Val av 2-T olja... ?

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Vilken helsyntetolja ska man köra på? Eller är en delsyntet lika bra?

Vad säger ni....?

Kör på BRP:S Xps helsyntet nu och jag är inte så imponerad, tycker att den rycker ganska mycke + att den är väldigt dyr!!

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Lynxdåre skrev:
har du garanti så ska du nog inte byta olja. ryker ? tycker det är nästan luktlös olja
Jag körde på mobil olja i gamm-skotern och jämför jag den med XPS:en så upplevde jag mobilen som bättre. Men den är ju ännu dyrare än XPS:en så det är ju inget alternativ...
F-n det är ju löjligt att XPS:en kostar 650kr för 4liter och mobilen 165kr/litern...

Jag har haft problem med oljeförbrukningen sen maskinen var ny, har legat upp mot 4% ett tag men nu så ligger den runt 2% så jag trodde att den skulle rycka mindre då förbrukningen gick ner men jag tycker inte att den gör det..

Har garanti 1 år till på maskinen, så man törs kanske inte byta olja?
Maskinen är en Enduro 600 sdi

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
men har du tagit upp det med ÅF ?
och priset brukar det bara vara och nämna att det är dyrt så får man ganska bra med rabatt, men köp lådvis.

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Jo, har haft inne den flera gånger för att justera oljepumpen och till sist så blev det bra : )

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej
Olja e lätt finns bara en....Aspens 2-T olja,har ni testat den så kommer ni alltid att köra på den ryker noll å luktar ännu mindre än noll

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Tja, jag kan rekomendera Motorex delsyntet olja, kostar ca 30-40kr/litern och är lättflytande även vid låga temperaturer. Har aldrig haft problem med avgasportarna på varken Rotax eller Polaris liberty motorer med den heller.
Ett bra alternativ till många "svindyra" syntetoljor alltså, rök och lukt har jag aldrig lagt märke till, jag ligger alltid först :D