Vad menar med Source 1 och Source 2 på en stator

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Surfade in på https://www.rmstator.com och läste vilka värden som sak vara på en Stator till RMK 800 -04. Men sen blev jag nyfiken vad respektive kabelkombination så att säga gör. Är det nått som är för att skapa gnista, nått för elbacken, nått för lyse och nått för övrigt förbrukning (handtagsvärme, laddning av batteriet etc etc)?

Ja hur fungerar det egentligen?:)

Wire to Wire Resistance:
Alternator : Brown to Yellow = 0.2 ohms+/-20%
Pick up 1 : White/Red to White = 200 ohms+/-20%
Source 1 : Red to Green = 7 ohms+/-20%
Source 2 : Red to Black/Red = 14 ohms+/-20%

Other Specifications:
Number of wires : 8
Number of terminals : 10
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Förmodligen är Source 1 och Source 2 de två spolar som används för energiförsörjning till tändsystemet (spänningen från dem likriktas och laddar upp kondensatorn i CDI-enheten). De där två brukar kallas lågfarts- och högfartsspole på äldre CDI-system, vanligen används den mer högohmiga av dem vid start och kanske upp till tomgångsvarvtal, den andra vid normala driftvarvtal.

Alternator är spolen som matar hela 12 V-systemet (lyse, batteriladdning, all elektronik utom tändsystemet mm). En del skotrar har separata lindningar för växelströms- och likströmsdelen av 12 V-systemet, men tydligen inte denna. Det finns till och med fall (Yamaha från 90-talet), där handtagsvärmen har en egen lindning så det alltså finns tre likartade lindningar som alla är gjorda med få varv av grov tråd.

Pick up är spolen som ger triggpuls till tändsystemet för att gnistan ska komma i rätt ögonblick.

Resistansvärdena säger egentligen inte så mycket om statorn verkligen är hel eller inte. Totala avbrott eller svåra kortslutningar upptäcker man, men inte om t ex en spole har något enstaka kortslutet varv - det kanske bara ändrar resistansen någon enstaka procent men gör den ändå helt oanvändbar för växelspänning.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Anledningen till min fundering är att skotern är felande, Den kan starta direkt och sen antingen lägger den av mer eller mindre direkt, precis som om man tryckte på dödarknappen, eller så kan den stå på tomgång 10, 20, 30 sekunder och sen bara tvärdör den precis som ett tryck på dödarknappen. Samma beteende när man kör den, rätt vad det är bara dör den så någon längre körning än 150 meter har inte varit möjlig.

Nya stift, tändhattar/kablar, tändspole, provat med annan CDI box. Soppaproblem känns helt uteslutet då det trots allt är dubbla förgasare och den dör likt när man slår på dödarknappen.

Brukar en stator kunna vara glapp? Eller är det nått annat fel tro? Kan tillägga att jag provat att rycka sladdarna till tempgivaren uppe på motorn, TPS sladdarna vid förgasarna samt de till dödarknappen. 0 skillnad
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Statorer är luriga de kan visa helt rätt värden men fela ändå.
Ta lös statorn och mät den medans du värmer den med hårtork eller varmluftspicka då kan den helt plötsligt ge tokfel värde, knacka även på den medans du mäter.
Timrå elbyggnad lindar om statorer kolla även in ebay för ny stator.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Så gott som alla statorfel är av typ glapp eller temperaturberoende fel.
Ett tips är att ohmmäta misstänkta lindningar två gånger och polvända instrumentet mellan mätningarna. Om allt är i ordning ska det bli samma mätvärde, avviker värdena är det förmodligen halvdålig kontakt i någon skarv mellan de tunna spoltrådarna och utgående kablar från statorn.
Man kan också mäta två gånger och ruska om motorn ordentligt eller dra några gånger i startsnöret mellan mätningarna, det ska inte heller ändra mätvärdet.

Enstaka kortslutna varv i lindningen kan få den att sluta fungera helt och hållet trots att resistansen fortfarande är rätt. För att hitta sådana fel måste man mäta induktans och förlustfaktor med växelström, det kräver antingen mer påkostade instrument (finns hos t ex Timrå Elbyggnad), eller att man riggar upp en mer omständlig mätuppkoppling (tänk fysiklabb i skolan).
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Det var statorn som var felande, fick tag på en begagnad och nu går skotern som en klocka bortsett från att templampan börjar blinka om man eldat på runt 7000varv.

Är det en alternativ till D.E.T lampa?
 
Last edited: