Vad är viktigast vid köp av en ny eller begagnad skoter... ?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Tänkte höra efter vad ni tycker är viktigt när du ska köpa en ny/begagnad skoter? Skulle vara kul och få höra lite motiveringar om den nuvarande undersökningen på www.skoterleden.net - Skoterrösten. :)

Själv tycker jag driftsäkerheten är viktigt eftersom jag vill köra så mycket som möjligt under den ändå korta sässongen vi har. Inte så kul att stå i garachet när solen skiner och alla andra drar ut och kör. Sen är ju prestandan och priset också avgörande. Man vill ju få ut så mycket för pengarna som möjligt. Är priset bra så är de klart att de ökar chansen att man slår till.

Så skriv ner vad ni tycker är viktigt och rösta om ni inte gjort de ;)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: Skoterledens nuvarande undersökning, Vid köp av en ny eller begagnad...

Yep!

Driftsäkerhet tycker jag är viktigt.

Inte kul att bli stående..

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
En sak att slänga en funderare på är stötdämparna. Köper man t ex en ski-doo så har man ofta sketdämpare som inte går att renovera förutom på värstingkrossar och X paket... Detta är en sak som kan kosta 5-10+ tkr att åtgärda beroende på hur kräsen man är. Bara en sak att tänka på...

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Driftsäkerheten, håller med om det. Bra poäng även om stötdämparna, i synnerhet vid beg. köp. Många som jag känner slarvar med renovering av dämpare, så sitter det renoveringsbara dämpare är det ju ofta en bättre och billigare väg att åtgärda dem än att ersätta med helt nya.

Köper man ny behöver man väl "bara" det att ta hänsyn till + vilken typ av skoter som passar en bäst (hybrid, performance, touring....), samt hur mycket pengar man har att spendera. ;)

Köpa begagnat så är ju skicket dessutom viktigt (viktigare än milen, för det fuskas det ju en del med - hellre mer mil och bättre skick än rishög med få mil i mitt tycke ;))

E

ejwbegysv

När jag sålde gammsummiten så sa han som köpte den så här :
"Är den värre än en Rave 670? -Ja. okey ja då köper vi den."

Haha...

Jag går helt efter "Lössnöegenskaperna" vid nyköp av skoter... och at tdet inte är första året med ett nytt chassie...