vad bör kompressionen ligga på

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
hej jag är lite fundersam på vad kompressionen bör ligga på en skoter som e på 600cc ca 118 hk, ja pratar dock om en ski doo mxz 03 o framåt rev men även dom skotrar som har samma cc och hk bör ju ha ungefär samma kompression.

Om någon vet de exakta kompression talet på dom som ny så är det ju bra, om ni skriver det, behöver itne va just ski doo :p utan bara ni vet kompression talet på en lite nyare lekskoter på ca 600cc så skriv det oxå:

Hur mkt bör kompressionen sjunka med per 100 mil?? när är det dags för renovering? går försämringen jämt neråt eller sticker det iväg efter ett visst antal % förlust i kompression?:hmmmm2:

svara gärna!!:eek:
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vad jag har läst så ska kompet ligga mellan på runt 11kg och inte mindre än 8kg, men vet dock inte om det är till 600/700/800. Så jag ska hålla ett öga på denna tråd så jag också får reda på svaret :)
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Det viktiga är att kompen är jämn mellan cylindrarna, det får inte skilja mer än 10% mellan dom..
Det finns många faktorer som påverkar vilket komp en motor har, så det är inte så lätt som att alla av en viss cc har likvärdigt kompförhållande..
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Har ingen tänkt på varför det inte har stått i någon verkstadsbok?
Det har med temp & barometertryck att göra dvs luftens densitet.
Ställ dig vid havet när det är -30 grader kallt och blå himmel och ryck dig varm i startsnöret, jämför sedan resultatet när du står på Kebnekaise en varm och mulen dag. Det skiljer säkert 4kg på samma skoter med samma tryckmätare.
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
Jag och två polare drog nåra komptest av ren nyfikenhet. Här är resultaten:
Min Ski-doo mxz 440x -01a = 7kg på båda (dock har jag höjt cylinderfoten från 0,7 till 1,5)
kompis 1 Polaris prox 600 -02a? = 7,5kg på båda
kompis 2 Ac 440 snopro -03a = 7,5kg i båda

Nu är ju inte måtten exakt men det va ju iaf lika på båda. Och mätningarna är gjorda med samma mätare.
Bra eller dåligt?
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Lite för lågt? Men eftersom alla resultat är jämna som är det viktigaste så kanske mätaren visar 1kg för lite?
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
jo visst va det lågt, vi testade när alla var kall. en del säger att man ska hälla olja i cyllen?? och endel säger att man bara ska gasa? men inte vet jag.. kompis 1 med polarisen har precis bytt kolvar och kolvringar så dom grejjerna är OK på den. :p
 

Frederiksen

Medlem
24 nov 2010
14
0
1
sundsvall
Min yamaha viper har 6kg på cylindern vid variatorn och 7,5kg på dom andra två. men på viperarna har man alltid lägre komp på variator sidan.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Jag och två polare drog nåra komptest av ren nyfikenhet. Här är resultaten:
Min Ski-doo mxz 440x -01a = 7kg på båda (dock har jag höjt cylinderfoten från 0,7 till 1,5)
kompis 1 Polaris prox 600 -02a? = 7,5kg på båda
kompis 2 Ac 440 snopro -03a = 7,5kg i båda

Nu är ju inte måtten exakt men det va ju iaf lika på båda. Och mätningarna är gjorda med samma mätare.
Bra eller dåligt?
Men då vet du inte heller hur mycket fel den mätaren visar, eller är den aktuellt kalibrerad?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Men då vet du inte heller hur mycket fel den mätaren visar, eller är den aktuellt kalibrerad?
EDIT: Att dom säger man ska hälla olja i cylindern är ENDAST om man vill ha reda på att de är mycket leakdown, dvs slut kolvringar
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
ja det har vipern, även kallad PTO cylindern. men 1.5kg verkar lite mycke? ska väl vara 0,8kg eller har jag hittat på den siffran själv? :s
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Ju mindre komptryck man har desto vassare portningar på maskinen.

Vi tar min Tc 100o som ex. Den tror jag ligger på 11kg org men jag har portat den från 198 graders durr på utblås till 204gr. Det innebär att kolven har mindre tid på sig att bygga tryck så nu ger den bara max 9,7-10.

Mindre vassa snurror som 440-600 har höga portar org och ger därför låga värden.

Man bör hålla full ga s för att lättare få fart pa dragningen. man försöker också dra lika fort och exakt lika många ggr på alla cylindrar. Jag drar 7 snabba på alla cyllar. Är man klenbyggd av sig kan det skilja minst 1,5kg mot en mustachprydd bredhängselfarbror så ha det i åtanke också.

När det är dags för kolvringsbyte/kolvar är svårt att svara på. Då måste man veta trycket med fräscha kolvar cylindrar ringar som gått ca 100 mil och sedan mäta med samma mätare senare.

Har det sjunkit ca 1kg från bästa värde bör man ta upp för koll
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
Men då vet du inte heller hur mycket fel den mätaren visar, eller är den aktuellt kalibrerad?
nu förstår inte jag vad du menar med kalibrerad, vet bara att det inte är en biltema mätare om det nu skulle hjälpa, men vad jag vet är att den har ett par år på nacken. så den lär ju inte vara 100% :)