vad händer om en nytro lägger sig på sidan ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Är det nån risk att olja kan rinna in i luftburken och sen vidare in i cylindrarna på en nytromotor om man ex välter vid burkning så att skotern ligger på sidan i några min ? lr är det bara om skoteern rullar runt helt ?

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman

Jag har lagt min nytro många gånger på sidan och det som händer är att den brukar stänga av sig oc sen när man fått den på rätt köl igen så brukar man få vänta en stund (30 - 90 sekunder) tills motorlampan slocknat och sen är det bara att starta den igen. Denna bild är från dagens tur.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
så det är ingen risk att motorn fylls med olja så att se nnär man startar de igen så knäcker man vevstakarna mm?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det är bara vända den upp å ner..de är en givare som känner av att skotern är upp å ner och stänger då av skotern.. sen ska den spärra så att inte oljan rinner in från tanken.... sen om den nu skulle rinna så rinner den inte genom luftburken;)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
vilken tur ! :) läste om en på ty4stroke.com som hade vält och sen när han startade den så var en cylinder full med olja och vevstakarna och vevhuset gick sönder !

Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
ingen givare som känner av att den ligger upp och ned däremot så stannar skoter om oljetrycket försvinner. men som sagt ingen fara brukar kunna bli lite kletigt bara.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Tror det var jag som postade om xtxen som motorn rasat på på ty. Var en här i krokarna som råkat ut för det. Tror att den hade legat uppockner ett bra tag innan han försökte starta den. Fick ny motor på garantin.
Om du vickar den åt höger så händer inget, men om du vickar åt vänster nog mycket så rinner det ut olja igenom vevhusventilationen och in i luftburken. Om du skulle vicka så ska du slå av maskinen så fort du kan och vicka tillbaka den.
Oljenivålampan kan tändas när den ligger på sidan, om det sker så låt maskinen stå upprätt en stund innan du startar den så slocknar den. Kan vara en bra ide att kolla oljenivån efteråt också.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Brukar vara typ 1 dl som rinner in i luftburken när jag rullar min. Men det har alltid runnit ut ur luftburken, vilket ger oljedroppar ett par km. Sist kom jag inte åt att stänga av den och när jag räta upp den så var det strax under min på stickan :-( Var inte kul att köra en mil med oljelampan lysande så nu har jag alltid extra olja med. Till vintern blir det även ett "dödar-snöre" så motorn stannar direkt.
Finns en snygg lösning i USA på problemet http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=76357
Sen måste man lösa problemet med att handtagsskydden böjer sig varje gång man rullar den för att komma loss :)