Vad åker ni med för skidor på M modellerna??

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Har beställt en ny M8 :nod: och undrar vilka skidor som passar bäst på den..

Vad kör ni med?

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Köpte en HCR -11 och gillar verkligen inte skidorna.. spårar jävligt mkt, styr dåligt på löst spår trots massivt skidtryck samt att skidorna är nästan helt raka, ingen hit när det är snår som gömmer sig under snöytan.. sen är dom väldigt smala.

Har kört SLP på nästan alla skotrar å är van vid dom så kan vara därför jag ogillar skiten som sitter där.
Ett par slemgröna SLP PP på väg hem, får komma med en bättre utvärdering senare när dom är monterade men jag är 110% säker på att det blir kanonbra då jag älskar dom på alla underlag.

(fast dom är ju 500 ggr bättre än ski-doos originalskidor (pilot) ändå.)

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Köpte en HCR -11 och gillar verkligen inte skidorna.. spårar jävligt mkt, styr dåligt på löst spår trots massivt skidtryck samt att skidorna är nästan helt raka, ingen hit när det är snår som gömmer sig under snöytan.. sen är dom väldigt smala.

Har kört SLP på nästan alla skotrar å är van vid dom så kan vara därför jag ogillar skiten som sitter där.
Ett par slemgröna SLP PP på väg hem, får komma med en bättre utvärdering senare när dom är monterade men jag är 110% säker på att det blir kanonbra då jag älskar dom på alla underlag.

(fast dom är ju 500 ggr bättre än ski-doos originalskidor (pilot) ändå.)
kom gärna med en utvädering då jag funderar vad jag ska ha för skidor på min M8.
gillar slp pp skarpt men dom funkar inte på alla maskiner.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Körde med orginalskidorna på min M8a i 12 mil, dom var ännu sämre än arctics gamla plastskida (den smala modellen).

Testade CA pros och SLP powder pros. Powder pron var överlägset bäst. Med den kunde jag helt plötsligt köra (nästan) lika fort på led med M8an, som ja gjorde med F7an med orginal skidor.

Och i djupsnö är dom helt fantastiska. Lite spåriga på led, men dom styr dit man vill. Suverän på M8an=)

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Ja jag vet några som kört med SLP på m-maskiner och alla har vart toknöjda, kan vara den bästa skidan som tillverkats.

Jag är dock väldigt nyfiken på C&A MTX, deras nya mountainskida! men dom har inte heller den väldigt djupa dubbelkölen som SLP har vilken är perfekt när man kör lugnt i puder också, man behöver inte burka vars man ska ha som med många skidor nästan helt utan köl, tex ski-doo pilot =)

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Körde med orginalskidorna på min M8a i 12 mil, dom var ännu sämre än arctics gamla plastskida (den smala modellen).

Testade CA pros och SLP powder pros. Powder pron var överlägset bäst. Med den kunde jag helt plötsligt köra (nästan) lika fort på led med M8an, som ja gjorde med F7an med orginal skidor.

Och i djupsnö är dom helt fantastiska. Lite spåriga på led, men dom styr dit man vill. Suverän på M8an=)
hellre lite spåriga och det styr än tvärtom.
kanske blir pp även på m:en då.

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Kör med USI på min CF.
Enligt test ska dom inte vara lika "fladdriga" som pp-skidan kan vara,men det är säkert olika från skoter till skoter.
Men det finna med USI är att man kan välja aggressivitet på kölen.
Kolla hemsidan och se vad du tycker?

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
OK SLP verkar vara överlägsen... Någon som vet om slp skidorna till ski-doo / lynx passar M8: an

Lite sugen på USI också, men aj aj aj 5000....

Last edited:

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
nu har jag testat mina SLP på min 11as HCR, blev som natt å dag faktiskt, kunde köra med mkt mindre skidtryck, styr massvis bättre när det är lite löst på leden. och därmed massor mindre skidtryck så blev den tillochmed lättstyrd vilken denINTE är med skidtrycket man måste ha för att kunna styra med originalskiten.

Sen att det blev ca 35 ggr snyggare gör INTE saken sämre. dessutom var slp skidan lättare ;)

Bild på åbäket

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Passar inte, det svar jag fick från stenmarks gällande SLP till min Arctic var att detta måste göras:

"Att sadeln måste modifieras fästhålet ökas i storlek och brickor slipas bort…mellanlägg till gummikudden då passar det"

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
det g¨r som sagt å bygga om, sen är det hål undertill på brp fästena. dom måste väl läggas igen.

Fast jag gjorde det lätt för mig, sålde ett par existerande slp pp i fel färg å köpte ett par nya i rätt färg med rätt fästen ;)

Last edited:

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
BRP fästen har ett hål i fästplattan rakt under infästningen.
arctic har inte det, gissar att gummikudden typ trillar ner annars.

kan vara det som menas med mellanlägg.