v-max 700a som går orent

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Bytte kolvar i helgen i rent förebyggande syfte och efter det så går den illa på ca 3000-4000 varv. Låter som om den inte går riktigt på en cylindern, gasar man upp den går den bra men ligger man på ca 4000 varv missar den och går illa. Någon som har en vettig idé varför? Har rengjort förgasarna, bytt tändstift etc. Man kan väl sammanfatta problemet som så att innan kolvbytet gick den bra efter inte. Har tagit komp prov bara för att se om något kan ha blivit fel där, men det är ca 8,5 på samtliga.

Kan det vara en tändspole som har ballat ur?

Någon som har en teori på varför den beter sig så?
 
Last edited:

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
det är statorn garanterat.......
Tror du de? blir det inte av eller på då? Jag har faktiskt dålig koll på hur dom beter sig då om jag skall vara helt ärlig. Men jag tycker att det är mycket missflyt inblandat om den skall paja i precis samma veva som jag skruvar dit nya kolvar. Skall prova med nya tändhattar i morgon, dom har man ju trots allt varit och ryckt en del i, har även funderat på tändspolehaveri.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja det kan vara lågfarts spolen på statorn... om den misständer på låga varv....
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
brukar vara statorproblem när det misständer och går konstigt, montera bort den och se om det är något synligt, vilket det inte alltid är. Kolla sen med din yamaha-handlare vad det ska vara för resistans på de olika spolarna i statorn och mät sen upp dina.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Kollade hur det stod till med gnista, man måste slita rätt hårt för att få bra synlig gnista, jag tycker att man den senast tiden varit tvingad att rycka rätt hårt i snöret för att den skall starta, spec då den är varm, man måste få bra snurr för att den skall starta helt enkelt, låter ju onekligen som om det skulle kunna vara statorn då. Skall prata med Timrå elbyggnad i morgon.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
ang stator, skall man våga köpa en beggad eller är det bäst att linda om den man har?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
ang stator, skall man våga köpa en beggad eller är det bäst att linda om den man har?
Jag skulle nog lämnat in den för omlindning, du kommer få slänga ut ungefär samma pengar men om du köper en begagnad kan du om du ha otur få samma fel igen efter 10 mil. och när den är omlindad är den i princip i nyskick när du får tillbaka den....
Jag köpte min ny ifrån staterna när min gick efter en sänkning, iof va dollarkursen som lägs då.. kostade mig 1500 inkl frakt och tull...
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Jag skulle nog lämnat in den för omlindning, du kommer få slänga ut ungefär samma pengar men om du köper en begagnad kan du om du ha otur få samma fel igen efter 10 mil. och när den är omlindad är den i princip i nyskick när du får tillbaka den....
Jag köpte min ny ifrån staterna när min gick efter en sänkning, iof va dollarkursen som lägs då.. kostade mig 1500 inkl frakt och tull...
Så resonerade jag oxå, hittade en beggad i Åre för 1500:- och en om lindning i Timrå kostar mig drygt 1500:- så jag åkte dit och lämnade den idag, får den till veckan. Nu h¨ller jag tummarna för att det är den som felat, men killen i Timrå var ganska säker oxå på att den är den som är knas då jag beskrev symtomen.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Skit oxå! har just fått tillbaka statorn efter omlindning, 2 av 3 spolar på lågvarv var trasiga så det var ju bra att jag gjorde detta. Men den smäller fortfarande vid ca 4000 rpm, det känns som om det är en cylinder den går illa på vid just dessa varv, den böar även lite om jag ger full gas direkt från stilla stående. Kollade nålarna nu i förgasarna, ettan (räknat från variatorsidan) var ställd på hack 2 medan 2an och 3an var på hack 3. Skall det vara så? Brukar man inte ha fetare blandning på den cylindern? Och är 1 varv ut std inställning på bränsleskruven?
Säg att någon har några bra lösningar! :)
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Skit oxå! har just fått tillbaka statorn efter omlindning, 2 av 3 spolar på lågvarv var trasiga så det var ju bra att jag gjorde detta. Men den smäller fortfarande vid ca 4000 rpm, det känns som om det är en cylinder den går illa på vid just dessa varv, den böar även lite om jag ger full gas direkt från stilla stående. Kollade nålarna nu i förgasarna, ettan (räknat från variatorsidan) var ställd på hack 2 medan 2an och 3an var på hack 3. Skall det vara så? Brukar man inte ha fetare blandning på den cylindern? Och är 1 varv ut std inställning på bränsleskruven?
Säg att någon har några bra lösningar! :)
Trodde ett tag att nålläget på 1an var problemet, ställde den på hack 3 som de övriga och justerade bränsleskruvarna till 1 1/2 varv ut som det skall vara std enligt totallyamaha. Men precis samma sak, går orent med avgasknallar vid 4000 rpm och svarar inte direkt på gas. Hur kan det bli så här av ett kolvbyte? Kan något vara fel där? Nån ring som bränt fast? Den startar hur lät som helst, går bra på tomgång och på varv över 4000, därimellan går den sämmre. Jämnt komp på alla cylindrarna.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Vilken färg har stiften? Du ska nog inte hålla på ändra inställningar på förgasaren om den gått bra förut innan du byte kolvar. Använde du nya packningar vid bytet? moment drog du bultarna?
Vilken komp hade motorn innan du byte kolvarna? Hur långt har den gått?

Hur mycket har du kört på nya kolvarna, ska ju vara en viss inkörningsperiod.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Vilken färg har stiften? Du ska nog inte hålla på ändra inställningar på förgasaren om den gått bra förut innan du byte kolvar. Använde du nya packningar vid bytet? moment drog du bultarna?
Vilken komp hade motorn innan du byte kolvarna? Hur långt har den gått?

Hur mycket har du kört på nya kolvarna, ska ju vara en viss inkörningsperiod.
Stiften är gyllenbruna och fina så jag tror ju inte själv på att det är bränsleblandningen som krånglar. Japp nya packningar, momentdrog alla bultar, komp var bra innan ca 8, är samma nu, har gått ca: 1040 mil tyckte att det kunde vara bra att byta så inget händer.

Har inte kört så mkt så man kan nog inte säga att den är inkörd ännu men den borde väl i alla fall gå rent, eller?

En fundering jag har är huruvida en tändspole kan vara det som krånglar, lyckades dra loss tändkabeln från den ena, dessa är ju limmade, jag tryckte bara tillbaka den, kan de ha blivit något där?

Tack för svar!
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Har du mätt instrument kan du ju mäta upp tändspolarna och se så de ger lika.

Motorn kan gå lite orent från böjran (bluddra). Märkte det när jag körde en splitt ny polaris dragon sp 800.
Åf sa att ge man skotern en 10-15mil så försvinner det.

Men det verkar ju som du har tändningsfel om den missar och har sig.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Har du mätt instrument kan du ju mäta upp tändspolarna och se så de ger lika.

Motorn kan gå lite orent från böjran (bluddra). Märkte det när jag körde en splitt ny polaris dragon sp 800.
Åf sa att ge man skotern en 10-15mil så försvinner det.

Men det verkar ju som du har tändningsfel om den missar och har sig.
Jag har fått tag på en spole som jag skall prova med i kväll. Det är riktigt skumt för den startar hur lätt som helst och går helt ok det är bara de att den missar lite vid just 4000 varv, inga stora avgassmällar utan det låter mer som om en burk lägger av i korta sekvenser. Om det är samma med nya spolen måste jag nog öppna cylindrarna och kolla så allt ser ok ut där, det är ju trots allt där som jag har förändrat något, även om det känns långsökt med bra kompprov etc.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Min polare hade exakt samma problem, på en exakt likadan skoter.
Han hade rost på svänghjulet tror jag det var så de fixade till det och bytte stift så gick den som den skulle igen. Precis vid 4000 varv blev det så på hans
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Min polare hade exakt samma problem, på en exakt likadan skoter.
Han hade rost på svänghjulet tror jag det var så de fixade till det och bytte stift så gick den som den skulle igen. Precis vid 4000 varv blev det så på hans
Aha intressant, dessvärre så har jag städat bort rosten, för det fanns en del på mitt oxå, men jag putsade bort de då jag tog lös statorn. Men det innebär ju att det kan vara något knas på givaren som sitter där. Tack för tipset!!
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
jag hade liknande på en mm 700 97 a...rev förgasarbryggan 4 ggr utan att något funkade bättre, rev till slut bort tanken, bränsleslangen som går från tanken skarvas på ett ställe av en plastvinkel, den var trasig...räckte för att ha liknande problem och det såg jag inte på stiften, mitt förslag är alltså att kolla att den inte tjuvluftar efter tanken till knasarna...

//ducatimonster
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
jag hade liknande på en mm 700 97 a...rev förgasarbryggan 4 ggr utan att något funkade bättre, rev till slut bort tanken, bränsleslangen som går från tanken skarvas på ett ställe av en plastvinkel, den var trasig...räckte för att ha liknande problem och det såg jag inte på stiften, mitt förslag är alltså att kolla att den inte tjuvluftar efter tanken till knasarna...

//ducatimonster
Det låter faktiskt som något jag måste kolla! Har oxå rivit förgasarna så många gånger så jag kräks snart. Vet vilken vinkel du menar, med tanke på att jag rev allt i samband med kolvbytet så kan ju något som fungerat bra i alla år bli knas när man börjar röra i prylarna.

Tack för tipset!