Vad säger Kolv-expertisen om detta haveri?

A

AssaultRMK

Polaris 600 CFI4 -10 (RMK 600 144" - 10).
Ca 110psi i komp i båda cylindrar.


Fräscha Insugsgummin.
Fräscha Reeds (något skitiga).
Själlhus något skitig.


Symptom:
Upplevs något slö på lågvarv (inte mycket), känns som lite fördröjning i effekt innan avgasportarna öppnar (tänk typ turbolagg). Därefter skjuter den på bra.
Låga varv på tomgång vid start kall utomhus de första 10-15sek, runt 1000rpm. Jämn och fin tomgång vid varm maskin på 1700rpm, även bra tomgång vid start kall i varmgarage.


Fel:
MAG kolv och cylinder repig enligt bild på insugs sida, sågott som felfri mot avgas.
Reporna i kolv känns med finger på kolv.
Reporna i cylinder känns med finger under insugsport, känns inte över.
MAG kolvtopp har en yta med beläggning som känns som typ fin sand (sot?).


Båda kolvar och cylindrar är sågott som felfria på avgassida.






(Obs felskrivning på PTO insugs sida)















Orsak?


Hittar ingen orsak som tyder på tjuvluft vid insug.
Tjuvluft från packbox vev borde väl drabba hela kolvytan?


Snö/fukt i luftburk borde väl också drabba båda cylindrar. Dock blir skumgummi som tätar luftburken runt huven ganska blöt vid puderkörning.


Varmgång eller dålig varmkörning känns väl mest troligt?
Eller spridarproblem?


Samt tror ni cylinder går att rädda eller bör jag satsa på en utbytescylinder?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
De ser ut som snöskärning.
Snöskärning blir oftast mer på ena cylindern för luften/vatten/snö tar lättaste vägen och det var magsidan i ditt fall. Se över snöfiltret och dess tätning noga!

Sedan kan jag tycka den går snålt för kolvtoppen är lite väl sotig och man ser knappt några spolmärken. Den går förmodligen snålt någonstans i registret men de är inte orsaken till skadan. De vore såklart bra att mappa om den för du säger dig uppleva lagg och det kan ha göra med snålhet någonsans.

Den finaste cylindern går fint att åka vidare med slipa bort allt aluminium och revor som står ut bara och tvätta slutligen med saltsyra. Den sämre cyllen är mer tveksam för den har så bred skada att en ny kolv snabbt slits där och tappar bäryta fort samt at reporna gick högt upp i kompfasen. Bör nikasilas om men går köra ca 100mil till i värsta fall.
 
A

AssaultRMK

Då får det bli en utbytes cylinder på MAG samt nya original kolvar i båda och nytt bränslefilter.
Luftburken lämnar ju mer än önskvärt mycket glipor så det är möjligt att vatten kan smygs sig in. Speciellt eftersom skumgummit som tätar luftburk mot huvens sekundära luftburk tycks dra åt sig otroliga mängder vatten. Litegrann som att krama ur en tvättsvamp efter puderkörning.

600CFIn har ju ett erkänt snålt mellanregister, mycket med hjälp av solenoiden till avgasportarna som håller tillbaka giljotinerna onödigt länge för att klara avgaskrav.
Det tycks nästan vara så att portarna öppnar i samma ögonblick som motorn byter från lagfarts injektorerna till högfarts. Vilket kanske kan förklara "lagget".
Ska testa att plugga igen slangarna från solenoiden och enbart låta giljotinerna styras av motorns tryck som de gjorde på tidigare VES modeller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
600CFIn har ju ett erkänt snålt mellanregister, mycket med hjälp av solenoiden till avgasportarna som håller tillbaka giljotinerna onödigt länge för att klara avgaskrav.
Det tycks nästan vara så att portarna öppnar i samma ögonblick som motorn byter från lagfarts injektorerna till högfarts. Vilket kanske kan förklara "lagget".
Ska testa att plugga igen slangarna från solenoiden och enbart låta giljotinerna styras av motorns tryck som de gjorde på tidigare VES modeller.
Ska du göra det du nämner om ves ventilerna så måste du i med hårdare fjädrar annars öppnar ventilerna för tidigt och det går ännu snålare, men generellt så funkar det absolut bäst att ha solenoiden för annars vet inte insprutningen exakt när den ska mata på mer soppa. På förgasare funkar det bra utan solenoidstyrta vesventiler för en förgasare matar på soppa helt beroende på flöde genom den, så öppnar ventilen lite tidigare än gången innan så anpassar sig förgasaren till det.

Har själv provat lite med att plugga vesventilerna så dom öppnar lite tidigare men det är nästan omöjligt att få till en mapp som funkar på något som blir så variabelt som avgasporten.
Däremot på vipecen där man kan själv välja när solenoiden ska öppna så funkar det utmärkt. Men då kör man fortfarande med solenoiden.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Lyssna på Asker do not plugga vesarna för då skär nog motorn istället.

Org kolvar behöver du inte köpa kolla om de finns Prox kolvar på ebay för de kostar bara 750-850kr st hemma. Prox är lika bra som org och har RIK kolvringar som är minst lika bra som org. Snowx finns också och de har också RIK ringar men de är dyrare än Prox.

Garage24 här i Sverige har Prox också.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror ochså att det är snö/vatten, jag har sett massor med polaris kolvar både 6 och 800 med samma repor just på insugsidan , jag tcker inte den har gått snålt , det är svårt att se washen på moderna kolvar som är gråsvarta å ibland även lite skrovliga i ytan , jag är ochså skeptisk till att reporna är förklaringen till symtomen