Nu känner jag att det är dags att reda ut lite saker om -94an här:
Det
är en 19mm originalmatta.
Motorn är lagom pigg men slits därefter (aka knappt något).
Det som akka nämnde om bussningen är helt korrekt, bussningen i sekundären (som är unik på just 94orna) är värd sin vikt i guld från ÅF men går tydligen få billigare från usa (svarvade och körde loctite jag
). Problemet med bussningen är att om man singeltillverkar en egen i rätt material så blir det knappt värt besväret (mot priset på den svenska, då) och tar man bara en vanlig bit och svarvar till så skär det efter en vecka (praktiskt bevisat).
Sprickor i sekundären har jag faktiskt inte hört talas om på någon av de -94or jag sett. Dock så brukar fästen till gångjärnen på vänster sidokåpa vara lite misshandlad genom årens lopp, eftersom sidan är löstagbar.
Boggien är lite väl låg original, men tydligen ska en ~5cm höjning fixa det någorlunda. Det är många som klagar på att boggien är dålig också, men ställer du in den efter dig själv och kör själv så fungerar den till det den ska, varken mer eller mindre.
Ett annat problem i större snömängder jag upplevt är att om det går över kanten på huven så hamnar samtliga snömängder precis över lyset vilket innebär 0 sikt om det är mörkt.
Ska man dock prompt ge sig ut i djupsnön med den är det upp till föraren att fixa det, det GÅR om man ger rätt gas och använder kroppen till att kompensera. Men det är ingen semester.
Och på tal om termosarna: de är ODÖDLIGA. De kanske inte gör det till en resa på en fjäder, men jag har dykt med nosen först i både tre och fyra hål utan att de ens tagit skada. De tål i princip vilken misshandel som helst, och skulle du lyckas bottna dom helt ger nog chassiet efter innan dämpen.
och ja, den är ett framtungt as. MEN det är för att det är en ledracer som SKA ha tryck mot skidorna så att du faktiskt kommer runt i kurvorna och skoterns totalvikt är inte så jävlig, kör man fast så brukar man alltid kunna lirka loss den och funkar inte det så är den så lätt över arslet att det bara är att lyfta upp den och lägga den lite på sned och sedan visa sina gaskunskaper
Det är vad jag hunnit bilda för uppfattning/fått för erfarenhet efter mina ~250mil på vmaxen.