Vad väger en ig 440

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
vilka motorer passar skulle vilja haft tag i en ig med skuren motor tänkt byta till en luftkyld 500 då jag aldrig har gillat vätskekylda
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Varför ha en 500? när du kan ha typ en 600 ves? Vad är det för fel på vätskekylda?
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Lite sämre kylning vid långsam backkörning när det är lite snö. Men skulle man inte kunna gå att montera nån kylare i buken på samma vis som ruch har och sätta en sug fläckt bakom.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det låter inte som en jättebra ide att ta ett racechassie och sätta i en slöare motor.
Varför vill du göra det?
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Ja luftkylda motorer är bra mycket driftsäkrare en vätske kylda konstigt nog. Det säger ju även dom tre skoter butikerna som ja har här i borlänge. Sen är ja inte ute efter så mycke krut. Då ja tycker min indy 340 lite sticker bra nog. Men den är ju inte gjord för att hoppa med. så. Då skulle ja nog heldre satsa på ett iq chassie som håller.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Varför inte köpa en fungerande iq direkt istället för att krångla med att byta motor? Vilket jag tror kommer att bli dyrare och framför allt krångligt. Eller varför inte köpa en fläkt 550 direkt Lynx o Skidoo har ju fin fina räcer maskiner som dom tävlar i skotercross med. Dom ska väl hålla för ett eller annat gupp åt en amatör.
 
E

eMe181

Ja luftkylda motorer är bra mycket driftsäkrare en vätske kylda konstigt nog. Det säger ju även dom tre skoter butikerna som ja har här i borlänge. Sen är ja inte ute efter så mycke krut. Då ja tycker min indy 340 lite sticker bra nog. Men den är ju inte gjord för att hoppa med. så. Då skulle ja nog heldre satsa på ett iq chassie som håller.
tror knappast att luftkylda är mkt bättre. Ända driftsäkra lukftkylda jag vet är ET.n:s motor och 503:an.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Luftkylda är generellt sett mindre driftsäkra förutsatt samma effektuttag.

Nu är ju fläktkylda motorer avsedda för andra segment och där är effekten mer eller mindre ointressant och därför håller de bättre också.

Men i jämförelse håller allt bättre än en 440 med effekt kring 110-120 hk...

Pålitlighetsmässigt kan man knappast gå runt Yamahas 540 som nog är den bästa fläktkylda motor som gjorts.
 
E

eMe181

Luftkylda är generellt sett mindre driftsäkra förutsatt samma effektuttag.

Nu är ju fläktkylda motorer avsedda för andra segment och där är effekten mer eller mindre ointressant och därför håller de bättre också.

Men i jämförelse håller allt bättre än en 440 med effekt kring 110-120 hk...

Pålitlighetsmässigt kan man knappast gå runt Yamahas 540 som nog är den bästa fläktkylda motor som gjorts.
Om du tänker på Srv/Vikingens motor så tror jag det var en debatt mellan dom å 503. 503:an vann ganska solklart, kan kolla om jag hittar det :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En "debatt" mellan olika tyckanden säger ju inte särskilt mycket om sakförhållanden. Men 503 är en långlivare (med lågt effektuttag i de flesta varianter, den är inte alls lika driftsäker i tex Blizzard 5500). :)
 
Last edited: