Vad tycker ni om julen egentligen?

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag tycker julen handlar om att umgås med dem man vill umgås med, att ge nån klapp till de yngre och äta god mat.

Det verkar istället (för de flesta) enbart gå ut på att jäkta mellan affärerna för att hitta så många julklappar som möjligt att skämma bort barn/barnbarn med och att en del tom lånar pengar för att kunna ge bort prylar? Jag fattar det inte, att folk känner ett tvång att de MÅSTE köpa en massa saker, julen är enligt mig ett enda stort kommersiellt JIPPO.

Tur att det bara är en gång om året.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det verkar bli värre och värre ju äldre man blir.
I år "firade" jag den inte ens klev upp 7 igår kväll.
Åt den berömda "julmiddagen" ensam klockan 11 på kvällen.
Inga julklappar, ingenting.
Det är helt sjukt med alla högtider som folk hittar på bara för att ha en anledning att få ledigt och dricka sig fulla.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag spenderade förmiddagen i garaget och gjorde boggiemod, sen blev det testrepa.
Nog har du rätt i att det blivit ett jippo.
Visst, skönt och trevligt att ta det lugnt, käka god mat och ta en julöl, men i övrigt så vette fan...
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Totalt värdelöst. Nästa år åker man utomlands på julen. Bara ett enda stort stå hej. Bättre att åka bort o lämna stressen hemma!
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Lite klappar, familj, god mat, mysig stämning etc.
Dock är jag super-ateist och empirist så julen är egentligen kort och gott dynga.
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Tycker det är upp till var och en hur man vill ha julen som. ifall föräldrar vill ge sina barn mycket julklappar. så får dom göra det. vill vissa ge sina barn mindre julklappar eller inga alls, så får dom göra det!

själv så tycker jag det är trevligt med jul. det här en härlig stämning som bara kommer en gång om året!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Skulle jag få som jag ville skulle jag gå runt i morgonrock med tofflorna på och lyssna på julmusik året om ;)

Dock gapar det just nu ett stort svart hål i plånboken, den delen av julen skulle man helt klart klara sig utan
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
själv gillar jag julen.inget fel alls med den.goaste "högtiden" av dom alla tycker jag jämfört med påsk och midsommar å allt vad det heter.
vet inte vad det skulle vara som är dåligt med det,skulle väll vara att det är sån hysteri runt julklappar.

men allt annat?god mat,träffa släkt å allmänt bara mysamysa,skit fint
 
D

Deleted member 9532

Jag gillar julen, men jag tror fan att grannens tomte var packad? Och jag visste f*n inte heller att tomten körde Cheva efter att han dragit i sig lite för mycket glögg. Jag vet ju inte om han var packad, men rakt gick han inte iallafall:stupid:
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Alltid lika trevligt med en full tomte.. När jag var liten så var våran tomte på fyllan också, det var sista gången vi hade en tomte för den delen också :rolleyes:
 

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
man hälsar på farmor och mormor/morfar och äter lite, för dom så är ju julen en större grej än för en annan... sen var jag ner på krogen och drack nån öl med kompisarna som vilken annan helg helg som hellst
nästa år blir julen på nåt varmt ställe