V-MAX 600 95 utan komp

mikemik

Medlem
9 apr 2008
48
0
1
Har tappat all kompression på en cylinder på variatorsidan det skramlar inget i motorn den bara började gå dålit nått tips på va det kan va å e det svårt å riva en sådan motor
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Sv: V-MAX 600 95

Troligast hål i kolven eller trasiga kolvringar.
Har man inte rivigt en motor förut så rekommenderar jag att använda en digitalkamera flitigt och lägga alla delar i ordning på pappskivor o märka saker som kan vändas fel.
Gör man det så är det inte värst komplicerat.
Glöm inte att tappa ur allt vatten ur den före du river toppar o motor.
 

mikemik

Medlem
9 apr 2008
48
0
1
Sv: V-MAX 600 95

det var bara skrot av kolven finns det större kolvar å kan man borra upp cylindrarna
titta på bilden hmm va kan ha hänt tro är det nån som har nån ide så det inte händer igen.
Måstet ja göra nått åt toppen när han ser ut som den gör på bilden???????
 
Last edited:

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Sv: V-MAX 600 95

Vet tyvär inte riktigt vilken sorts foder det sitter i våra motorer, har aldrig behöft göra nåt i min 600 än, men det finns ju många riktigt kunniga medlemmar här, så nån kan säkert svara med säkerhet på om det går att borra/hona cylindrarna.

Toppen borde gå att använda ändå bara det inte finns några sprickor i den eller att den slagit sig (kolla med en rätskiva elle dyligt), skulle nog gå att slipa till förbränningsrummet lite försiktigt bara.

Ett sånt där haveri beror ganska säkert på bränsle eller kyl problem, hadde den full nivå i kylsystemet och drivremmen mellan motorn o vattenpumpen är hel (om det gått en topp packning så brukar det påverka vatten nivån) ,så är det troligast oljepumpen eller tjuvluft runt förgasarna, kolla detta noga.
 

mikemik

Medlem
9 apr 2008
48
0
1
Sv: V-MAX 600 95

hittade en spricka på gummit mellan förgasare å cylinder så den ska bytas.
hur vet man om det är Nikasid eller stålfoder i cylindern har kollat med en magnet å den fastnar i loppet så det är ju stål i loppet.
 
Last edited:

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Sv: V-MAX 600 95

Nicasil är bara en sorts belägning (typ kromning, väldigt enkelt förklarat) på stålfodret, och vad jag förstog i inläggen i teknik avdelningen så är fodren i 600 nicasil belagdda.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Sv: V-MAX 600 95

Hej,

Jag tror att det är Nicasil foder i din. Det innebär att det inte går borra cylindern. Blev det mkt repor i den? Det går ju hona ur den och Nicasil om den, men då krävs det att du lämnar den till någon firma som pysslar med sådant. Jag skulle nog råda dig till att börja ragga efter en beggad cylinder, kolla skoterskrotarna, Luleå http://www.luleaskoterdem.se/ och Storuman http://www.skoterskrot.se/ tex, alt om du hittar någon som säljer på blocket.
 
B

Biosteel

lånar Tråden liten grann.. jag hade exakt samma fel på min F7 som jag tog av toppen på för några dagar sen. så nu menas det alltså att jag måste byta lager på vevaxeln ?
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
lånar Tråden liten grann.. jag hade exakt samma fel på min F7 som jag tog av toppen på för några dagar sen. så nu menas det alltså att jag måste byta lager på vevaxeln ?
Nääääääää.
Jag har aldrig påstått att lagerbyte är ett måste, om det ser ut som på "mikemik":s bild
Men det kan vara läge att kolla upp ordentligt vad det beror på att kolven och toppen ser ut som dom gör......
 
B

Biosteel

jaha jo asså jag menade länken :)(= men några tips på vad det kan vara :)?
 

mikemik

Medlem
9 apr 2008
48
0
1
Hur ser man om det är satt in foder i en cylinder ? har köpt den begangad så förra ägaren kan ju ha gort det på den.
 

mikemik

Medlem
9 apr 2008
48
0
1
inge aning har den på verkstan å har datorn hemma så ja kan inte svara på det
 

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
okej för de se ut som på den vänstra cylindrn att du har fått kolv blås där för du har för hårt stift
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Måste bara tillägga, det florerar så många alternativ i den här tråden på vad det kan vara som gjorde att din maskin rasade, du skrev att du hade hittat en spricka i gummit mellan cylinder och förgasareeller hur? Det är 99,9 % säkert därför du har fått haveri, den har dragit tjuvluft genom sprickan och du har fått för mager bränsleblandning på den cylindern. Naturligtvis skall du kolla upp alla lager, vevstaken etc nu när du ändå river. Men byt insugsgummit annars står du där med skuren motor igen!

Lycka till!
 

mikemik

Medlem
9 apr 2008
48
0
1
nu är den fixad enda ja bli orolig för dt är om dret fins olika kolvrinar mellan stål å nickasd sylindar denna jag har har ja borrat upp och satt i större kolvar men nu vet ja inte va det var för kolvringar som satt på dom nya kolvarna