Vad köpa? Led och puder

pragnar

Medlem
4 aug 2010
12
0
1
Önskar seriösa råd om val av skoter

85% ledkörning, med pulka ibland
15% långt från närmaste led ofta bottenlöst puder

Begagnad nyare maskin runt 100.000kr
Är inte så priskänslig

Har haft Nytro mtx och xtx för några år sedan
Var inte förtjust i någon av dom dock fin motor och i övrigt problemfria

Man ska kunna åka två personer, går väl att fixa på dom flesta idag

Tips tack!

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det är svårt att säga, i bottentöst puder så någon av mountainmaskinerna (alla märken är bra) på led -> inte någon av Mountain maskinerna...

En dragkrok, dubbeldyna och isrivare på en summit 154 så går det ju och det är svårare att få en lynx commander rolig i pudret.. Men inget är väll idealt för båda

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
Svårt val, hade polaris haft en vettig "mellanbandare" så hade jag tipsat om den. Då antalet Pro rmk 137" är väldigt begränsat så får jag nog tipsa om Ski-Doo freeride 137".

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
85% led och pulka ibland. Xrs renegade är samma maskin som freeride fast med 44mm matta och 107cm framvagn istället för 57mm och 98cm

pragnar

Medlem
4 aug 2010
12
0
1
Tack för synpunkter!

KAn tillägga att jag själv är inne på
Switchback Assault
Polaris beast
Lynx boondocker
viper med turbo
Freeride/summit

Önskar gärna inputs från dom med erfarenhet av dessa

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
viper mtx 153" är en riktigt bra allround maskin.
ska du ha folk i pulkan så är 4-takt bättre.
Liten risk för varmgång då den har el-fläkt.
Bra bett i mattan efter led och helt okej i puder, dessutom hållbar.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du gör det inte lätt för dig om du tänker kombinera pulkdragning på led med bottenlöst puder, det är en sak som är klar.

För det första går precis alla lössnömaskiner bort. Sedan går alla touringjärn och pulkdragaråsnor bort.

Kvar blir de motorstarkare bredbandarna och några crossovers som pallar pulkdragning - och idag får man väl förutsätta fyrtakt, iaf om du skall ha folk i pulkan.

85% led, du blir galen med högkamsmatta och motorn kokar ju redan när du är ensam, tänk dig 15 km/h med pulka...

Som du lagt upp det blir klokaste valet en kompromiss där du får ge upp lite lössnöförmåga för bättre leverans där du faktiskt spenderar stordelen av din åkning - och heder till dig för att du är ärlig med fördelningen av åkningen!

Matta i spannet 144-153" och med 38-44 mm kammar låter som din skoter, gärna fyrtakt med elfläkt och isrivare...

Finns nog av alla märken.
Och gör inte misstaget att välja skoter efter vad 17-åringar drömmer om. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du gör det inte lätt för dig om du tänker kombinera pulkdragning på led med bottenlöst puder, det är en sak som är klar.

För det första går precis alla lössnömaskiner bort.
Nja, håller inte med.
Körde 1,5 säsong på Summit 800 -13. Låt säga 200 mil varav säkert 50 med pulka. Inga som helst problem, går otroligt fint. Inga problem med varmgång eller så.
Men ska du köra 85% led så finns det maskiner som passar bättre än Summit.
Slår dock ett slag för E-tecen som passar perfekt för såna här saker. Går väldigt tyst och fint, inge blödder what so ever. Går även otroligt billigt vid sån körning.

85% led, du blir galen med högkamsmatta och motorn kokar ju redan när du är ensam, tänk dig 15 km/h med pulka...
Det är nog dags för dig att testa nån ny maskin och inta bara sitta och hitta på myter...
Drog även ledsladd med Summiten. 15 km/h i 1 timme var inga problem.
Så klart inte på isigt spår utan på normal snö.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
En styv "mountainmatta" funkar fint på leden, går inte jämföra med mattorna som satt på yamaha nytro mtx, och du har haft en mtx så du vet vad jag menar..
Sen en viktig aspekt du säger 85% led och 15% puder, vilken av dessa skulle du själv säga är roligast?
Sen är kanske ett alternativ att skaffa 2st skotrar, en lite billigare vettig pulkdragare och en rolig lätt maskin.
Antar att det är fruga och barn inblandat och då får ni alla roligare och bättre komfort.

Sen är det lättare att få en mountainmaskin att gå hyffsat på led än att få en led-crossover att gå hyffsat i snö. Och det finns mountain maskiner med vettiga kylare.

pragnar

Medlem
4 aug 2010
12
0
1
Jag får kanske ta tillbaka 15% i endast puder
Det bör stå 15% åkning av vad naturen bjuder på för före
Men ofta mycket och lös snö...

Två skotrar är inget alternativ

Tackar för svar då det är omöjligt att testa sig fram till vad som passar bäst

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag vet de som kör både led och drar pulka med Pro RMK och det funkar utmärkt.

Så hellre en lössnömaskin typ Summit eller RMK på leden än en ledmaskin/dragare i lössnön.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har testat.
Enligt mig funkar det inte.
Vet att en del påstår att det går bra, vet inte hur dom bär sig åt... Kan man ligga i 30-40 km/h med rivarna nere så visst då kanske den håller tempen, men jag tror inte dom i pulkan uppskattar det.
Pro RMK vill ju gärna krypa upp lite i temp så fort det går lite sakta.
Byggde om min så jag fick stora kylsystemet.
Då funkar kylningen, men den passar inte bra ändå.
Tycker motorn vill bluddra lite på lägre varv, inte samma silkeslena gång som E-tecen. Den tar rejäla mängder soppa även vid låg fart, dom är högljudda.
Nej, dom passar för lek i raviner.

Efter bytet till RMK blev det till att köpa en till skoter som får agera pulk och sladdragare, Commander 600, klockren maskin för detta. Bra dragkraft utan att kännas som en stridsvagn.

Till trådstartaren skulle jag föreslå Freeride 146 eller 154.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

Så hellre en lössnömaskin typ Summit eller RMK på leden än en ledmaskin/dragare i lössnön.

Funkar utmärkt? PRO har ju knappt någon kylare. Jag har provat själv under några dagars tid och det går inte att köra långsamt på led ens UTAN pulka. 40-50 km/h krävs för att få kylning över huvudtaget - med isrivarna nere - särskilt fram på vårkanten och förmiddagarnas stenhårda förhållanden. Och då måste man ändå då och då svänga ut i det lösare. Dessutom drar den sjukt mycket soppa under dessa förhållanden, nästan 4l/mil sög den i sig trots försiktig ledkörning med frugan bakom styret. Och då var det en 600. Lägg till slidesslitaget och vinglighet och jobbig körställning när man sitter osv.

Helt fel skoter i detta sammanhang - till sitt eget smala ändamål kan den vara helt perfekt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Angående Pro RMK:n så hade den en Peakmatta monterad och eftersom den mattan är en enorm snöslunga som river upp även hårda leder så kanske det bidrog till att kylningen funkade.
Men föraren/ägaren hävdade att det funkade bra i alla fall.
Bränsleförbrukningen vid pulkdragning har jag ingen koll på, inte annat än att samma Pro RMK drog nästan dubbelt mot min Freeride 146 när vi körde tillsammans.

För TS ändamål hade jag också rekommenderat en Etec, en Summit eller Freeride.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Säger som ovanstående skriver. För att få nån form av det bästa av 2 världar lär freeride 146-154 vara bäst. Funkar med ordentliga isrivare dugligt på led och gör ej bort sig i lössnön. De har även kylare hela väg vilket gör dt enklare med kylningen.

pragnar

Medlem
4 aug 2010
12
0
1
Har nu zoomat in mig på antingen 2013 summit 146 eller 2013 freeride 146.
Ser att summit har t-motion boggie
Bättre än freeride?
Andra för och nackdelar?
Problem med kylning efter led?
Tips mottages tacksamt!