Vad göra åt SX Viper -04 fjädring och Stötdämpare

teel

Medlem
3 mar 2009
6
0
1
Hej

Har köpt en SX Viper ER -04 med, 520 avverkade mil och skulle nu villja få hjälp med lite fakta och råd.

Det gäller då stötdämparna som nog är en känd svaghet på dessa maskiner.

För det första undrar jag om det är någon som har några direkta råd på vad man kan köpa för dämpare till boggin utan att bli ruinerad på ettt par Öhlinare. De som sitter original går tydligen inte att renovera (enligt KN racing). Jag tycker iofs att dämpningen verkar fungera bra men fjädrarna verkar tröttas och orkar inte trycka upp höjden på skotern trotts att förspänningen står på max.

Sedan undrar jag om någon vet de exakta specifikationen på dämparna, mått som längd bultinfästning etc. Tänkte om man skulle söka efter begagnade öhlinare etc. på blocket så kanske det det går att använda några som suttit på annat skotermärke och som har samma specifikation.

Min tanke är att sätta på en venturedyna och vill därför ha bättre fjädring.

Tacksamm för all hjälp som kan fås.

Mvh Tobbe

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Hej

Har köpt en SX Viper ER -04 med, 520 avverkade mil och skulle nu villja få hjälp med lite fakta och råd.

Det gäller då stötdämparna som nog är en känd svaghet på dessa maskiner.

För det första undrar jag om det är någon som har några direkta råd på vad man kan köpa för dämpare till boggin utan att bli ruinerad på ettt par Öhlinare. De som sitter original går tydligen inte att renovera (enligt KN racing). Jag tycker iofs att dämpningen verkar fungera bra men fjädrarna verkar tröttas och orkar inte trycka upp höjden på skotern trotts att förspänningen står på max.

Sedan undrar jag om någon vet de exakta specifikationen på dämparna, mått som längd bultinfästning etc. Tänkte om man skulle söka efter begagnade öhlinare etc. på blocket så kanske det det går att använda några som suttit på annat skotermärke och som har samma specifikation.

Min tanke är att sätta på en venturedyna och vill därför ha bättre fjädring.

Tacksamm för all hjälp som kan fås.

Mvh Tobbe
Hoj!

KN Racing på http://www.knracing.se/index.php säljer uppgraderings kit till befintliga dämpare på SRX och SXV.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag sitter i precis samma sits som dig men min slår snart över 800-mila sträcket.
Jag hade ett par Öhlins på G men det vart inget av då någon annan köpare körde snabbare än jag....
Var i kontakt med KN racing igår efter att ha läst om deras upgraderingskit.

Citat från deras hemsida:
"SX VIPER CUSTOM OMSCHIMSNINGS & FJÄDER KIT
Är du inte nöjd med hur din SX Viper känns i fjädringen? Mycket genomgående tester av olika kalibreringar av Viper KYB dämparna har gjorts. Från resultaten har en mängd olika omschimsnings och fjäderpaket utvecklats för olika förarvikter och körstilar.
Skicka in dina stötdämpare till oss så shimsar vi om och installerar speciella custom fjädrar, för mycket bättre komfort och kapacitet i guppen. Enbart boggie kittet inkluderar 2st stötdämparrenovering/omschimsning och 1st ny fjäder till centrumdämparen. Komplett kitt innehåller 4st stötdämpar renovering/omschimsning och 3st nya fjädrar till framvagn och centrumdämparen."

Just under 5000kr skulle man landa på för renovering av alla 4 och 3 nya fjädrar.
Jag är lite i valet som kvalet, man vill ju samtidigt inte lägga massa pengar på originaldämparna om dom bara är skrot.

Är det någon som testat detta "upgraderingskit"?
Mvh Linus

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Orginal dämparna är inte skrot däremot kan man väl önska att dom hade varit annorlunda schimsade. Körde med Engans på min 5000 fram och ytterligare en peng för den i boggien. Funkade fin fint.

Vad som är lätta att göra på vipern är att man spännt på fjädrarna för mkt. Min rekomendation är att.

Släpp allt på mjukaste. Ändra boggien så du får minst koppling.
Slår den igenom i sugande gupp spänn på bakre dämparen mer.
Slår den igenom i snabba korta gupp spänn på den främre lite mer.

Min gick som bäst då jag justerade i den för sambon dvs mjukaste på nästan allt och sedan nedre läget på bakre boggie dämparen då hon körde och mitten för mig.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Hade lös mina framdämpare idag då jag krökt en trailingarm och nedre bärarmarna på båda sidor, dessa är nu riktade och klara för att monteras igen. Men jag lossade fjädrarna på dämparna fram och testade trycka ihop dem. Det känns som att dom borde vara "hårdare" än vad dom är, dom går ganska lätt att trycka ihop och sedan tar det 10-15 sekunder innan kolven åkt ut till yttersta läget igen.
Ryckte ut boggien för att kolla dess dämpare, bakre känns rätt bra men den främre knastrar och har sig när man trycker ihop den.
Imorgon åker jag nog på Knracing och ber han kolla på dem och beställer samtidigt en renovering, omshimsning och nya fjädrar. Någon måste ju testa detta "upgraderingskit", tur man är gjord av pengar så det inte svider om det suger :laugh::rolleyes:

teel

Medlem
3 mar 2009
6
0
1
Hallå där Snurre

Dags för säsongen igen nu. Hur blev det gjorde du någon renovering etc.?

Sitter och undersöker nu igen om vad man ska göra.

Det är som sagt bara på SX Viper -04 som det sitter skitdämpare i boggi ochsom inte går att renovera. Så det verkar inte bättre än att man åker på att köpa nya dit.

Någon som sitter på ett par beganade boggi dämpare till Viper årsmodell tidigare än -04?

Mvh Tobbe

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Jag har ett par dämpare, kyb modellen från en -02:a. både främre och bakre.
Tror att dom e frächa.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag renoverade och chimsade om alla 4 dämparna hos knracing, sen bytte jag även fjäder till främre boggiedämparen till en icke progressiv. SJUKT stor skillnad blev det, men då hade ju min skoter gått ca 750 mil innan renoveringen. Jag blev i alla fall nöjd för pengarna. Det är klart, allt går ju att diskutera, finns säkert 100 andra ombyggnads alternativ som är billigare, men jag tycker att det var ett bra "köp". Sen är ju KNracing bra att ha göra med, skulle jag inte bli nöjd med chimsningen så var det bara att höra av mig så skulle han göra om utan extra kostnad, men jag blev nöjd.
Mvh Linus