Vad ska man ha för skoter...

freetime

Medlem
25 nov 2008
16
0
1
08
Så här ligger det till...

Jag kommer köpa ett hus i utkanten av Åre, och vad Måste man ha då? Skoter såklart.

Då jag endast har någon dags erfarenhet av snöskoter. Och jag kommer använda skotern för dagsturer och behöver ej någon racer. Vill hellre ha lite vindskydd och bekvämt, har fyllt 40! Är Fotograf på deltid så det kommer bli en hel del fototurer...

Jag e dock sugen på 4-taktare, och ny eller nästan ny. Kommer mestadels köra själv. Självklart vill man ha lite drag också....

Vilka märken och modeller ska jag kolla efter?
Vilka märken har bäst service i Åretrakten?

Alla tips välkomna, och gärna med länkar då jag ej kan modellbeteckningar ännu!!!!

(Ska justera min profil inom kort)

/jocke

freetime

Medlem
25 nov 2008
16
0
1
08
Om du vill ha 4takt så satsa på någon Yamaha, Nytro RTX kanske
Snabbt svar!

Ska genast surfa och titta vad det är för något?

Såg att det även finns en klenare med 80 hk, skulle jag tröttna på en sådan efter kort tid eller?

Jag väger ca 85 kilo om det underlättar valet...?

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Du menar Phazer FX? Den har inget Drag som du även ville ha. Slö som en symaskin men perfekt på leden om dämparna är fixade

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej och välkommen.

Själv "gamal" Årebo, bott där hela livet innan jag flytta upp till Arjeplog.

En skoter jag tycker du ska köpa är en Yamaha Rs Venture årsmodell 2006 och frammåt.

(sök på blocket,se så kommer du finna)

Denna skoter har själv farsan intalat sig att köpa någongång snart, 4-takt på 120hp. Stor ruta och dubbeldyna.
Bra dämpning för ledåkning samt hyggliga egenskaper utanför led.
Med tanke på hästarna har du fortfarande lite över att "busa" med.
Pris runt 60'000kr.

Skoter jag tycker skulle passa dig ypperligt!

//Rasmus

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Vill du ha dubbeldyna och sånt krafs eller vill du ha mer en sportig maskin?

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Hej och välkommen
jag skulle före slå en Rx-1 Warrior halv stor ruta. finns endel med speglar perfekt sporttouring från 60-75 papp

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Tjena! Jag tycker att du ska kika på en Vector LTX GT, det är en lämplig allroundmaskin för rätta pengar då det finns nya -08or kvar ute hos handlarna. En riktigt fin maskin faktiskt, 3cyl. 4-takt, 120hk. Mattlängden på 345cm gör både att den går lite mjukare efter leden och att den faktiskt går att köra utanför spåret oxå.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag skulle nog sikta på Venture TF istället för RS. Symaskin eller inte så är ju Venture Lite inte ett allt för dåligt val. Går du på Nytt så... Venture GT kanske ? :) Samma motor som in Nytron men nedtrimmad och APEX chassie.
Nya Venturen verkar grymt fin.

Annars är ju alltid RX'1an fin för dagturer :) Vector, Rage och dom där finns ju också.
Men RX'1an tycker jag är finare i så fall och för samma peng. Om du kan tänka dig tvåtakt är Summit 600 -07 eller nyare en bra maskin , även X-trimen med PPS boggien är nice.

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tänk inte för mycket på vad du ska ha för utrustning som t.ex dubbeldyna osv.
Rent generellt när man köper sin första skoter så brukar man väl tänka att denn borde duga till mig.
Vad händer efter 1år c:a? Jo man börja våga lite mer då man kör och skoterdjävulen tar över lite mer. Kolla gärna runt hos handlare, testa och provsitt en sport eller en hybrid maskin.
Med en sport eller en hybrid så har du tillräckligt med hk då du vill köra lite fortare eller bara busa lite.
En sport kan man fortfarande köra långsamt med.
Sedan så är det bara du som kan avgöra om du sitter bekvämt och gillar maskinen.

Bra förslag får man alltid här men till sist så ska ju du köpa och köra den. Sedan att du är 40 år gör inget du kommer att drabbas gång efter gång av skoterdjävulen du med :rock:
Bara mina 2 cent

freetime

Medlem
25 nov 2008
16
0
1
08
Tack, jag ska kika närmare på de ni tipsat om.

Jag kommer somsagt att köra mestadels själv, vill kunna köra längre turer så hyffsad bensinförbrukning vill jag ha.

Klart man vill gasa lite, framförallt efter ett tag.

Om jag skulle hitta en nästan ny eller ny som jag gillar. Och säg att jag aldrig kör in i någonting. Hur mycket kärlek behöver skotern i fråga om slitdelar och service.

Hur länge håller en matta om man inte är så erfaren/galen?

Hur mycket kan man räkna med att underhållet kostar per år?

Och förbrukningen? Hur mycket drar de nyare 4-taktarna?

freetime

Medlem
25 nov 2008
16
0
1
08
Bor för tillfället i Stockholm och är sugen på att åka och provköra några maskiner.

Var ska man åka (kortast från stockholm) för att kunna provköra så många olika fabrikat/modeller som möjligt?

/j

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
4 taktare har bra bränsleförbrukning så länge du inte ska åka över 15mil++++ enkel resa dvs 30mil++++ tur och retur så är det inga som helst problem.

En skoter matta håller i ett par år och längre beroende på hur du kör.
Att hålla full gas över stubbar och stenar kortar ner denna tid.

4taktare vet jag inte hur service intervallerna är men 2-taktare brukar vara var 150:e mil vissa har var 300:e mil.
Vanlig service med byte av oljor osv brukar kunna ligga mellan 800kr - 1500kr. Sedan så finns det större service då kolvar mm. bör bytas och då blir det ett par tusen dyrare.

har en kompis som kör en phazer fx 08 och den ligger mellan 1,2 liter milen upp till 1,9l/mil vid extremt bus och puderåkning.

jag tror att du skulle passa bra på en yamaha Nytro. Den är en maskin som finns som sport=kortband , samt att det finns andra versioner av just den modellen med längre matta. Den har 120HK och verkar gå väldigt fint enligt dem som kör dem. Finns sådana i bra skick på blocket från c:a 85tkr och uppåt.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Yamaha RS Rage halvlång fyrtakt 120hk räcker gott.
Vill du ha dubbeldyna så är det inga problem att lämna in Ragedynan på omstoppning så man sitter bara med 2pers, köper du en Touring så kommer du som mig att bli missnöjd jag är 37år och trodde att jag behövde dubbeldyna... FEL!!!

Att mattan skulle hålla ett par år tycker jag är fel den håller lätt 10 år om du åker på snö och inte har sönder den mot stenar, stubbar eller annat som är vasst.

Serviceintervallerna på Yamahas 3cyl 4takt är ca: 100mil, 300mil nästa kommer vid 3000mil om jag inte mins fel, oljebyten efter 300 bör man göra ändå. Kolla med ett Yamhacenter för exakta uppgiter.
Jag kan rekommendera YamahaCenter i Sundsvall som har bra service och är väldigt trevliga!

:hahaha:2takt skall du ha om du vill ha skoterlukten med dig in i stugan. (hehe)

Tips: Köper du en begagnad skoter av handlare så har du garanti.

Skoterjävulen kommer tro mig och ta på dig hjälm innan du kör, efter kan det va svårt eftersom du får horn i pannan :evil:

Lycka till.