälls fram mot 3-4 veckan i maj, vi river och renoverar under midsommarhelgen så det är klart att köra baki semestern:rock:

Nero

Medlem
23 okt 2008
28
0
1
Sundsvall
Jag bor i Sundsvall, har varit runt 10 grader några dagar nu så det är nästan inge snö kvar och bara vatten på isarna. Så det är inte så mycket kvar att gasa på :(

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist men ändå några dagar längre än många Canadensare, fick mail från några bekanta norr om Toronto och de har fått börja med fyrhjulingar och putsa på vattenskotern redan förra helgen hemikring och de har en dryg bit att ta sig till där det finns snö nu också.

Nero

Medlem
23 okt 2008
28
0
1
Sundsvall
Jo, men dom bor inte lika mycket norr som vi i Norrland :D
Men förra säsongen kunde man köra den 20 april. Men istället så började denna säsong mycket tidigare än den förra och bra mycket mer snö, vilket är positivt :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej sverige ligger väl i höjd med Alaska.. Lyckas vi bara vrida om gulfströmmen så får vi vinter året om :)

B

Biosteel

Stannar golfströmmen blir det istid här uppe. Vi ligger ju på samma breddgrad som Grönland och Sibirien.
jo glaciärerna smälter ju vilket kommer att bromsa golfströmmen tills den inte går alls och då är en ny istid ett faktum. det har hänt förut och kommer att hända igen. men jag klagar inte :beer:

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Äsch, istället för att fara till fjällen för att köra skoter i mycket snö så far man till tyskland och kör på vatten? :D

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Så där blev min re när motorn vridit sig och linjeringen inte var bra.Justerade bara på motormothållskudden.