vad ska man tänka på när man ska åka och köpa en begagnad skoter?

milton

Medlem
6 nov 2012
38
0
1
umeå
HEJ!
ska köpa en första skoter och ingen i familjen kan meka....
har ni något tips som man ska tänka på att kolla så man inte blir lurad;)
tacksam för alla svar!:)
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Kolla sprickor i chassiet även så det är rakt, popnitar i chassiet så dom inte sitter löst, sitter dom löst kan det vara tecken på att den har varit hoppad med. kolla även Slides,skick på mattan, insugsgummi,styrstål, komptesta motorn osvosv,om den tar mycket olja,bensin, släcker den stift osvosv... går skriva en hel bibel om detta. Är nog bäst om nån kunnig är med.
Beror också vad det är för skoter och vad den har för "barnsjukdommar".
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag gör två saker när jag tittar på en skoter.

Det första är att jag känner lite på motorn och avgassystemet. Är det ens lite varmt så lämnar jag skotern då en varmkörd motor kan dölja vissa motorproblem.

Det andra är att jag pratar med ägaren. Ser om hon har stökigt på tomten, frågar runt lite och försöker få en uppfattning om hon har koll.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
SkidooMatte nämner väl bra mkt av det som bör kollas. En viktig sak jag vill lägga till är variatorerna, att dom är i bra skick. Inte massa spår eller nån spricka m.m. Dyra saker att byta ut ofta=)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
känn på dämpare och stag och framförallt framvagnen satt de inte sitter löst eller har slitna bussningar, kolla efter bulor i T armar om skotern har sånna,(inte bra).
tryck ner boggien och släpp och se om den fjädrar upp mjukt och fint och inte "sparkar" upp, det är ett tecken på slut fjädring.
det här är saker du kan fixxa själv om du inte har tummen mitt i handen, men de öppnar också vägar för prut.
det var allt jag har att tillägga
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bra tips ovan.
Läs även på om modellen, gärna här på forumet.
Kan du ta med nån som kan skotrar så är det ett stort plus.
Åk gärna och kolla på flera maskiner, det lär man sig mycket på.

Lycka till!