v-max xtc600 skuren....

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej funderar på att köpa en v-max 600 på blocket för 10 000 men på yamahacenter sa de att de blir ganska dyrt en ny cylle 7000kr+kolv 3000kr.
då är det ju inte värt det....
Har också hört att de drar mer än en trippel!! stämmer det?? :S
Jag ska nog iaf fara och kolla på den.fräch matta 32mm och inga sprickor lr liknande.
Nån som har en v max xtc 600 -97 hjälp mig! är de bra drag i dom?
är de svåra att dra igång?
stor skillnad mot min förra rave 800 so 01a?

Tack på förhand!!! /// Pontus

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Jämt emot din rave 800 så är det ganska mkt mindre att åka med.

Jag hade en V-Max 600 95a tidigare och en cylinder till den skulle gå på 7500+moms så 10,000kr, kolvarna är billig om du köper pirat kolvar som tex Prox kolvar osv. Har för mig att Wiseco kolvarna inte var så dyra heller.

Ifall du behöver ny cylinder/foder rekommenderar jag Motor Mekano i skellefteå. 2400 för montering och tillverkning av Stålfoder + ev frakt för att skicka cylindern till dig och frakten tillbaka ifall du ej kan hämta och leverera själv.

Fungerar utmärkt änn idag, lill syrran fick den av mig och den brummar bra.

Obs. Inte samma skoter men Exakt samma motor så någon pris skillnad kan jag inte tänka mig på motor detaljer.

Mvh.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hmhm ja men jäg är bara 14 så trippel är kanske lite mkt... men tror du det är värt det att köpa denm en jag snackade med sa att skit i om det är repor i cylindern köp bara en ny kolv (om de inte är så mkt) Tack för svaret Yamaha nisse

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Värdet på en fungerande XTC 600 ligger någonstans runt 18-20 så då är det bara att räkna..

Frugan har en XTC 600 och jag tycker det är en rätt trevlig maskin.

Den är lättstartad och går riktigt bra, helt ok respons när man trycker in gasreglaget och nog får man upp den till 150 iaf (inte för att jag testat :rolleyes:, men över 140 så håller hjälmen på blåsa av.)

Men några skidlyft gör man inte med den maskinen.

Upplever den inte som speciellt törstig men jag har inga siffor på förbrukningen.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Söker du på blocket så finns det en XTC 700 som säljs i delar, du kanske kan förhandla till dig ett bra pris.

Det finns även en "Motor Yamaha 600-97" för 4 500:-, du kan ju ringa honom och kolla om det är "rätt" cylinder som skurit.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Lite knepigt för motorn på blocket för 4500 är samma säljare som skotern :0 har han tagit ut motorn och tänker sälja ???
Han har inte sagt något och jag som skulle komma och kolla.... hmhm

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Lite knepigt för motorn på blocket för 4500 är samma säljare som skotern :0 har han tagit ut motorn och tänker sälja ???
Han har inte sagt något och jag som skulle komma och kolla.... hmhm
Jo, jag såg det också.. Verkar lite konstigt att han inte bytt cylinder och sedan sålt skotern för 20K.. Han hade ju ändå fått några hundralappar för "resterna" av den gamla motorn. Så nog är det motorn från skotern han försöker sälja..

Men ring och hör om den skurna motorn ingår för 10K och om det är en annan motor han säljer.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
men mr_smurf passar 700 cylindrar på 600???

En annan sak visst är det nikasil i cylindrarna så man kan inte svarva va?(känner en välldigt duktig svarvare..)

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jo, jag såg det också.. Verkar lite konstigt att han inte bytt cylinder och sedan sålt skotern för 20K.. Han hade ju ändå fått några hundralappar för "resterna" av den gamla motorn. Så nog är det motorn från skotern han försöker sälja..

Men ring och hör om den skurna motorn ingår för 10K och om det är en annan motor han säljer.
Ja det är knepigt undra om det är ngt annat fel eftersom att han inte fixar det???

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Men blir nog inte den skotern då.... (ska snacka med han först) nån som vet någon bra skoter för 0-12 kr defekt som inte är så mkt jobb.

franzzon

Medlem
5 jan 2009
16
0
1
en kommpis till mig sa att han hade vart och titta på den idag å att motorn behöver en stor renovering, han sa att de var nå lager som glappa i motorn å dämparna var också slut. hade själjv tänkt fara och titta på den nån dag men vart jag tveksamm.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Eller tror någon annan än jag att det är något lurt med v-maxen pga att han inte fixar det själv??? hmhmh annanrs kanske det är värt det??