Agge.
Som jag skrev tidigare så är det boggibyte som gäller för att få längre fjädringsväg. DropBrackets är i ditt fall plåtarna som jag talade om. Men man vet inte om alla kan dessa facktermer. Så därför använder man mer jordnära uttryck.
Dessa är inte svåra att tillverka. En rondell och en svets samt en borrmaskin behövs förutom 14mm nyckel och en popnittång.
Lossa plåten som sitter där original, då har du en mall. Använd dubbel plåttjocklek. (3 mm) Har du inte tillgång till en plåtklipp så använder du rondellen för att skära ut en liknande plåtbit som är 1 dm längre i underkant (under chassi alltså.)
Skär till en plåtbit som liknar den under fotsteget.
Svetsa ihop plåtbitarna. Montera mot chassi och välj ut ett av hålen. Borra från utsidan genom det valda, gamla hålet och popnita fast. Sedan borrar du och popnitar i dom andra hålen.
Borra sedan det nya hålet för infästningen av boggin. 7 cm under det gamla hålet. Borra sedan ett nytt hål i chassit i främre infästningen. 3 cm under gamla infästningen. Montera bogggin. Hur enkelt som helst.
Den främre infästningen får inte flyttas mer än halva höjningen bak. Då tappar du helt styrförmågan.
På detta sätt får du högre markfrigång. Minskar risken för fastkörning.
Dämparna ska du byta innan du monterar boggin. Kolla med din lokala handlare om han har eftermarknadsdämpare. Från Duells, Skoterbutiken, Jofrab, Rinab. mfl.
Vad gäller bandet i boggin. Det är balataremmen. Den har i uppgift att hålla främre delen av boggin i en sådan vinkel att du har rätt skidtryck. Samt förhindra att boggiskenan inte hugger fast i mattans kammar.
(För att göra håresande skidlyft över ängarna. Brukar man släppa dessa remmar. Med riska för att boggiskenorna hugger fast i mattan. Samt total avsaknad av styrning. Skidlyft du vet)
Skicka ett mail med ditt telefonnummer så ringer jag.
MVH Leif Viklund/Snowmobile