vad gör dessa hål? Boggie Indy 500 SKS

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Sv: vad gör dessa hål?

Du har ju även ringat in bulten och den kan du flytta till någon av de andra hålen. Därmed så påverkar du fjädringen vid acceleration bl.a

Testa så får du se om du märker någon skillnad.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Sv: vad gör dessa hål?

Flyttar du bulten/axeln frammåt så blir fjädringen mjukare, särskillt i början.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej, som den är nu så är den "svampig" högst upp. den åker inte upp fullt efter att man tryckt ner den, man kan lixom "dra upp" de sista 8-10cm.
vet inte om det blev så efter höjningen eller om den varit så.. har inte tänkt på det..
men att flytta bulten framåt bör altså bli ännu värre

Edit: boggien är sänkt 70mm bak och ca 45mm fram
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Du håller nog på att ha dåliga fjädrar.

Du kan kallt räkna med att fjädringen blev sämre av att fytta ut boggin, det är nästan en universiell sanning.

Om du hänger upp skotern bak på något, t.ex en uthållig polare, och sen ömsom lyfter du och sänker skotern bak mellan toppläget och där den börjar ta emot så ser du på saxen att den mest vickar fram och tillbaks utan att du egentligen får nått slag alls på dämparen och fjädrarna. Om du vill kan du borra nya hål längre bak på skenorna så saxen börjar stå nästan rakt upp i toppläge, (på RMK lutar saxen t.om frammåt), då ska du få slag på dämpare och fjäder mycket tidigare och få mindre dödgång i fjädringen. VIKTIGT!! kolla så inte saxen får möjlighet att slå över/välva runt frammåt, Du kan bli tvungen att bygga en stopp för saxen, det har RMK:n, (den krokiga "läppen" som sitter på längs ner på baksvingen i höjd med axeln som håller ihop baksvingen med saxen) vissa sätter bara en balatarem mellan överändan på svingen och nedersta axeln i saxen som är såpass kort att sving och sax aldrig kan komma i linje/slå över.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
tackar för kanonbra beskrivning/tips..
ska börja med att montera dit hela plastklossar till fjädrarna och ett saknat boggiehjul och en uppsmörjning... sen får vi se om det blir nya hål i skenorna..
vad händer när jag lossar dom bultarna? sprätter saxen iväg?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
okej, som den är nu så är den "svampig" högst upp. den åker inte upp fullt efter att man tryckt ner den, man kan lixom "dra upp" de sista 8-10cm.
vet inte om det blev så efter höjningen eller om den varit så.. har inte tänkt på det..
men att flytta bulten framåt bör altså bli ännu värre

Edit: boggien är sänkt 70mm bak och ca 45mm fram

Att den är som du beskriver svampig är inget ovanligt alls.
Så där har alla mina maskiner varit även när dom e nästan nya.

Jag skulle tro som det ser ut att du får en styvare fjädring om du flyttar bulten framåt. Men däremot så torde du få sämre styrning under gaspådrag (skidres)

Du kan utan problem flytta bulten utan att något sticker iväg så jag rekomenderar att du testar dom olika lägena så får du ett kvitto på vad som funkar bäst för dig.

Lycka till!
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Att den är som du beskriver svampig är inget ovanligt alls.
Så där har alla mina maskiner varit även när dom e nästan nya.

Jag skulle tro som det ser ut att du får en styvare fjädring om du flyttar bulten framåt. Men däremot så torde du få sämre styrning under gaspådrag (skidres)

Du kan utan problem flytta bulten utan att något sticker iväg så jag rekomenderar att du testar dom olika lägena så får du ett kvitto på vad som funkar bäst för dig.

Lycka till!

Inte för att jag är nån expert eller så men blir inte fjädringen styvare om han flyttar till det bakre hålet? :hmmmm: Så har det varit på mina andra skotrar som jag har hållt på att grejat med det där.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Inte för att jag är nån expert eller så men blir inte fjädringen styvare om han flyttar till det bakre hålet? :hmmmm: Så har det varit på mina andra skotrar som jag har hållt på att grejat med det där.

Det kan mycket väl vara så, i så fall blir det tvärtom mot vad jag sa.

Men eftersom detta är en så simpel åtgärd så skadar det ju inte att testa för att se vad som händer

/Jörgen
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Flyttar man axeln bakåt i hålen du visar blir fjädringen styvare! För att kompensera höjningen du gjort bak så kan du sänka främre infästningen också, om du känner på insidan av tunneln vid främre infästningen av boggien så är det förborrade hål i plåten på insidan. In med borrmaskinen och borra utåt i det nedersta hålet.