Vad för skoter ska jag ha till skogsarbetet?

hogdalen

Medlem
3 feb 2015
10
0
1
Hallå alla skotervänner!


Jag är helt ny här på forumet och skulle behöva lite råd. Jag behöver skaffa mig en skoter att arbeta med i skogen. På min nyinköpta skogsgård har jag ett skifte på en ö och vill inte gärna ta en flera ton tung traktor med släp och timmer över isen.
Jag antar att det är bredband (?) och sannolikt fyrtakt (?) som gäller. Jag tänker mig att det blir mycket tung körning och vill ej avlida i tvåtaktsavgaser. Fyrtakt och etanol kanske? Behöver också en timmerdoning bakpå för att dra fram det fällda virket. Om det skulle gå att förena får den gärna fungera till en helgresa upp till Helagsfjällen. Men jobbet först, alltså.
Så, vad ska jag ha?


Undrar Hogdalen
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ett annat alternativ till skotern är fyrhjuling med bandsats.
Större dragkraft än skoter, går dock lite sämre i riktigt djup snö då den går mycket djupare i snön än skoter.
Det allra bästa vore fyrhjuling med huggarvagn och kran, bandsats att sätta dit på vintern.
Då har du ett ekipage som funkar hela året.
Kräver dock en rätt tjock plånbok ;-)

Skoter funkar ju också, men det finns dåligt med hjälpmedel vid lastning tycker jag.
Vagnar finns ju med både hydrauliska och manuella kranar för att kunna lasta tunga stockar.
Timmerdoningar till skoter måste väl handlastas.

Vad har du för budget till detta?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
En skoter med doning har väl i grova drag trippla kapaciteten per arbetsdag än vilken hjuling/vagn-kombo som helst om du inte bara kör asfaltsväg!!!
När det gäller lastning, kom ihåg att lasthöjden är bara ca 3dm+ på en doning, inte 85cm+ som på en hjulingsvagn. Med lyftkrok och stöttor med "vågbygel" kommer man långt..... och rätt fort =)
Ska du försöka dej på att ta ut sågtimmer på en hjulingsvagn måste du då ha en med dolly, lasta långtimmer på en vanlig boggivagn är ingen höjdare, eller lastningen föresten, det är körningen som blir ett helvete.

I min värld är en fyrhjuling lika praktiskt användbar som min RMK, den är inte bra till någonting alls överhuvudtaget annat än nöje! Rent praktiskt är fyrhjulingar i det närmaste odugliga och vore det inte för att det för en del går att köpa en rätt skoj apparat med rätt till avdrag så skulle det inte säljas många hjulingar per år i Sverige.

Skulle jag köpa en skoter för både nytta och nöje skulle jag skaffa en Lynx Commander alt motsvarande med ACE 900-motorn om nu fyrtakt är vad du föredrar.
 

hogdalen

Medlem
3 feb 2015
10
0
1
Man tackar så långt,

fyrhjuling har jag inte funderat på, dels för att jag har hela arsenalen för barmarksskörning, dels för att markerna bitvis är riktigt blockiga, knepigt nog med traktor. Jaha, det finns bandsats till fyrhjulingar? Tänk vad man får veta....
Det största problemet med fyrhjuling blir nog ändå snödjupet, en halvmeter eller mer. Eller tänker jag fel? Jag har aldrig kört någon så jag kan ju inte uttala mig. Angående budget avvaktar jag rätt utrustning för att sedan se hur jag finansierar. Kanske säljer jag av de större maskinerna. Det här med att köra fast är också något jag inte är road av. Sant är att handlastning kan vara trist sommartid, på vintern går det väl något lättare. Kanske går det något snabbare med skoter när jag kör över sjöisen?

Ehh, förlåt en nybörjare, vad är en RMK? Lynx Commander? Ska titta på en sådan, och gärna fyrtakt då jag tycker sååå illa om att stå och jobba i avgaserna från en tvåtaktare. Nu är det väl inte så många fullväxta stammar utan som mest G2-skog (sista gallring). De kan ju vara nog så tunga förstås, all mekanisk lyfthjälp uppskattas men på snön kan man ju orka dra något. Finns spel till skoter?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag skulle nog rekomendera Lynx Commander också. Grannen är inne på sin 3:e nu och de går väldigt bra både som arbetsmaskin och även som nöjesmaskin. Den är förvånansvärt lättkörd trots att det är en bredbandare.

Det är dock en 2-taktare men 600 e-tec motorn (finns även som 800 e-tec) är väl en av de snålaste motorerna du kan uppbringa idag och den producerar inte så farligt med avgaser.

Ski-doo har väl i princip samma maskin men då heter de Expedition och då finns den som 4-takt (900 ACE) eller 2-takt (600 e-tec).

Warn har winchar för skotrar men risken är väl stor att man kör slut på strömmen i batteriet (samma bekymmer hade jag med min 4-hjuling) när man använder den flitigt.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag skulle säga att det är alldeles för mycket besvär med att köpa små leksaker för att dra ved med som ändå bara står och tappar i värde.

Varför inte bygga en isväg istället som traktorn kan köra på?

Det är skitlätt att vattna en isväg tjock även i södra sverige så att den håller för att köra med traktor och skogsvagn. Eller om du är osäker på att dra en fullastad skogsvagn kan du lätt bygga en timmerdoning till traktorn som du drar bakom i en lång kätting kanske 20m eller mer bakom traktorn för att fördela vikten från last och traktor jämnt över isen. För att bygga en doning behöver du bara fyra vanliga i-balkar som du svetsar ihop lite försiktigt och sedan sätter du pinnar som håller fast smågallringen. På en sådan doning kan du utan problem lasta med lastaren på skogsvagnen och sedan koppla till bakom traktorn och dra över.

När du vattnar isen så kan du hyra en motorisborr och vattenpump på cramo och helt enkelt vattna hela sträckan med jämna mellanrum kanske varannan dag någon vecka innan du ska köra över. Kladda lite med en skoter eller annat litet fordon så att kylan kommer ner i isen osv.


Eftersom att jag är på jobbet nu, och jag jobbar just med isvägar så kan jag ju passa på att skriva ner försvarsmaktens tabell över vilken istjocklek som håller för vilken last:
14cm- 1 ton
20cm- 2 ton
25cm- 3 ton
28cm- 4 ton
32cm- 5 ton
45cm- 10ton
55cm- 15ton

Sluta tramsa runt med låtsasprylar och använd din befintliga utrustning istället. Jag har byggt isväg på många olika ställen, bl a Luleå skärgård åt Luleå energi och vissa sjöbanor åt vissa utlänningar.
 

hogdalen

Medlem
3 feb 2015
10
0
1
Stort Tack för alla tips!
Länkarna till Skogsforum gav många svar på mina frågor.
Och jag tror jag köper din ide Arjeplogarn, om isväg och att nyttja befintlig utrustning. Jag kommer nog inte att hinna med i år men förbereder arbetet till nästa vinter. Just nu har jag 55 cm is på sjön och det borde väl hålla, antar jag. Om jag tar med flytvästen klarar jag väl ett isbad med! (skämt)
Nu har jag dock ytterligare skiften som är svårtillgängliga för tyngre maskiner (myrholmar och dylikt) och lurar på att nyttja skoter till dessa. Jag behöver även kunna navigera i i lössnö och svår terräng. Några raka frågor:
Bredare band desto bättre?
Motorstyrka, är det viktigt?
Om jag vill köra fast så lite som möjligt i obanad terräng med mycket block, vad är viktigt att tänka på?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.532
410
83
Malå/Adak
Vill du köra fast lite i blockig terräng med djup snö så tror jag enda tipset är att snitsla upp farbara rutter på sommaren =)

En del pulver i maskinrummet och stor yta matta mot snön skadar inte för att komma sej fram.
 

vickee

Aktiv medlem
2 nov 2013
82
0
6
Lynx 59 med timmer doning ? antar att det inte är några mängder m3 du ska släpa fram ?
 

hogdalen

Medlem
3 feb 2015
10
0
1
Njaee, beror på vilket skifte, för ren vedhämtning så blir det väl en 50 m3, men så har jag ett stormfällt skifte med en sådär 150 m3 på. Det får nog bli en kombination här. Jag anar att tipset med snitslad barmark kanske blir nödvändigt här. Ju bredare matta dess bättre alltså, och gärna lite styrka?
För att inte bränna sedlar i onödan får det bli Arjeplogarn's tips om att nyttja befintlig råstyrka i form av traktorer (har en BM Buster med timmervagn samt en Ford för att vinscha fram med) och en enklare bredbandare för de besvärligare skiftena.
Jag tackar samtliga så långt och övergår för stunden till skogsforum för vidare diskussion på ämnesområdet. Återkommer när jag införskaffat lämplig skoter med rapport.