V-MAX 600 SX bluddrar låga varv

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
Ja som rubriken säger så har jag problem med min V-MAX och problemen består i att den går dåligt som f-n på tomgång och låga varv. Kan inte säga vilka varvtal det rör sig om då varvräknarn inte funkar för närvarande.

Drar 4-5 gånger med halvchoke och den startar, så jag tycker inte att den är speciellt svårstartad. Dock så har jag märkt att chokevajern är väldigt spänd när jag har full choke i, precis så att chokearmen går att "vippa över" till fullchoke.

Den vill gärna dö när den står på tomgången, så jag måste stå och gasa lite ända tills jag ska köra iväg. Hur länge jag sedan än kör: Den kommer aldrig till "rätt" varvtal på tomgången utan den får kämpa för att hålla sig igång, dock så gör den oftast det när jag har kört ett tag men det är på gränsen.

Den har jämn kompression, dock lite låg, strax över 7 på kalldrag men enligt gurun på yamahacenter så ska det inte göra till eller från i det här fallet. Har bytt tändstift till nya BR9ES (som de gamla) och även bytt tändhattar. Stiften är svarta men kan ibland vara LIIIIIIITE oboybruna (fläckvis). Det beror ju självklart på hur jag har kört också. Dock så är de oftast svarta.

Lämnade in skotern hos den lokala skoterkungen och han blev snabbt degraderad eftersom han inte kunde hitta något fel. Den drar inte tjyvluft nånstans, förgasare och munstycken rengjorda, nånting med reedventiler såg också bra ut. Han sa mycket mer som hade kollats också men jag tappade intresset vid "jag har inte hittat nåt fel".

När jag pratar med diverse yamahaprofessorer så säger dom: "den ska gå lite bluddrigt på tomgång" men det duger inte för min del, yamahas tanke med vmax kan inte ha varit att göra en skoter som man måste sitta barnvakt åt medans den går på tomgången.

Det jag har funderat på är att byta lågfartsmunstycke..tror nån att det kan avhjälpa mina bekymmer? Kommer den få en bättre tomgång och gå bättre på låga varv av det? Isåfall: Byta UPP eller NER?

Om nån av er har haft samma problem eller känner nån med samma problem så får ni gärna dela med er av förslag på lösningar!!
 

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
Choken är OK, tack ändå.

Dock så har jag varit med om mer otrevligheter idag, tog en provtur för att kolla hur tändstiften mådde efter olika typer av körning. Upp till halvgas så får den för mycket soppa om man kollar på tändstiften, men det är sen det blir knas. Full gas över en sjö i 20 sek, slår av motorn och tar upp stiften: Stiftet på variatorsidan är elfenbensvitt, andra sidan är fett som vanligt. Åkte hem och lånade en kompressionsmätare, variatorsidan har strax över 7 i komp, men......andra sidan har helt plötsligt knappt mer än 2 i kompression. Nånting har gått väldigt galet. Varför är stiftet vitt på variatorsidan trots bra komp, men blött på den sidan som knappt jobbar alls?

Kommer få byta minst en kolv (bara kolv om jag har tur) så det visar sig väl sen vad MER som strular....
 

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
Jag hade det "klassiska" problemet med kolvringar som börjar snurra. Stiftet som håller fast kolvringen hade krupit iväg och åkt runt som en studsboll i cylindern=1 ny cylinder, 2 nya kolvar, topplockspackning till det totala priset 3400 kronor, helt OK pris men ändå sjukt onödigt, hade jag varit lite smartare så hade jag bytt kolvar när kompressionen var nere på 7..:/

sen om det hjälper mitt problem med bränsletillförseln och dålig tomgång vetef-n, vad tror ni, kan nya kolvar fixa mitt problem som jag beskrev ovan?