Val av skotermodell

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Hej!
Jag har en väldigt stor fråga, men eftersom ni är många olika människor med olika erfarenheter så kanske ni kan hjälpa mig lite.
Jag är är på gång att köpa en ny skoter denna vinter och funderar på olika alternativ.

Har kommit fram till att jag vill ha en skoter som går bra i lössnö men samtidigt inte går så "fyrkantigt" i skogen som en renodlad mountainmaskin...

Kom gärna med förslag.
Har kikat lite på Summit 670 men jag vet inte.. Är ju Arctic-Cat frälst, gillar deras stil.
Fast alla skotermärken är nog bra i dagsläget.

 
G

GE

OBS, subjektivt inlägg!

Den optimala lössnömaskinen för "skogsåkning":
500-600cc med 50-matta, t.ex. Lynx ST-600.

Den optimala lössnömaskinen för lekåkning:
700-800cc, 38-matta och 50 kamm. Finns hos alla kända märken.

Den optimala kompromissen:
En nyare touringskoter som t.ex. Lynx Sport Touring 600-700.


Kör själv Lynx Ranger LCE-02 med stort nöje. Hänger lätt med täten i lederna och tar mig fram utmärkt i riset.


 

kaka

Välkänd medlem
1 jan 2000
186
0
6
Älvsbyn Sverige vafan annars?
GE.. svårt att tro at du hänger med lät i täten på lederna.. fast iofs beror det ju på vem man kör med!. Men en Lynx Sport Touring är ett bra alternativ om han vill ha en touring dvs
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
>switchback verkar vara en
>fin allround skoter

Nu tycker ni nog at jag är helt blåst :) men vilken modell är switchback? Ja trodde jag hade koll på de flesta modeller men kan inte komma på vad det är..
Har tänkt lägga ner ca 50-60 000 på en skoter så det får bli en bättre begagnad.
Har kört RMK 700 som en kompis har och den är ju hur kul som helst när det går uppför i puder, men på leden får han smisk av min EXT Special, kan ju vara för att jag "känner" den skotern bra och törs piska genom skogen, men RMKn känns för stor på nåt sätt.

Tack för tipsen iaf, verkar vara ett trevligt forum, har inte sett detta forum tidigare :(

Lars Jonsson, Piteå
Arctic-Cat EXT Special -92
Honda CRX ED9 -91
 
?

...

Switchback är polaris nya allroundskoter. Den motsvarar ski-doos Renegade.
 

kaka

Välkänd medlem
1 jan 2000
186
0
6
Älvsbyn Sverige vafan annars?
switchbacken är nog lite mer mountain än renegaden.. har dessvärre bara kört en renegade 800 -03a.. den är en mycket bra allround skoter!.. tar sej bra i pudret och går fort på led.. men som sagt man måste veta hur mcyket pengar man har innan man kan spekulera!
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
om du har ca 50-60 papp, så tycker jag du ska satsa på en polaris sks 700 -00 -01 de är grymt fina å bra skotrar..går ruggit bra i lössnö men är samtidigt bra på leden, åsså är de oftast back på dom, och dubbeldyna, de är nog den optimala allround skotern enligt mej.
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
Ok, då vet jag vilken det är.
Behöver/vill inte ha dubbeldyna. Funderar starkt på en ZL eller ZR 600, får ju skippa värsta lössnön men ZR verkar ju iaf vara en fin maskin.

Har mest kört A-C men får nog titta efter andra märken också, Enduro 600 verkar också vara en skoter som är byggd för att verkligen köras.

Lars Jonsson, Piteå
Arctic-Cat EXT Special -92
Honda CRX ED9 -91
 

Summit rider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Du ska ha en Switchback eller sks som dom heter -03 men -03`an sks och -04Switchback de är de bästa du kan ha just nu!!Läs i tidningarna får du lite mera klarhet!