Vad göras innan start?

lillen__86

Medlem
7 nov 2010
8
0
1
Örnsköldsvik
Hejsan

Jag har som sagt nyss köpt en Viking -91 men som stott i garage ungefär sen 95 kan man säga väldigt lite använd, så därför undrar jag nu om ni ha nå ideer till en amatör :stupid: som jag vad som ska tittas på innan jag försöker få igång den.

Oxå vad är de för olja till denna maskin?? Växellåda och motor?

Hoppas ni ger mig nå ideer :nod:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du kan prova dra lite i snöret med stoppknappen nertryckt bara för att se att motorn går runt som den ska.

Du bör nog byta bensin, kolla om det är separat oljetank eller om du ska blanda oljan i bensinen.

Att byta olja i kedjehuset samt byta tändstift kan vara en bra plan.

Ta fettsprutan och fetta in alla fettnipplar du kan hitta, titta även om det finns någon innanför variatorn för vevaxellagret.

Åk till någon skoterhandlare så får du tag på rätt olja både till kedjehuset och att blanda i bensien/slå i oljetanken.

Sedan är det bara att prova dra igång :)

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej,
undrar vart smörjningspunken är på variatorn. Min ser ganska torr ut, och jag har aldrig öppnat variatorn tidigare...Hur ser nippeln ut?

Skickar med sprängskisser....
Vart sitter dem?

//i

Du kan prova dra lite i snöret med stoppknappen nertryckt bara för att se att motorn går runt som den ska.

Du bör nog byta bensin, kolla om det är separat oljetank eller om du ska blanda oljan i bensinen.

Att byta olja i kedjehuset samt byta tändstift kan vara en bra plan.

Ta fettsprutan och fetta in alla fettnipplar du kan hitta, titta även om det finns någon innanför variatorn för vevaxellagret.

Åk till någon skoterhandlare så får du tag på rätt olja både till kedjehuset och att blanda i bensien/slå i oljetanken.

Sedan är det bara att prova dra igång :)

Attachments

Last edited:

lillen__86

Medlem
7 nov 2010
8
0
1
Örnsköldsvik
Tack för tipsen det ä elstart och back på denna oxå =) men de borde väl finnas snöre på denna oxå tyck jag =) har inte skotern hemma ha bara sett den en gång ska försöka få igång den nu till helgen =))

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Hej,
undrar vart smörjningspunken är på variatorn. Min ser ganska torr ut, och jag har aldrig öppnat variatorn tidigare...Hur ser nippeln ut?
Du ska inte smörja variatorn, den ska vara torr. Däremot så har vissa skotrar en smörjnippel bakom variatorn vid motorn.

Variatorn brukar man bara blåsa ur med tryckluft och tvätta med bromsskiverengöring (funkar även med rödsprit).

Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Tack för tipsen det ä elstart och back på denna oxå =) men de borde väl finnas snöre på denna oxå tyck jag =) har inte skotern hemma ha bara sett den en gång ska försöka få igång den nu till helgen =))
Jo snöre har den ändå. Är det elstart så är nog risken stor att batteriet är dött, koppla bort pluspolen när du laddar batteriet om du har en kraftigt batteriladdare annars kan likriktarn och spänningsregulatorn ta stryk.