Val av hjälmkoncept eller hur fxn slipper jag imma

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag har kört med Jethjälm ett par år med en Touringskoter. Detta har funkat medelbra. Nu har jag bytt skoter vilket i sitt grundutförande inte har någon ruta alls vilket jag har åtgärdat genom att sätta på en 14 tums ruta. Nu känns det som om Jethjälmen inte riktigt klarar av de nya förutsättningarna utan immar igen ganska omgående.
Jag undrar då om någon kan ge lite tips och råd kring hjälmkoncept.
- BRP Modular hjälm med sin hi-tech lösning, fungerar den?
- immfria, bra glasögon och crosshjälm, är det ett bra alternativ?
- finns det någon som har testat ett el-visir som funkar?
- funkar verkligen immfria glasögon vintertid, minusgrader och skoteråkning vill säga
- är det värt att lägga till 1500 kr på en hjälm jfr med Biltemas hjälm, vad får jag?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kör själv med Peltorhjälm med inbyggda hörselkåpor så jag skall väl inte svara men i alla fall då!:blink1:

Personligen trivs jag bäst med öppen hjälm och skyddsglasögon från Jula á 19-29 kr, klarglas, gula samt mörka, är det riktigt kallt en hjälmhuva med ögon och munöppning o halsskydd under hjälmen.
Sedan i mars närs solen börjar skänka oss mera UV så blir det solglasögon med tunna skalmar så inte hörselkåporna tar in ljud i önödan (köpt på mig 10 par Volvo Ocean Race Edition så det räcker resten av livet, med borttagna anti glid gummiskalmar blir de perfekta).

Har en kompis med "specialglasögon", för honom fungerar BRP:s modular tillsammans med elvisir suveränt men totalt blir väl prislappen 6-7 000 med 12 V kittet idag.

Finns imfritt som fungerar men prislappen gör det tråkigt när de skakat längs ned i skoterlådan eller tappats och körts över av bakomkommande maskin!
Solglasögog och billigare goggles går att göra imfria om man borrar några minimala 0,1-0,3 mm hål upptill (värmen vandrar uppåt), hursomhelst blir allt immigt vid aktiv körning och/eller fastkörningsgymnastik.

Personligen tycker jag inte det är värt att lägga 1500-3000 på en hjälm som egentligen bara är en designprodukt (färgsättning och stripes och fena på topp) men det är ju upp till individen, det viktiga är att man köper en hjälm man trivs med och verkligen använder.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Jag kör med scotts vanliga crossglasögon med "turbo flow" dubbelglas.
Dom funkar helt perfekt under gång men kan imma igen om man stannar och flåsar i crosshjälmen, men det försvinner snabbt när man fortsätter köra och lite luft kommer.


:)
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag har tittat på Peltorhjälmen, Fjällräddningsmodellen, känns riktigt intressant. Jag bryr mig inte ett skvatt om hur det ser ut eller vad som är senaste designen, det viktiga är att det funkar.
Flera talar om Peltor och hur skön och lätt den är, stämmer det?
- Hur funkar en öppen Peltor i minus 17 grader och på touring tur i 60-70 km/h?
- Vilken ansiktsmask passar till Peltor?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har en liten flaska med ett medel som heter Rain X antifog. Man lägger bara på ett tunnt lager av de på glasögonen och sen slipper man imman. Ett tips, låt glasögonen ligga inne ett tag så dom är riktigt varma och upptinade. Sen lägger du på medlet och låter dom ligga nåra timmar, över natten är väl mest lämpligt, så de får sätta sig riktigt. Hedde på de i förra vintern under en skotertur som de immade rejält. Blev genast mkt bättre. Sen när ja kom hem tog jag bort de å gjorde om de riktigt :)
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag har en liten flaska med ett medel som heter Rain X antifog. Man lägger bara på ett tunnt lager av de på glasögonen och sen slipper man imman. Ett tips, låt glasögonen ligga inne ett tag så dom är riktigt varma och upptinade. Sen lägger du på medlet och låter dom ligga nåra timmar, över natten är väl mest lämpligt, så de får sätta sig riktigt. Hedde på de i förra vintern under en skotertur som de immade rejält. Blev genast mkt bättre. Sen när ja kom hem tog jag bort de å gjorde om de riktigt :)
Vem leverar detta? Nätet eller lokal butik?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Då den är extremt lätt så är det nöjsamt att använda den och man slipper öronproppar och kan ha mobiltfn, mp 3 eller vad du vill med öronpluggs innanför kåporna, eller också utrusta den fullt ut så man har plug in.

Kört med den i alla väder, senast idag -21 , täcker bra fram och bak.

Vid behov och längre styrningar i kallt väder har jag en Scott full face balaclava med stretch runt huvudet och neopren som täcker ansikte och hals, bara komplettera utanpå med antingen Jula skyddsglasögon som jag nämnt eller t ex Scotts goggles med sådan där Darth Vader nederdel som hjälper till att trycka utandningsluften nedåt.

Sedan är det personligt hur det passar, både glasögon och goggles kan behöva lite silvertejp mot tinning och näsa då för att ytterligae "deflektera" vindraget det är riktigt kallt för köldkoffecienten ökar ju markan med hastigheten

Se t ex [ame]http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning[/ame] , finns en tabell där du ser att redan vid - 20 C och 65 km/h så ligger - 37 C mot dig, ännu mer om dålig utrustning/avledning ökar vindhastigheten ytterligare och under -30 C så har de flesta av oss svårt att få kroppen att "punktvärma näsa och kinder eller en glipa vid tinningen.

Om man vill kan man räkna på arean av halva gogglesen där vindmängden styrs mot en millimeter stor glipa i tinningen eller näsan och fort blir det -50 och under i 50 km/h

Beräkna själv http://hem.ektv.nu/~ekt000851/vind-kyla.html

Hursomhelst ansiktsmasken skall vara modell balaclava med öppning för ögon, näsa och mun så man kommer ifrån gliporna.

En Peltorhjälms enda nackdel är att man måste ta den av sig för att kommunicera
 

mmarcus

Medlem
16 nov 2009
26
0
1
Umeå
Hur du kan slippa imman från glasögonen är väldigt lätt!
A och O är att du är väldigt noggran med att ta av dig glasögonen varje gång du stannar av!
Om du har möjlighet till värme skadar det inte! Som t.ex. på XP modellerna har dom lufthål vid slutburken, lägg glasögonen över och imman försvinner!
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Då den är extremt lätt så är det nöjsamt att använda den och man slipper öronproppar och kan ha mobiltfn, mp 3 eller vad du vill med öronpluggs innanför kåporna, eller också utrusta den fullt ut så man har plug in.

Kört med den i alla väder, senast idag -21 , täcker bra fram och bak.

Vid behov och längre styrningar i kallt väder har jag en Scott full face balaclava med stretch runt huvudet och neopren som täcker ansikte och hals, bara komplettera utanpå med antingen Jula skyddsglasögon som jag nämnt eller t ex Scotts goggles med sådan där Darth Vader nederdel som hjälper till att trycka utandningsluften nedåt.

Sedan är det personligt hur det passar, både glasögon och goggles kan behöva lite silvertejp mot tinning och näsa då för att ytterligae "deflektera" vindraget det är riktigt kallt för köldkoffecienten ökar ju markan med hastigheten

Se t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning , finns en tabell där du ser att redan vid - 20 C och 65 km/h så ligger - 37 C mot dig, ännu mer om dålig utrustning/avledning ökar vindhastigheten ytterligare och under -30 C så har de flesta av oss svårt att få kroppen att "punktvärma näsa och kinder eller en glipa vid tinningen.

Om man vill kan man räkna på arean av halva gogglesen där vindmängden styrs mot en millimeter stor glipa i tinningen eller näsan och fort blir det -50 och under i 50 km/h

Beräkna själv http://hem.ektv.nu/~ekt000851/vind-kyla.html

Hursomhelst ansiktsmasken skall vara modell balaclava med öppning för ögon, näsa och mun så man kommer ifrån gliporna.

En Peltorhjälms enda nackdel är att man måste ta den av sig för att kommunicera
Detta känns bra. Jag har denna dag köpt Scotts huvudmask, en grym sak som funkar riktigt bra mot kyla och vindeffekt. Ska testa några glasögon på gamla hjälmen med Scotthuvan. Peltor och med inbyggt Comsystem är nog modellen.
Bra högtalare i hjälmen, bra musik och lite pudersurfing mår man bara bra av.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Har då aldrig några problem med imma då jag kör. Använder en crosshjälm från HJC och skidglasögon från Rossignol, sen en tunn fleecehuva under det. Enda imman jag får är om jag stannar och flåsar med glasögonen på, men det tar mig ungefär 10 sek att ta på/av glasögonen så det är inget problem. Sen är ett extra plus att jag rymmer glasögonen i fickan om jag vill ta av dem ett tag. Någon obehagligt hög ljudnivå upplever jag inte heller, och SRXen lever ändå om en del trots originalsystem. Men det är klart, helt tyst är det inte. Fast har man en trippel är det som en ljuv symfoni av vackra toner ;)

400 posts :rolleyes:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Någon obehagligt hög ljudnivå upplever jag inte heller, och SRXen lever ändå om en del trots originalsystem. Men det är klart, helt tyst är det inte. Fast har man en trippel är det som en ljuv symfoni av vackra toner ;)

400 posts :rolleyes:
Ljudet vill man ju höra, skillnaden är att det man upplever som behaglig symfoni och vackra toner bultande mot trumhinnan för många leder till i bästa fall hörselnedsättning inom vissa frekvensområden.
Det innebär att man får svårt att t ex uppfatta resonemang när det är mycket ljud omkring en, å andra sidan kan kroppen kompensera detta med vassare hörsel imom andra frekvensområden så man hör och störs av vindbruset som kommer genom dörrstolpen i en modern väl ljudisolerad bil upp och ut genom glipan för bilbältet.

I Sämsta fall olika stadier av tinnitus som är än besvärligare..

Jo, baseras på egen empirisk erfarenhet vilken lett till slutsatsen att man bör skydda hörseln så väl det går när man är ung, fakta enligt nedan för den som vill.
http://www.av.se/teman/buller/ljudniva_decibel.aspx
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag har nu varit och prövat lite olika hjälmar och jag må säga att inte blev jag klokare för det. Jag har kört vanlig pilothjälm med visir de sista åren bakom en touringruta. Det har funkat men inte mer. Nu sitter jag på en crossovermaskin med lägre ruta (men den högsta som finns att sätta på den). Imman och isbildningen kommer tämligen snabbt och jag får framföra maskinen med visiret på tre kvart.
Integralhjälm a'la Modularlösning känns väldigt klumpig och jag har flera som vittnar om tveksam funktion i lite lägre temperaturer.
Många plussar mycket för crosshjälm och glasögon samtidigt som man varnar för snabb imma i samband med stopp.

Peltorlösningen med bra ansiktsmask (köpte Scott värsting och testade den förra veckan i minus 26 grader) och bra glasögon är tilltalande men känner stor osäkerhet om den lösningen pallar lägre ruta och 100 mila turer på fjället...

- det skall vara bra skydd mot vindfaktorn
- det skall inte imma igen
- det skall klara av korta stopp utan att det blir ett företag
- det får inte bli klumpigt och kräva bärsele för att ta in i raststugan

... svårt det här...
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
hur funkar det om man har en crosshjälm med utandningsmask då? blir det fortfarande imma vid stopp? Jag tycker man får flåsa jävligt mycket om man ska få imma på brillorna , typ fastkörning! (låna en setup på butik när det är kallt ute, ta bilen och veva ner rutan och ut med huvvet o testa i 100 blås? ) :D
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Peltorlösningen med bra ansiktsmask (köpte Scott värsting och testade den förra veckan i minus 26 grader) och bra glasögon är tilltalande men känner stor osäkerhet om den lösningen pallar lägre ruta och 100 mila turer på fjället...

- det skall vara bra skydd mot vindfaktorn
- det skall inte imma igen
- det skall klara av korta stopp utan att det blir ett företag
- det får inte bli klumpigt och kräva bärsele för att ta in i raststugan

... svårt det här...
Jo den pallar, kör själv med originalrutan på Commandern och Peltor utan större problem.
Visst, -20 och kallare så blir det en hel del luft som komprimeras via huv och ruta och även då det blåser rejält och är kallt är det bra att kunna krypa ner bakom en högre ruta.

Lösningen är högre mer heltäckande ruta den del av året det behövs.
Då rutan på Commandern är tredelad så planerar jag själv att köpa skoterplexi hos glasmästaren och göra en förhöjd mittdel med hjälp av värmepistol då jag inte tycker att den höga rutan som finns att köpa är tillräckligt bra för de 1500 de skall ha för den, dessutom behövs den bara dec-feb, resterande 3 månader är den lägre perfekt.

Gjort så på några tidigare maskiner och för 500 skr och ett par timmar i garaget får man hyfsat resultat, sedan har man en ny originalruta att sätta dit vid byte:becky:
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Har hittat en hjälmlevernatör, www.karlssonshjalmar.se där det saluförs en hjälm som heter Tranz och ett vinterkit. Enligt hemsidan så är det den bästa skoterhjälmen som finns. Har någon prövat hjälmen?
Sedan såg jag att det var nedsatt pris på BRP Modularhjälmar hos Stenmarks. Hur funkar Modularhjälmen i praktiken? Någon som har erfarenhet?
I helgen har jag åkt omkring med en Snowpeople hjälm med visir. Ingen höjdare. Min Caber MC hjälm med visir är mycket bättre i alla avseenden. Imma, värme, ljud och ventilation.
:hello:
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
hur funkar det om man har en crosshjälm med utandningsmask då? blir det fortfarande imma vid stopp? Jag tycker man får flåsa jävligt mycket om man ska få imma på brillorna , typ fastkörning! (låna en setup på butik när det är kallt ute, ta bilen och veva ner rutan och ut med huvvet o testa i 100 blås? ) :D
Jag gillar crossalternativet men det är lite råddigt när man har glasögon :cool::cool: