Vad händer?

E

eMe181

Funderar på att ta hit skotern, men har kanske 2-3 km till närmaste tillåtna skoterled. Får jag köra dit eller vad?
 
E

eMe181

Ok är de nån begränsning då eller? dvs endast gångväg och slicka 10 km/h eller ligga efter öppna ställen och köra på?
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Klippt från snöskoterrådets hemsida

Körning på allmän och enskild väg

Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg, utom när du ska korsa vägen, eller köra kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig. Där du måste köra snöskoter på väg är högsta tillåtna hastighet 20 km/tim.

När du passerar en väg ska alla passagerare (i pulka eller på skotern) gå över vägen.

På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden. Vägens ägare avgör om trafik med motordrivna fordon är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller ”på annat tydligt sätt” (t ex en bom över vägen eller en hemmagjord skylt).
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Innom tätbebygt område får skotern inte framföras på annat ställe än sin egna gård fick jag lära mig när skoterkortet togs.
Och där du får köra har alla skidåkare, gående, joggande mm företräde. Många som skiter i detta.
Du har bara skylldigheter och inga rättigheter när du kör skoter.

Men för att svara på din fråga. Nej det får du inte, släpvagn gäller.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Detta svarar inte på din fråga speciellt bra, men du har ju redan fått svar på den.

Men jag skulle vilja säga såhär:

Om du medans du är på hemmaplan försöker plugga för skoterkortet, så har du det innan du fått ordning på skotern ändå. Så då har du inget problem, och när du väl har kortet, vet du vars du lämpligast skall ställa skotern