Vad ska man tänka på vid längre skoterfärder?

Pe4r

Medlem
19 mar 2010
10
0
1
Örnsköldsvik
Jag har funderat lite på detta, vad ska man tänka på vid en längre skotertur där övernattning ingår?

För det första bör man väl vara några personer, gärna med en skoter var med pulkor, där man kan lasta både ved, packning inkl mat, kläder mm.

Sen är väl planering A och O, att planera i god tid och läsa av kartor, vissa kanske t.o.m. var man ska ta matstopp, kanske fiska utmed färdvägen o.s.v.?

Jag bor i Örnsköldsvik och ett ställe som skulle vara värt att besöka med skoter är ju Solberg och deras skidanläggning, åk dit med skoter, åk slalom några dagar, sen åker man hem med skotern igen, om man inte ska vara så fräck att man tar bussen hem och sen åker med bil upp helgen därpå - man kanske ska ha en husvagn uppställd där?

Men det jag nämnde från början, bättre bunkra upp än att stå utan förnödenheter:
1. Ved och tändmedel.
2 Bensin.
3. Mat.
4. Kläder.
5 Spade och verktyg.

Varför inte tälta på skidorten? Billigt och bra!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är ganska smart om inte alla drar en packpulka. Man kan komma till ett svårare parti och om alla släpar tungt finns det ingen som kan spåra.

Ta med bensin men sikta på mackar om det är möjligt så håller du nere vikten på kälken.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Jag skulle nog skippa veden, tar en massa plats, och är svår att packa ordentligt utan att den slår sönder antingen annan packning eller backen/pulkan den ligger i. Satsa på gaskök ist.
En rejäl bogserlina som är elastisk, kanon att dra lös varandra med.
GPS med skoterkarta och Friluftskarta.
Vad gäller pulkor/kälkar så verkar det inte vara många som håller på längre resor, men då handlar det om veckolånga turer.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Brukar själv köra skoter i Solberg och kan rekomendera det starkt och leden från bredbyn brukar oftast vara i väldigt bra skick. Men att tälta där rekomenderar jag inte då de finns stugor att hyra och även en gammal skola där man kan bo för en billigare peng. Dom har ju även en affär med bensin och mycket billig kvalitetsolja.

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Gas eller sprit kök är ju ovärdelig. tar lite plats och man laggar mat skit bra på dom

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
256
7
18
Luleå
Planera turen hemma vid datorn med hjälp av mapsource om man har Garmin GPS, dagsetapper upp till ca:25-30mil funkar bra om lederna är ok.
Boka boende färdigt i förväg, kolla även upp bränsle och matstoppen hemma. Det skönt med delmål om man ska köra dryga 30mil på en dag.
Skippa veden som tjabo säger, Ta med näver och tändstickor.
Packa alla kläderna vattentätt i typ sjömansäckar samma med sovsäcken.
Packa tajjt för annars håller inte grejjerna.
Vi brukar ha dricksvatten i termos för då fryser det inte lika fort.
Vi har aldrig kälke med för dom håller helt enkelt inte, bygger lådor till skotrarna istället.

Diverse som vi har med
Yxa, såg, spade, elastisk bogserlina, extra goggels och hjälmluva, 10l soppa, vindsäck, ståltråd, silvertejp, lite olika bultar m.m.

Finns säkert massa mer!!

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Vad gäller vatten så är en ryggsäck med vattenbehållare mycket bra. Rymmer upp till 3liter och sitter mellan ryggsäcken och ryggen så det fryser inte alls snabbt. Men å andra sidan vill man kanske inte ha ryggsäck på längre turer.....

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Detta har jag typ alltid liggande i skoterns packbox så det är väl vad man som minst bör ha med sig i alla fall.

Kniv, handyxa, ihopfällbar spade, liten hammare, bitsmejsel med bits, några fastnyckar (storlekar beror på vilken skoter du kör), skiftnyckel (av bra kvalité), ståltråd, eltejp, silvertejp, ficklampa (med extra batterier), braständare, ett litet tändstål, räddningslina, näver i vattentät påse, inplastade torra strumpor, några plastpåsar, extra variatorrrem, extra tändstift, elastisk bogserlina, reservlampor och första hjälpen-kudde.

Se även till så du har med den verktygssats som kom med skotern och att alla verktyg där i är med, annars komplettera.

Glöm inte att ha isdubbar lätt tillgängliga på dig.

Ibland kan det vara bra att se på barnprogram med barnen, där var det någon snubbe som tipsade om att man skulle ha med ett par plastpåsar med också så om man får blöta skor så kan man byta till torra strumpor och sedan dra plastpåsar på fötterna så blir dom inte blöta igen när man tar på skorna.

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe, alltid en svår fråga, men avstånd och miljön man ska åka i påverkar ju valen.

1) Förstahjälpen, alltid med.
2) GPS, manuell karta + kompass.
3) Kastlina om någon går genom isen, isdubbar.
4) Kniv, tändstickor, ståltråd, tejp.

Resten är lite mer option, men åker man i tex fjällen så ska man ju inte räkna med att få hjälp direkt om något går snett tex..

Pe4r

Medlem
19 mar 2010
10
0
1
Örnsköldsvik
Men se där, en forumtråd jag nästan glömt bort.

Började tänka på detta idag igen, vi säger att man efter arbetet en fredag packar ihop - vilket man gjort redan tidigare under veckan troligtvis, lasta på allt på skoter och pulka, samla ihop gänget som ska med.

Min tanke då är en helgtur som inte alls behöver vara särskilt lång, första helgturen kan bli till nån sjö eller liknande i närheten av där man bor men att man blir vid sjön fredag till söndag, nästa projekt är att helgen därpå åka till nått annat ställe som kanske är lite längre bort.

Det där med Solberg i Örnsköldsvik, är det nån som vet hur leden dit går om den går i närheten av den väg som går upp till Solberg?

Känns som en bra trygghet att det finns vägnät i närheten.

Sen om man kanske är ett sällskap med 4-5 skotrar ska kanske minst en skoter vara utan pulka, vilket gör att man har en som kan spåra och strular det sig så är det den skotern som får dra lös de andra.

Ved sägs ta mycket plats, kanske satsa på gasol istället då det tar mindre plats, jag tror jag vet av många som har en låda med ved, yxa, tändmedel och spade i en låda på skotern, en ren säkerhet men för sånt här är det väl gasol som gäller.

Sen får man väl försöka hugga lite ved på plats där man är kanske man kan lyckas göra en riktig brasa också.

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Vad gäller vatten så är en ryggsäck med vattenbehållare mycket bra. Rymmer upp till 3liter och sitter mellan ryggsäcken och ryggen så det fryser inte alls snabbt. Men å andra sidan vill man kanske inte ha ryggsäck på längre turer.....
Jaa den är bra men om man har möjlighet är ju en Dunken Donje ( en 5liters dunk med tapp) skitbra att ha