går det att koppla in vanliga inomhus högtalare från en cd till slutsteget i en bil?
Senast redigerad av en moderator:
går det att koppla in vanliga inomhus högtalare från en cd till slutsteget i en bil?
då är ni ute och cyklar allihopa.Ja det går..Inte optimalt eftersom bilhögtalare är optimerade för att klara tex fuktigheten, värmen osv. vilket en innehögtalare inte är..Så det du tappar är livslängd!
hur gör jag ?Fixa till din rubrik är du bussig!
Det främsta anledningarna till att inte ha hemmahögtalare i bil:då är ni ute och cyklar allihopa.
Klart att det går men eftersom inomhus högatalare enbart appliceras för använding inom 6-8 ohm så kommer du att få effekt förlust. Därför är det som standard att använda 4 ohm i bil och från 6 uppåt inomhus.
groban det du säger finns det inga belägg för.:hmmmm2:
Det främsta anledningarna till att inte ha hemmahögtalare i bil:
1. Just att de har högre impedans och blir mer "svårdrivna", ger lägre ljudstyrka vid samma effekt.
2. De är inte konstruerade för att ge små lådvolymer, hemma spelar det ju ingen roll om baslådan blir en halv kubikmeter, men i bilen spelar det roll!
3. De är inte gjorda för att klara av den fuktiga miljö som det är i en bil
Impedansen är endast intressant med tanke på hur man belastar förstärkaren. Högtalarna går ju parallell koppla!
Med en fuktig miljö menas årstidsväxlingar som vi har, inte tex i en bastu!jovisst men anser du då inte att det är viktigt med rätt impedans då det först och främst ska levereras en spänning och inte en effekt ?. kan du utveckla med att dom är inte utvecklade för små lådvolymer. syftar du då på det mekaniska q värdet och diffraktioner ?.
varför är dom inte gjorda för en fuktig miljö? vilka högtalare är gjorda för en fuktig miljö förutom marin högtalare?:hmmmm2:
om man har ett bra slutsteg då? blir de inte mer driv så de orkar driva högtalarna från hemmet?Med en fuktig miljö menas årstidsväxlingar som vi har, inte tex i en bastu!
Impedans är självklart viktigt i det system man har, tar man ut sin 8ohm:s högtalare i bilen är den mer tungdriven än en 4ohms. Ju lägre impedanstal desto mer "lättdriven"..Hemma har du ju 230V i eluttaget och då är det inte lika kinkigt med hur lättdrivna högtalarna är då det går åt mycket mindre strömstyrka för att erhålla en viss effekt
Absolut blir det så..men du hade fått ut mer av tex 4ohm:s högtalareom man har ett bra slutsteg då? blir de inte mer driv så de orkar driva högtalarna från hemmet?
Nu ljuger du för dig själv alla vet att vi har årstidsväxlingar men du menade att det skulle tära mer på högtalare som är till för inomhusbruk ist för ute. och det är de jag frågar. hur kan du påstå det ?:hmmmm:Med en fuktig miljö menas årstidsväxlingar som vi har, inte tex i en bastu!
Impedans är självklart viktigt i det system man har, tar man ut sin 8ohm:s högtalare i bilen är den mer tungdriven än en 4ohms. Ju lägre impedanstal desto mer "lättdriven"..Hemma har du ju 230V i eluttaget och då är det inte lika kinkigt med hur lättdrivna högtalarna är då det går åt mycket mindre strömstyrka för att erhålla en viss effekt
om man har ett bra slutsteg då? blir de inte mer driv så de orkar driva högtalarna från hemmet?
vilka parametrar är det som du funderar på då?:afraid:Som sagt, det går, men inomhushögtalarens parametrar m.m är inte konstruerade för att spela väli en bil
vilka parametrar är det som du funderar på då?:afraid:
tänkte mest bara för att få ännu mer ljud. har redan bas och diskanter tänkte typ ha de som 6,9" fast kanske mer värt att lägga pengar på två stycken sånna ist?Som sagt, det går, men inomhushögtalarens parametrar m.m är inte konstruerade för att spela bra i små utrymmen som tex en bil, men är man inte så noga har det väl mindre betydelse så länge steget orkar driva. Men skulle alla dagar i veckan lägga ut nån tusing på "riktigt" billjud
Det som jag menade är att "hemma" högtalare har inte samma material i deras högtalare som i en högtalare avsedd för bil, sen finns det högtalare som passar i båda, dessa brukar ha naturgummi upphängd polypropylenkon tex.Nu ljuger du för dig själv alla vet att vi har årstidsväxlingar men du menade att det skulle tära mer på högtalare som är till för inomhusbruk ist för ute. och det är de jag frågar. hur kan du påstå det ?:hmmmm:
dessutom så är det du säger en sanning med modifikation med att 4 ohm inom högtalare skulle vara mer lättdrivet än tex 8. eftersom du inte har räknat med lastens reaktiva effekt och introduktionsspänning så är det endast nånting som måste påvisas med en smpte mätning i en såkallad "virtuell spänningskub".:boring:
jovisst det kan det bli men du måste tänka på hela kedjan. det viktigaste är att ha en bra stereo från början som leverar en fin signal (då pratar vi inte om att ha mycket effekt i stereon för dte är fruktansvärt fjantigt).dvs jordning kablage slutsteg och allt ska synka. och har du 8 ohm på högtalaren ska det vara 8 ohm på steget. :hello:
Det var vad jag fick förklarat för mig när jag skulle köpa högtalare en gång i tiden. Men kanske mest var för att dessa i regel kräver rätt stora lådvolymer och blir därmed väldigt opraktisk i en bil?
jo alltså det här med "ännu mer ljud" är nånting som troligen kan diskuteras tills vi alla dör av uttråkning men det finns några enkla förhållanden till siffror som beskriver sammanhanget.tänkte mest bara för att få ännu mer ljud. har redan bas och diskanter tänkte typ ha de som 6,9" fast kanske mer värt att lägga pengar på två stycken sånna ist?
Placeringen av högtalarna anser jag vara viktigast av allt! Har du dålig placering spelar det övriga ingen som helst roll!! Det tror jag alla bilstereobyggare kan intyga!!jovisst det är vad man ville påskina "förr i tiden" men allt i dagens samhälle går till att bli mindre. Så även lådor till högtalare och faktist även på bekostnad av följsam frekvens/fasgång. kollar man dom 2 qvärdena som anger hur stor en låda ska vara så ser man att i dagens läger så skiljer det egentligen ingenting. och visst högtalare har olika karaktärer för inomhus och utomhus men med denna konvers så ville jag påskina att man kan få inomhushögtalare att funka fint i bil och det har jag egen erfarenhet av med gott resultat och då skajag tilllägga att jag är riktigt kräsen.
jo alltså det här med "ännu mer ljud" är nånting som troligen kan diskuteras tills vi alla dör av uttråkning men det finns några enkla förhållanden till siffror som beskriver sammanhanget.
att proppa in mer högatalare i bilen löser ALDRIG problemet av "ljudbrist" det man i första hand ska se över är att man har riktig strömförsörjning. det är A och O inom ljudsammanhang och den första länken i kedjan på vägen till ett riktigt BRA ljud. så till dig rekomenderar jag att du bör se över om dina högtalare är gammla och inte längre lever upp till dina förväntningar och kanske därmed bör bytas ut. för som sagt. att lasta in mer högtalare med dålig känslighet som kräver effekt på bekostnad av ett klent steg gör sällan en person med ambition för högt ljud glad.:boring:
Det som jag menade är att "hemma" högtalare har inte samma material i deras högtalare som i en högtalare avsedd för bil, sen finns det högtalare som passar i båda, dessa brukar ha naturgummi upphängd polypropylenkon tex.
En "hemma" bas tex har ett helt annat frekvensomfång än en bas avsedd för bil. Iaf gällande bas tycker jag det är heltbortkastat om man är ute efter djupbas att installera en "hemma" bas då den inte går lika lågt.
Vad menar du med att man måste ha 8ohm på steget samt 8ohm på högtalaren??